به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
تحصیل دندانپزشکی در آلمان

شرایط تحصیل و هزینه های رشته دندانپزشکی در آلمان

در قاره اروپا کشور آلمان از آنجایی که صنعتی قوی و پیشرفته دارد به شدت محبوب متقاضیان مهاجرت به این کشور است. آمار بیکاری در این کشور پایین است و همین موضوع آینده شغلی را برای محصلین تضمین می کند. رتبه دانشگاه‌های این کشور بالاست و درصد بالایی از آن‌ها مورد تأیید وزرات علوم کشور ما هستند. در زمینه پزشکی و دندانپزشکی هم دانشگاه‌های معتبری در این کشور وجود دارد که همگی تأیید شده وزارت بهداشت هستند. تحصیل در رشته دندانپزشکی در آلمان نیز همواره مورد توجه متقاضیان تحصیل در خارج از کشور بوده است. ما در اینجا برآنیم تا شرایط لازم برای ورود به این دانشگاه‌ها را بررسی کنیم؛ پس در ادامه با ما باشید.

تحصیل دندانپزشکی در آلمان

تحصیل دندانپزشکی در آلمان همواره طرفداران زیای داشته است. نظام آموزشی در کشور آلمان رایگان است و این خود دلیلی بر محبوبیت تحصیل در این کشور در بین دانشجویان است. البته شرایط دیگری همچون وجود فرصت‌های شغلی فراوان در بیمارستان ها، وجود آزمایشگاه‌های پیشرفته با استاندارهای بالا، کمبود در تعداد دندانپزشکان و آینده شغلی روشن و همچنین ارائه برنامه های آموزش دندانپزشکی به منظور پشتیبانی از دانشجویان بین المللی، نیز موجب شده است که تحصیل دندانپزشکی در آلمان به دغدغه‌ای برای دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور تبدیل شود.

شرایط مورد نیاز برای تحصیل دندانپزشکی در آلمان

شرایط مورد نیاز برای تحصیل دندانپزشکی در آلمان

برای ورود به رشته دندانپزشکی در آلمان دو راه وجود دارد. که البته انتخاب هر دو راه به دانش کافی در زبان آلمانی احتیاج دارد.

  • راه اول: برای تحصیل دندانپزشکی در آلمان در انتخاب اول دانشجو ابتدا باید یک آزمون ورودی بدهد. این کنکور ورودی به زبان آلمانی است. برای اینکه دانشجو بتواند در این آزمون شرکت کند باید حداقل دارای مدرک زبان آلمانی با سطح B2 باشد. این آزمون ورودی دو ماه قبل از شروع تحصیل به دندانپزشکی در آلمان است.
  • راه دوم: اگر راه دوم را انتخاب کنید باید در دوره‌های کالج شرکت کنید. این دوره یک ساله بوده و در طی دو ترم برگذار می‌شود. در طول این یک سال دروس زیست شناسی، زبان و شیمی به دانشجو آموزش داده می‌شود. نکته قابل توجه اینجاست که این دوره از کالج هم فاقد شهریه است. اما باز هم شرط ورود به آن مدرک زبان آلمانی است.

در نظر داشته باشید که برای تحصیل در دندانپزشکی در آلمان فقط یک بار در سال و آن هم در ماه سپتامبر پذیرش انجام می‌شود. ترم ژانویه برای این دانشگاه‌ها ورودی ندارد. پس اگر به ورودی سپتامبر نرسید باید تا سال آینده صبر کنید.

در کشور آلمان تحصیل در رشته دندانپزشکی چقدر زمان می برد؟

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه‌ای ویژه بکنید این است که بین دوره‌های تحصیلی شما نباید گپ یا فاصله وجود داشته باشد. شاید بتوان گفت برای تحصیل دندانپزشکی درآلمان محدودیت سنی وجود ندارد اما اگر بین مقاطع مختلف تحصیل شما فاصله‌های طولانی وجود داشته باشد به احتمال زیاد درخواست ویزای تحصیلی شما رد خواهد شد.

طول دوره تحصیل در دندانپزشکی در آلمان 5 تا 6 سال است. این بازه زمانی در دو دوره برگزار می‌شود. دوره اول بین 4 تا 5 ترم بوده و دروسی مثل علوم طبیعی و مبانی پزشکی در آن آموزش داده می‌شود. اتمام دوره اول با یک آزمون انجام می‌شود. ورود به مرحله دوم نیز نیازمند قبولی در همین آزمون است. دوره بعدی را دوره اصلی و عملی می گویند. در این دوره از، دروس آزمایشگاهی و آموزش‌های عملی برگزار می‌شود.

آموزش‌های عملی در کلینیک‌ها و بیمارستان انجام می‌شود. بعد از اتمام این دوره هم دانشجویان باید تحت یک آزمون سنجیده بشوند. نتیجه قبولی در این آزمون این است که بعد از آن دانشجو دندانپزشکی در آلمان می تواند تخصص خود را انتخاب بکند.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش در رشته دندانپزشکی در آلمان

در ابتدای امر برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در آلمان باید دیپلم فرد مرتبط با رشته باشد. بعد از آن فرد باید در یک آزمون آماده سازی که توسط داشنگاه گرفته می‌شود شرکت کند. مواد این آزمون معمولاً شامل زبان آلمانی و ریاضی است. بعد از آزمون آماده سازی حال فرد باید در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرکت کند. شرط پذیرش در این دانشگاه‌ها هم داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح C1 است. بعد از اینکه فرد در آزمون ورودی دانشگاه قبول شد، باید مدارک زیر را به دانشگاه مورد نظر ارائه کند:

  • رزومه به زبان آلمانی
  • کارنامه قبولی در آزمون
  • ترجمه رسمی تمامی مدارکی که در رزومه به اخذ آن‌ها اشاره شده از جمله مدرک تحصیلی به زبان آلمانی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات مقطع دبیرستان به زبان آلمانی
  • توصیه نامه اساتید
  • انگیزه نامه که باید توسط دانشجو نگارش شود
  • مدرک زبان ترجیحا C1 برای دانشگاه های دولتی آلمانی زبان و آیلتس 6.5 برای دانشگاه های خصوصی
  • هزینه بررسی مدارک یا اصطلاحاًapplication fee

 

هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در آلمان

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، دانشگاه‌های دولتی در آلمان اصولاً رایگان هستند و دانشجو غیر از هزینه مربوط به بیمه پزشکی و هزینه‌های خورد و خوراک مستلزم به پرداخت شهریه نیست. اما به دلیل همین رایگان بودن، فضا در این دانشگاه‌ها به شدت رقابتی است که این موضوع کار فرد متقاضی را کمی دشوارتر می کند.

مورد دیگر اینکه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه‌های دولتی نیازمند مدرک زبان آلمانی است. بنابراین این هم خود یکی دیگر از چالش‌های تحصیل در دانشگاه‌های رایگان و دولتی در آلمان است. اما دانشگاه‌های خصوصی هم در این کشور وجود دارند که تدریس در آن‌ها به زبان انگلیسی صورت می گیرد و دانشجویانی که تمکن مالی کافی دارند و به تحصیل در دندانپزشکی در آلمان هم به شدت علاقه دارند، می‌توانند در این دانشگاه‌ها به تحصیل بپردازند. شهریه دانشگاه‌های خصوصی در سال 2020 برای مقطع کارشناسی در حدود سالیانه 26000 یورو و برای مقطع کارشناسی ارشد در حدود 40000 یورو بوده است.

بهترین دانشگاه‌های دندانپزشکی در آلمان

بهترین دانشگاه‌های دندانپزشکی در آلمان

می توان در این زمینه مطرح‌ترین دانشگاه‌ها از جمله: دانشگاه هایدلبرگ، دانشگاه هومبولت زو برلین، دانشگاه لودویگ ماکسیملیانس مونیخ، دانشگاه مینه سوتا فرانکفورت، دانشگاه ابرهارد کریل تایتینگن، دانشکده پزشکی هانور، دانشگاه بن، دانشگاه کلن و دانشگاه گوتینگن و البته چندین دانشگاه دیگر را نام برد.

پاسخ به 3 سوال پرتکرار در خصوص تحصیل دندانپزشکی در آلمان

  1. آینده شغلی رشته های دندانپزشکی در آلمان چگونه است؟

بر طبق آمار وزارت بهداشت و درمان آلمان، این کشور با کمبود نیروهای پزشکی مخصوصا در رشته دندانپزشکی مواجه است و تعداد نیمی از فارغ التحصیلان دندانپزشکی اکنون مشغول به کار در بیمارستان هستند.

  1. برای دانشجویی که دندانپزشکی عمومی را در ایران گذرانده است و برای تخصص می خواهد به آلمان برود، چه شرایطی وجود دارد؟

نیاز به معادلسازی مدارک و آزمون است و همینطور داشتن مدرک زبان آلمانی هم واجب است.

  1. ورود به رشته دندانپزشکی در آلمان به صورت غیر مستقیم چگونه است؟

شرکت در دوره های کالج که به کالج های پیش پزشکی معروف هستند، راه غیر مستقیم بوده و عمدتا دو ترم و یا یک سال است. افراد در این کالج‌ها دروسی مانند زیست شناسی، زبان و شیمی را آموزش می بینند.

آنچه در اینجا به آن پرداختیم، تحلیل شرایط مهاجرت به آلمان و تحصیل رشته دندانپزشکی بود. امید است که اطلاعات لازم را به دست آورده باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.