به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
اقامت ایتالیا از طریق خرید خانه

اقامت ایتالیا از طریق خرید خانه

در بین کشورهای اروپایی، کشور ایتالیا با توجه به فرهنگ و تاریخ غنی که دارد یکی از مناسب ترین مکان ها برای اقامت ما ایرانیان است. البته ناگفته نماند مشکلات اقتصادی و کمبود پیشنهادهای شغلی شاید کمی شرایط اقامت در این کشور را دشوارتر کرده باشد، اما با این حال هنوزم افراد زیادی متقاضی دریافت اقامت کشور ایتالیا هستند. روش های مختلفی مثل تحصیلی، سرمایه گذاری، خرید ملک و تمکن مالی برای کسب اقامت ایتالیا وجود دارد. ما در اینجا برآنیم تا اقامت ایتالیا از طریق خرید خانه را بررسی کرده و همچنین نکاتی در رابطه با دریافت اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی ذکر کنیم. پس در ادامه با ما باشید.

 

خرید ملک در ایتالیا و اخذ اقامت در این کشور

در ابتدا خوب است به این نکته اشاره کنیم که متأسفانه دریافت اقامت ایتالیا از طریق خرید خانه در این کشور میسر نمی شود. به طور کلی، با توجه به شاخص های اقتصادی و نرخ بیکاری که در سال های اخیر در این کشور خیلی بالا بوده است، خوب است که قبل از سرمایه گذاری در این کشور کمی تأمل کنید. اما در هر صورت هر فرد خارجی می تواند در ایتالیا ملک خریداری نماید و تنها شرط برای انجام این امر آن است که یک اقامت بلند مدت در ایتالیا داشته باشد و این اقامت می تواند انواع مختلف از جمله اقامت تحصیلی و یا کاری باشد. با توجه به اینکه ایتالیا عضو حوزه شینگن است علاقه مندان به زندگی در ایتالیا می توانند با داشتن اقامت سایر کشورهای اروپایی عضو شینگن نیز به راحتی به ایتالیا رفت و آمد داشته باشند.

واجدین شرایط خرید ملک در ایتالیا

برای اینکه شرایط خرید ملک در ایتالیا را دارا باشید باید اقامتی طولانی مدت یعنی بیشتر از 6 ماه در این کشور داشته باشید. و همچنین در این مدت باید حساب بانکی در سیستم بانکداری این کشور باز کرده باشید. حال این اقامت طولانی شما می تواند به واسطه تحصیل و یا کار باشد. البته اگر ویزای توریستی 5 ساله نیز داشته باشید و در هر بار ورود اجازه 90 روز سکونت در ایتالیا را کسب کرده باشید، می‎توانید برای خرید ملک در این کشور اقدام کنید. ولی همواره در نظر داشته باشید که اقامت ایتالیا از طریق خرید خانه برای این کشور ممکن نیست.

واجدین شرایط خرید ملک در ایتالیا

مراحل خرید خانه در ایتالیا

برای طی کردن این پروسه مراحلی لازم است که باید همه ی آن ها را انجام دهید.

1-در مرحله اول شما باید یک کد مالی دریافت کنید. دریافت این کد مانند باز کردن حساب بانکی از ضروریات است. این یک کد شناسایی است که بر اساس نام خانوادگی، نام، محل تولد و تاریخ تولد شما ایجاد می شود.

2-در این مرحله افتتاح حساب بانکی انجام می گیرد که برای انتقال وجه ضروری است.

3-در مرحله سوم شخص خریدار باید به صورت کتبی اعلام کند که خریدار یک ملک است و در آن، نام ملک را ذکر کند. شخص خریدار نیز متعهد می شود که آن ملک را به دیگری نفروشد.

4-مالکیت زمین یا ملک در این مرحله بررسی می شود تا قانونی بودن آن تأیید شود.

5-در این مرحله توافق قیمت فروش انجام می گیرد. معمولاً تکمیل فرآیند بین 1 تا 3 ماه پس از اجرای توافق پیشنهادی فروش انجام می گردد. بعد از امضا قرارداد مبلغ 10 درصد از قیمت ملک توسط خریدار پرداخت می شود و چنانچه او از خرید منصرف شود، آن مبلغ به او برگردانده نمی شود.

6-پس از امضا توافق پیشنهادی، تقاضای خرید و قرارداد نهایی در یک دفتر اسناد رسمی انجام می شود. و در نهایت ثبت زمین و یا ملک انجام می گیرد.

هزینه های خرید ملک و اجاره در ایتالیا

تفاوتی که در این زمینه کشور ایتالیا با دیگر کشورهای اروپایی دارد، در اینجاست که طی چند سال گذشته قیمت ملک در دیگر کشورها با افزایش همراه بوده است اما در ایتالیا نه تنها افزایش نداشته که در یکی دو سال اخیر حتی کمی کاهش هم داشته است. البته این شرایط اوضاع نابه‌سامان اقتصادی را گویاست. با توجه به گزارش موسسه ملی آمار، قیمت خانه های نوساز 1.41 درصد افزایش داشته است در حالی که قیمت خانه های قدیمی با 1.31 درصد کاهش روبرو بوده است. برای مثال قیمت هر متر مربع از یک خانه نوساز در شهر رم که یک شهر نسبتاً گران قیمت هم محسوب می‌شود، حدود 6300 یورو است.

البته ناگفته نماند که خرید ملک در ایتالیا، هزینه های جانبی دیگر مانند کمیسیون عامل فروش، تمبر مالیاتی و مالیات مالکیت، هزینه دفتر اسناد رسمی و هزینه هایی مثل استخدام وکیل جهت رسیدگی به امور و معمار بازرس و… را دارد. همانطور که هزینه خرید ملک در ایتالیا نسبت به دیگر کشورها پایین تر است، اجاره ها نیز در این کشور مبلغی کمتر نسبت به دیگر جاهای اروپا دارند. برای مثال در همان شهر رم برای اجاره یک خانه ی 120 متری در مرکز شهر، در ماه حدود 2584 یورو باید پرداخت شود.

معایب اقامت ایتالیا

مزایا و معایب اقامت ایتالیا از طریق خرید ملک

همانطور که پیشتر هم گفتیم خرید املاک در ایتالیا برای به دست آوردن اقامت دائم، یک روند ساده نیست. هرچند که ملک نسبت به بقیه قسمت های اروپا ارزان تر است اما حدود 300 تا 500 هزار یورو برای سرمایه گذاری باید بپردازید. در نظر داشته باشید که نباید املاک در ایتالیا به عنوان یک سرمایه گذاری تلقی شود. اگر قرار است برای همیشه در آنجا بمانید خانه ای برای زندگی تان در آنجا خریداری کنید و حتی اگر قرار نیست خودتان در آن زندگی کنید، می‎توانید در نزدیکی مکان های توریستی آن را خریداری کرده تا با اجاره دادن، از آن درآمدزایی کنید.

حال وقت آن رسیده است تا اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی را بررسی کنیم. ویژگی های اخذ اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی به شرح زیر است:

  • ساده ترین و سریع ترین روش مهاجرت، اخذ اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی است.
  • روش مهاجرت و اخذ اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی فاقد ریسک است.
  • تمدید این اقامت به آسانی صورت می گیرد .
  • عدم نیاز به راه اندازی کسب و کار و تجارت و ثبت شرکت و سرمایه گذاری برای متقاضیان
  • عدم نیاز به سطح زبان برای متقاضیان جهت اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی
  • عدم رعایت محدودیت سنی برای متقاضیان برای این اقامت
  • مشمول خانواده و افراد تحت تکفل (فرزندان زیر ۱۸ سال)

سوالات متداول

  • خانه های ارزان قیمت که در ایتالیا به فروش می رسند آیا برای ایرانیان نیز هستند و می توان از طریق آن ها اقامت ایتالیا را کسب کرد؟

خرید خانه در ایتالیا منجر به اخذ اقامت نمی شود و شما باید یک طرح داشته باشید و اعلام کنید که تا چند سال آینده خانه را بازسازی می کنید. در نهایت ممکن است حدود 100 هزار دلار لازم باشد که هزینه کنید.

  • آیا ایتالیا مقصد مناسبی برای خرید ملک است؟

متأسفانه با توجه به اینکه قیمت املاک در ایتالیا روند افزایشی ندارد و ثبات اقتصادی و حامی سرمایه گذار خارجی در ایتالیا به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی شرایط مناسبی ندارد، خرید ملک در ایتالیا در میان بسیاری از کشورهای اروپایی به عنوان مقصد مناسب توصیه نمی گردد.

  • بعد از خرید ملک در ایتالیا چگونه می‌توان از ایران به این کشور رفت و آمد کرد؟

دریافت اقامت ایتالیا از طریق خرید خانه میسر نیست ولی می توانید ویزای توریستی دریافت کنید که فقط برای چند ماه از سال، اجازه حضور در ایتالیا را خواهید داشت.

امتیاز به این مطلب
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *