به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
اقامت اسپانیا از طریق ازدواج

قوانین دریافت اقامت اسپانیا از طریق ازدواج

اگر از آن دسته افرادی هستید که در پی مهاجرت به اسپانیا هستند، شاید برای شما هم سوالاتی درباره نحوه، شرایط و قوانین اخذ اقامت اسپانیا از طریق ازدواج پیش آمده باشد. در چنین شرایطی ممکن است از دوست و آشنا اطلاعات ضد و نقیضی به گوشتان خورده باشد و یا در وبسایت‌های مختلف مطاب نه چندان شفافی را درباره این نوع دریافت اقامت مطالعه کرده باشید.

از این رو در این مقاله قصد داریم شما را با زیر و بم شرایط و قوانین دریافت اقامت در اسپانیا از طریق ازدواج آشنا کرده و نکات دقیقی را در این مسیر در اختیارتان قرار دهیم. برای آنکه درباره قوانین دریافت اقامت در اسپانیا با ازدواج اطلاعاتی را به دست آورید، ابتدا لازم است درباره فرهنگ و رسومات مربوط به ازدواج در این کشور مطالبی را مطالعه کرده و قوانینی را بیاموزید.

 

آشنایی با فرهنگ و رسومات مربوط به ازدواج در اسپانیا

امروزه در اکثر کشورهای توسعه یافته جهان، شاهد مهاجران زیادی با فرهنگ‌های مختلف هستیم؛ اما در بین همین کشورها نیز، مناطقی با فرهنگی غنی و غالب یافت می‌شود که علیرغم ورود مهاجران زیاد به آن منطقه، دستخوش تغییر نشده‌ و یا از بین نرفته است.

اسپانیا یکی از آن کشورهایی است که ورود مهاجران با فرهنگ‌های مختلف، نتوانسته است آسیبی به فرهنگ و رسم و رسومات آن وارد کند. از این رو بیشتر افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند به خوبی می‌دانند که باید خود را تا حد ممکن با فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه وفق دهند.

ممکن است با مطالعه این سطور دچار نگرانی شوید و اینگونه بیندیشید که باید هویت خود را کنار گذاشته و همرنگ مردمان این کشور شوید. اما باید بگوییم که منظور از پایبندی مردم به این فرهنگ غنی و آداب و رسوم کهن، ابدا یک تعصب و اجبار همگانی نیست. مقصود از ارائه این توضیحات، کسب آگاهی نسبت به فرهنگ کشوری است که قصد مهاجرت به آن را دارید.

به علاوه لازم است بدانید، زمانی که صحبت از فرهنگ اسپانیا می‌شود، درواقع صحبت درباره جهانی از رنگ و نقاشی، شعر و موسیقی، هنر و ادبیات، تئاتر و سینما و خلق آثاری است که به دست بشر جان می‌گیرد. از این رو و با توجه به آنچه که درباره اسپانیا و فرهنگ و آداب و رسوم این کشور گفته شد، بدیهی است که در مراسمات مربوط به ازدواج، بیش از آنکه صرفا شاهد یک مراسم عروسی باشیم، شاهد یک مراسم مذهبی با آیین و رسومات مربوط به آن باشیم.

بیایید به برخی از این رسومات که از فرهنگ این کشور نشات گرفته ‌است، نگاهی بیندازیم:

  • در اسپانیا مانند اکثر کشورهای دیگر، پس از آنکه زوجی بر سر زندگی با یکدیگر به توافق می‌رسند یک گردنبند یا حلقه انگشتر به عنوان نشانی از نامزد بودن آن‌ها با یکدیگر از طرف داماد به عروس هدیه داده می‌شود.
  • جالب است بدانید، علیرغم فرهنگ حاکم بر اکثر کشورهای اروپایی و آمریکا، در اسپانیا نامزدها پیش از اجرای مراسم عقد و عروسی با یکدیگر در یک خانه زندگی نمی‌کنند و لازم است که داماد با دسته گل یا هدیه‌ای مناسب به خانه عروس رفته و او را برای مراسم ازدواج در حضور پدرش خواستگاری کرده و تمایل خود را به جدی‌تر شدن نامزدیشان نشان دهد.
  • رسم جالب دیگری که در این کشور در باب عروسی و ازدواج وجود دارد، خوش یمن نبودن دیدن داماد توسط عروس در شب قبل از عروسی است.
  • مراسم دیگری که نمادی از آیین و رسوم جاری در این کشور محسوب می‌شود، مراسم پوشیدن لباس عروس است که معمولا بسیار طول می‌کشد و باید در ساعت مشخصی انجام شود. در آن ساعت داماد در کلیسا منتظر عروس می‌ماند.
  • مورد جالب توجه بعدی این است که عروس و داماد در اسپانیا، حلقه‌های ازدواج را در انگشت دست راست یکدیگر قرار می‌دهند.
  • رسم پرتاب کردن دسته گل توسط عروس برای دختران مجرد حاضر در مراسم نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر در اسپانیا نیز رایج است.
  • در مراسم عروسی، یک سبد پر از گل‌های ارکیده و نیلوفر همراه عروس است که به افرادی که در مراسم وظیفه خوش‌آمدگویی به مهمانان را دارند، هر نفر یک شاخه داده می‌شود. آن‌ها این شاخه گل را به پایین لباس خود وصل می‌کنند و می‌رقصند. اگر آن شاخه گل افتاد یعنی آن فرد ازدواج خواهد کرد.
  • مراسم عکاسی از عروس و داماد پس از رفتن آن‌ها و مهمانانشان از کلیسا صورت می‌گیرد.
  • تمام طول شب و پس از تجمع مهمانان و عروس و داماد در خانه آن‌ها، رقص و شادی و پایکوبی در جریان است.

اقامت اسپانیا با ازدواج

آشنایی با قوانین و شرایط ازدواج در اسپانیا

مواردی که به شما در آشنایی بهتر با قوانین حاکم بر ازدواج یک زوج در اسپانیا کمک می‌کند، به شرح زیر هستند:

  • ازدواج زیر 18 سال غیرقانونی است.

به خوبی می‌دانیم که اسپانیا مرکز تجمع بسیاری از ادیان و مذاهب اعم از کاتولیک‌ها، پروتستانی‌ها، مسیحیان، مسلمانان و غیره است. ازدواج یک زوج در سنین پایین‌تر از 18 سال، در هریک از این مذاهب در اسپانیا غیر قانونی و ممنوع است. لذا در صورتی که دختر و پسری زیر 18 سال به یکدیگر علاقه‌مند شوند و حتی خانواده‌های آن‌ها با وصلتشان موافق باشند، بازهم از نظر قانونی مجبور به صبر کردن برای رسیدن این زوج به سن قانونی 18 سال هستند.

  • ازدواج در اسپانیا یک پروسه کاری زمان بر است.

تقریبا تمام بومیان و غیربومیان اسپانیا، به خوبی می‌دانند که به هیچ وجه نمی‌توانند یک شبه تصمیم به عقد گرفته و فردایش مزدوج شوند. درواقع ازدواج در این کشور روندی طولانی و زمان بر دارد و بیشتر از آنکه به چشم یک عقد ساده دیده شود، به عنوان یک پروسه اداری به نظر می‌رسد. پس اگر قصد ثبت ازدواج خود در این کشور را دارید، آن را به دقیقه نود موکول نکرده و بسیار پیش‌تر از سایر کارها و برنامه‌هایتان این مسیر را آغاز نمایید.

  • اقامت دو ساله در کشور اسپانیا پیش از ازدواج لازم است.

هرشخصی خارجی یا اسپانیایی، می‌تواند با خانواده‌های اسپانیایی اصیل در این کشور وصلت کند اما به یاد داشته باشید، اگر اسپانیایی نیستید و قصد ثبت ازدواج خود در این کشور را دارید، می‌بایست برای مدت 2 سال در این کشور اقامت داشته و سپس نسبت به ازدواج اقدام نمایید.

  • از سال 2005، اجازه ازدواج به صورت قانونی به افراد همجنسگرا داده شده ‌است.

در عصر حاضر، بسیاری از رسانه‌ها درباره موضوعات و حواشی مربوط به ازدواج همجنسگراها مطالبی را نشر می‌دهند و برخی از کشورها نیز به جهت حمایت از این قشر، قوانینی را وضع کرده و بستری را فراهم آورده‌اند که به آن‌ها اجازه داشتن یک زندگی ایمن را می‌دهد؛ اسپانیا یکی از این کشورها است.

ازدواج در اسپانیا

مدارک لازم برای اقامت اسپانیا از طریق ازدواج چیست؟

  • ارائه پاسپورت معتبر زوجی که قصد ازدواج دارند.
  • ارائه حداقل 4 کپی از پاسپورت معتبر زوجین.
  • ارائه اصل شناسنامه زوجین.
  • ارائه ترجمه رسمی شناسنامه‌های زوجین به زبان اسپانیایی (در صورتی که زوجین خارجی باشند.)
  • ارائه گواهی مبنی بر آزاد بودن زوجین جهت اقدام به ازدواج. (تایید عدم وجود رابطه قانونی هر یک از زوجین با فرد دیگری در داخل یا خارج از کشور اسپانیا.)
  • ارائه گواهی طلاق یا فوت همسر قبلی هر یک از زوجین در صورت نیاز و وجود.

 

برای ازدواج در اسپانیا چه مراحلی را باید طی کرد؟

پس از آنکه از بابت دارا بودن شرایط لازم جهت ثبت ازدواج خود در کشور اسپانیا اطمینان حاصل کردید؛ باید مراحلی به شرح زیر را سپری نمایید.

  • دریافت و تکمیل فرم (Certificado de Capacidad Matrimonial)

کارشناسان مربوطه، فرم پرشده توسط خانم و آقایی که قصد ازدواج دارند را بررسی کرده و اجازه ثبت ازدواج آن‌ها در اسپانیا و ماندن آن دو کنار یکدیگر را صادر می‌کنند.

  • پس از آن، درخواست ازدواج می‌بایست در یکی از مکان‌های زیر تکمیل شده و به تایید نهایی برسد:
  • ثبت احوال (ریجستری شهری – Registro Civil)
  • دادگاه منطقه‌ای
  • تالار و محل برگزاری جشن عروسی
  • مذهب زوجین در تکمیل درخواست ازدواجشان بسیار تاثیرگذار است؛ چرا که اگر تابع دین اسلام یا یهود یا حتی پروتستانی باشند، می‌بایست درخواست خود را به مقامات بالاتر در منطقه خود ارائه دهند. در صورتی که کاتولیک باشند نیز لازم است اسناد مربوط به ازدواج خود را به کشیش محل زندگیشان ارائه دهند. لذا اگر هر یک از طرفین ازدواج کاتولیک باشد، باید اجازه این ازدواج از اسقف اعظم منطقه‌شان دریافت شود.

(اگر شرایطتان به نوعی است که در قانون ازدواج کاتولیک‌ها جای می‌گیرد؛ پیشنهاد می‌شود در این باره بیشتر مطالعه کنید زیرا قوانین زیادی در این باب وجود دارد که توضیح درباره آن‌، ما را از بحث اصلی ازدواج در اسپانیا دور می‌کند.)

  • پس از انجام شدن مراحل اداری و ثبت درخواست زوجین در ثبت احوال یا هریک از مکان‌های مجاز برای این کار، زوجین باید مدت 10 روز یا بیشتر منتظر بمانند. از زمان ارائه درخواست تا زمان نهایی شدن بررسی‌ها، درخواست آن‌ها به مدت 21 روز در تابلو اعلانات عمومی اداره رجسترینگ به نمایش درمی‌آید.
  • پس از انتظار در مدت مشخصی، زوجین از طریق تماس با مرکز مربوطه می‌توانند نسبت به روز مصاحبه‌ای که برای آن‌ها تعیین شده است آگاه شوند.
  • در روز مصاحبه هر یک از زوجین به صورت تک نفره و بدون همراه باید به پرسش‌هایی پاسخ دهند. این پرسش‌ها به منظور آن است که بازرسان دریابند قصد شخص از اقدام به ازدواج جدی است و مشکلاتی پس از ازدواج برای آن‌ها یا از طرف آن‌ها برای سایرین به وجود نمی‌آید.

(درصورتی که یکی از زوجین به زبان اسپانیایی مسلط نباشد، امکان اخذ وکیل یا مترجم قانونی برای وی فراهم است.)

  • در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، مجوز ازدواج برای زوجین صادر می‌گردد و آن‌ها می‌توانند راهی باقی مسیر عروسیشان مانند تدارک دیدن لباس، گل، مکان عروسی و سایر مباحث شوند.

آیا دریافت اقامت اسپانیا از طریق ازدواج میسر است؟

بله؛ با ثبت ازدواج در کشور اسپانیا کافی است که درخواست ماندن در این کشور را به اداره مربوطه ارائه دهید و در پی آن مدارک مبنی بر ازدواج قانونی خود در اسپانیا را نشان داده و مراحل مربوط به اخذ اقامت دائم خود را سپری کنید. البته لازم به ذکر است که امکان دریافت اقامت دائم، 5 سال پس از ثبت ازدواج و درخواست اقامت اسپانیا فراهم است. دریافت پاسپورت اسپانیا نیز 10 سال پس از ازدواج و اقامت در اسپانیا امکان پذیر است.

د.

4/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *