به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
مهاجرت به سوئیس

راه و روش های مهاجرت به سوئیس و نکات مهم مربوط به آن در سال 2021

بسیاری از افراد به قصد ادامه تحصیل، یافتن شغل مناسب، راه اندازی کسب و کار، سرمایه گذاری مطمئن،  بهبود شرایط زندگی و دیگر موارد اقدام به مهاجرت می‌کنند. سوئیس یکی از کشورهای مهاجرپذیر است. بالا بودن کیفیت آموزشی، پایین بودن نرخ بیکاری، ثبات سیاسی و اقتصادی، پایین بودن نرخ جرم و جنایت، بالا بودن درآمد و رفاه اجتماعی و تنوع فرهنگی از دلایل جذب مهاجران به این کشور محسوب می‌شود. به همین دلیل افراد زیادی از سراسر جهان قصد مهاجرت به سوئیس دارند.

 

انواع روش های مهاجرت به سوئیس

  • مهاجرت از طریق کار

پیش از آنکه برای ویزای کار و مجوز اقامت درخواست دهید، باید شغلی به شما پیشنهاد شده باشد. برای تأیید درخواست باید ثابت شود هیچ شهروندی از اتحادیه اروپا واجد شرایط آن شغل نبوده است. البته کارفرمای شما باید ثابت کند که شخص مناسب برای اخذ مجوز کار هستید. در صورتی که با درخواست شما موافقت شود، اداره مهاجرت سوئیس به سفارت محلی خود اطلاع می دهد و سپس می توانید قرار ملاقات با کارفرما بگذارید و برای تکمیل درخواست خود به این کشور مراجعه کنید. ویزای کار در این کشور معمولاً به افرادی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا داده می شود که به دنبال موقعیت‌های شغلی تخصصی و دارای تحصیلات دانشگاهی باشند. از این رو، فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های مطرح سوئیس، شانس پیدا کردن شغل در این کشور را بالا می برد. در سوئیس شرکت های بین المللی متعددی در حوزه ساعت سازی، صنایع غذایی، جواهر سازی، گردشگری فناوری اطلاعات، بانکداری و … وجود دارد.

  • مهاجرت از طریق تحصیل

مهاجرت به سوئیس از طریق تحصیل یکی از روش های نسبتاً آسان و پر تقاضا برای مهاجرت است. اخذ پذیرش در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا صورت می گیرد. در این کشور، دوره کارشناسی سه ساله، کارشناسی ارشد دو ساله و دکترا چهار ساله است.

در سوئیس، زبان‌های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانش به عنوان زبان رسمی شناخته می شوند؛ اما در این کشور امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. در بسیاری از دانشگاه های خصوصی به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. اگر پس از فارغ التحصیلی، قصد اخذ اقامت این کشور از طریق کار دارید، بهتر است حداقل یکی از این زبان‌ها را یاد بگیرید. شهریه دانشگاه های سوئیسی برای دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا بسیار بالاست. با این وجود، هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی پایین‌تر از دانشگاه‌های خصوصی است. البته دانشجویان می‌توانند در تعداد ساعات محدودی در هفته کار کنند. توجه داشته باشید که برای انجام کار در خارج از محیط دانشگاه نیاز به اخذ مجوز کار است. از دیگر مزایای تحصیل در سوئیس، امکان اقامت در این کشور به مدت 6 ماه پس از پایان دوره تحصیلی است.

انواع روش های مهاجرت به سوئیس

  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

سوئیس کشوری بسیار امن برای سرمایه گذاری است. سرمایه گذارى در این کشور معمولاً از طریق ثبت شرکت انجام مى شود. در ابتدا باید طرح تجاری شرکت توسط اداره مهاجرت سوئیس تأیید شود. طرح تجاری ارائه شده باید نوآورانه و سودآور باشد. سرمایه گذار یک سال فرصت دارد تا سود طرح تجاری خود را ثابت کند. برای اینکه به سرمایه گذار اقامت اعطا شود باید چند فرد سوئیسی را استخدام کند و یکی از مدیران هم شهروند سوئیس باشد. در حال حاضر، حداقل سرمایه اولیه لازم براى ثبت شرکت در سوئیس ۲۰ هزار فرانک است اما راه اندازی یک شرکت هزینه‌های دیگری نیز دارد. انواع شرکت در سوئیس شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامى خاص و نمایندگى شرکت خارجى است. از مزایای سرمایه گذاری در سوئیس، امکان سفر بدون ویزا در کل اروپاست. حداقل یک سال پس از ثبت شرکت، مجوز اقامت یک ساله برای سرمایه گذار صادر می‌شود. بعد از گذشت ۵ سال، اقامت یک ساله به اقامت دائم تبدیل شده و سپس پاسپورت این کشور نیز به وی اعطا می‌شود. همچنین، افراد با پرداخت مالیات بر هزینه سالیانه می‌توانند مجوز اقامت سوئیس را دریافت نمایند. این نوع اقامت برای ثروتمندان مناسب است. علاقمندان به خرید ملک در سوئیس باید توجه داشته باشند که خرید ملک در این کشور منجر به دریافت اقامت نمی‌شود و ویزای مالک نیز تنها تا زمان مالکیت ملک اعتبار دارد.

  • مهاجرت از طریق ازدواج

مهاجرت به سوئیس از طریق ازدواج با یک تبعه سوئیسی نیز امکان پذیر است. مانند دیگر راه‌های مهاجرت، این روش نیز دارای شرایطی است که در فهرست زیر به برخی از آن ها اشاره شده است.

  • متقاضی باید صوری نبودن ازدواج خود را اثبات کند
  • حداقل سن ازدواج برای مهاجرت به سوئیس 18 سال است و لازم است هر دو طرف مجرد باشند
  • فردی که قصد ازدواج با او را دارید باید اثبات کند که تمکن مالی برای تأمین هزینه ‌های زندگی شما را دارد
  • ازدواج در حضور مامور مهاجرت انجام می‌شود
  • برای درخواست پاسپورت باید از زمان ازدواج رسمی شما حداقل 3 سال گذشته باشد و حداقل به مدت 5 سال در این کشور زندگی کرده باشید
  • مهاجرت از طریق تولد

فرزندی که از پدر و مادر سوئیسی در کشور سوئیس یا خارج از آن متولد شود، سوئیسی محسوب می گردد و اقامت این کشور را دریافت می‌کند. اما به فرزندی که از پدر و مادر خارجی در خاک سوئیس متولد شود، اقامت این کشور داده نمی‌شود. یکی از راه های اخذ اقامت سوئیس تولد در این کشور است اما تولد در خاک این کشور به تنهایی منجر به اعطای شهروندی نمی شود. البته در برخی موارد خاص ممکن است اصل خاک نیز مورد پذیرش قرار گیرد.

  • مهاجرت از طریق پناهندگی

مهاجرت به سوئیس از طریق پناهندگی دارای مشکلات فراوانی است و درخواست پناهندگی در شرایط بسیار خاصی مورد تأیید قرار می گیرد. این روش معمولاً به عنوان راهی غیر قانونی شناخته شده و خطرات مالی و حتی جانی زیادی به همراه دارد. اگر درخواست پناهندگی فردی توسط اداره مهاجرت سوئیس تایید نشود، باید از این کشور خارج شود.

 

نکات مهم مهاجرت به سوئیس

  • سوئیس یکی از گران ترین کشورهای جهان است. ژنو و زوریخ از گران ترین شهرهای این کشور به شمار می‌روند
  • اعضای خانواده متقاضی، اجازه کار در سوئیس را دارند
  • افرادی که با مجوز اقامت موقت در سوئیس زندگی می‌کنند، نمی ‌توانند خانواده خود را همراه خود به این کشور بیاورند
  • اقامت بلند مدت سوئیس با عنوان مجوز اقامت B شناخته می‌شود. با اقامت B پس از ۵ سال مى توانید براى اقامت دائم با عنوان C اقدام کنید. پس از گذشت 3 سال از اقامت دائم، می‌توانید برای تابعیت یا شهروندی اقدام نمایید
  • در اقامت دائم شما از تمامی حقوق شهروندی مانند تحصیل، کار، بیمه و … مانند اتباع سوئیس بهره مند می شوید و تفاوت آن با تابعیت و داشتن پاسپورت، منسب سیاسی و حق رای است
  • برای اخذ پاسپورت سوئیس سخت گیری بیشتری می شود و زمانی شما می توانید درخواست پاسپورت این کشور را داشته باشید که به یکی از زبان‌های رسمی این کشور مسلط شوید و در مدت اقامت خود هیچ گونه جرمی مرتکب نشده باشید

نکات مهم مهاجرت به سوئیس

جمع بندی

سوئیس یکی از کشورهای مهاجرپذیر است. ثبات سیاسی و اقتصادی، امنیت، رفاه اجتماعی و تنوع فرهنگی از دلایل جذب مهاجران به این کشور است. برای مهاجرت به این کشور راه های گوناگونی وجود دارد. برخی از مهم‌ترین روش های مهاجرت به سوئیس شامل مهاجرت از طریق کار، تحصیل، سرمایه گذاری، تولد، ازدواج و پناهندگی است. در اقامت دائم شما از تمامی حقوق شهروندی مانند تحصیل، کار، بیمه و غیره مانند اتباع سوئیس بهره مند می شوید و تفاوت آن با تابعیت و داشتن پاسپورت، منسب سیاسی و حق رأی است.

 

سؤالات متداول:

1- آیا از طریق ویزای تحصیلی می‌توان جهت اخذ اقامت و تابعیت سوئیس اقدام کرد؟

دانشجویان پس از تحصیل می‌توانند از طریق پیدا کردن کار، اقامت سوئیس را اخذ نمایند. در صورت کاریابی موفق، این افراد می توانند برای اخذ اقامت و تابعیت سوئیس درخواست دهند.

2- مهاجرت از طریق همراه به سوئیس چگونه است؟

مهاجرت به کشور سوئیس از طریق همراه یعنی یکی از اعضای خانواده شما در این کشور زندگی می‌ کند و می ‌خواهد برای شما اقامت بگیرد. این روش معمولاً شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال فردی می‌شود که دارای اقامت دائم یا تابعیت سوئیس است.

3- چگونه می توان پاسپورت سوئیس را به دست آورد؟

اگر بتوانید شهروندی سوئیس را به دست آورید، می ‌توانید پاسپورت این کشور را دریافت نمایید و از مزایای آن برخوردار شوید. اما به طور کلی اخذ پاسپورت این کشور پروسه زمان ‌بری است.

4.5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *