به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
راهنمای دریافت اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت

مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت | هزینه ثبت شرکت در ترکیه

اگر قصد مهاجرت دارید، شاید یکی از مقاصد شما کشور ترکیه باشد. روش های گوناگونی برای اقدام به مهاجرت به این کشور وجود دارد از جمله مهاجرت به ترکیه از طریق کار برای افرادی که شرایط مناسبی از لحاظ رزومه کاری و علمی دارند و درصورت داشتن سرمایه مناسب، اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت می تواند گزینه راحت تری باشد. اگر شما درحال حاضر در ایران دارای کسب و کار پررونقی هستید یا ایده مناسبی برای فعالیت در کشور دیگر دارید، می توانید برای اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت اقدام نمایید.

کشور ترکیه یکی از مقاصد بزرگ مهاجرت در جهان است. مهاجران از کشورهای مختلف به خصوص خاورمیانه هرساله به این کشور نقل مکان می کنند. همچنین این کشور گذرگاه مناسبی برای انتقال مهاجران به سایر کشورها بوده است. جمعیت این کشور تا جولای 2020 درحدود 82,017,514 و نرخ رشد جمعیت آن 0.45 درصد است. 70 تا 75 درصد جمعیت این کشور ترک، 19 درصد کرد و 7 تا 12درصد از سایر اقلیت ها تشکیل شده است.

اقتصاد ترکیه ترکیبی از اقتصاد بومی و صنعتی است که روز به روز درحال توسعه است. طبق آخرین رتبه بندی سازمان اطلاعات آمریکا، ترکیه در زمره بیست کشور توسعه یافته محسوب می شود. این کشور نتایج خوبی را در حوزه کشاورزی، صنایع گوناگون، ارتباطات، ساخت و ساز، گردشگری و خدمات بانکداری به دست آورده است. زبان رسمی این کشور، ترکی است و زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی در روابط تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیه از سال 1923 به صورت جمهوری پارلمانی دموکراتیک اداره می شود. پول رایج این کشور نیز لیر ترکیه (TL) است.

انواع ویزای اقامتی در ترکیه

انواع ویزای اقامتی در ترکیه

  • مجوز توریستی که برای یک یا دو سال صادر می شود و نیاز به اقامت مستمر در این کشور ندارد.
  • مجوز کاری که برای سه ماه صادر می شود و نیاز به اقامت مستمر در کشور ترکیه ندارد.
  • مجوز درمان برای خارجی هایی صادر می شود که برای دریافت خدمات پزشکی وارد این کشور می شوند.
  • مجوز خرید املاک برای شهروندان سایر کشورها که در کشور ترکیه اقدام به خرید ملک کمتر از 25000 دلار آمریکا نمایند. افراد با این مجوز می توانند در این کشور اقامت مستمر داشته و هر دوره آن را تمدید کنند.
  • مجوز تحصیل برای آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهی بوده و تا شش ماه پس از فارغ التحصیلی به عنوان مجوز توریستی قابل تمدید است.
  • مجوز اشتغال برای افرادی که اجازه اشتغال دارند، قابل صدور است.
  • مجوز شهروندی برای افرادی که در این کشور اقدام به راه اندازی یک کسب و کار نمایید صادر می شود تا فرصت های شغلی برای شهروندان ترکیه بیشتر شود.

یکی از روش های مهاجرت به این کشور، اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت است. برای ثبت شرکت در کشور ترکیه نیاز به داشتن شهروندی این کشور نیست و پس از پنج سال تمدید اقامت موقت از طریق ثبت شرکت، می توانید اقامت دائم اخذ کنید.

انواع ثبت شرکت در کشور ترکیه

همانند قوانین ایران، شرکت ها در ترکیه نیز انواع متفاوتی دارند. دسته بندی شرکت ها در این کشور به این صورت است:

  • شرکت مسئولیت محدود

نوعی از شرکت هستند که سهامداران مسئول دیون شرکت نیستند. مطابق با قوانین تجاری ترکیه، اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند یک شرکت در هر زمینه تجاری در این کشور تاسیس نمایند. این نوع شرکت ها با حداقل یک نفر و حداکثر 50 نفر تاسیس می شوند. هزینه ثبت شرکت مسئولیت محدود 2100 دلار آمریکاست و باید دو حساب ارزی یکی به نام شرکت و دیگری به نام مدیر شرکت افتتاح نمود. بر اساس قانون، کلیه سهام داران شرکت بیش از میزانی که سرمایه گذاری انجام داده اند، مسئولیتی بر عهده ندارند. سرمایه ثبت شده برای شرکت مسئولیت محدود حداقل 10هزار لیر ترکیه است. گردانندگان این نوع شرکت می توانند شهروندان ترکیه، یا از ملیت های دیگر باشند.

  • شرکت سهامی (سرمایه گذاری مشترک)

بر اساس قانون تجارت ترکیه، شرکت سهامی نوعی از شرکت است که بودجه آن به سهم های کمتر تقسیم شده و افراد تنها به اندازه سهم خود در سود و زیان شرکت شریک هستند. حداقل میزان سرمایه گذاری برای شرکت های سهامی 50 هزار لیتر ترکیه است. در ترکیه دو نوع شرکت سرمایه گذاری مشترک وجود دارند. شرکت با کمتر از 250 نفر سرمایه گذار که به شرکت سرمایه گذاری مشترک (سهامی خاص)  شناخته می شوند و هزینه تاسیس و ثبت آن در حدود 2800 دلار است و شرکت با بیش از 250 نفر سرمایه گذار، موسوم به شرکت های مشترک المنافع (سهامی عام) .

  • شرکت ترکیبی

در این نوع شرکت، تنها یک نفر یا تعدادی سهامدار به جز اشخاص حقیقی، مسئولیت های دیون شرکت را برعهده دارند و سایر سهامداران، مسئول سرمایه گذاری اولیه هستند.

  • شرکت همکار

مسئله حائز اهمیت در مورد این نوع شرکت ها این است که هر شرکت دیونی دارد و هر شریک مسئول پرداخت این دیون است؛ حتی اگر بدهی ها بیشتر از سرمایه مجموع و ارزش شرکت باشد.

  • موسسه مالی (صرافی)

این نوع از کسب و کار مشارکتی نوعی از شرکت سرمایه گذاری مشترک است اما با مجوزات ضروری برای ثبت آن. ثبت و اداره این نوع شرکت پیچیدگی هایی دارد که نیازمند مشورت با وکیل باتجربه در این زمینه است.

موقعیت های ویژه سرمایه گذاری در ترکیه

موقعیت های ویژه سرمایه گذاری در ترکیه

ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه: این نوع شرکت صرفا برای اهداف و فعالیت های تولیدی است. با این نوع ثبت شرکت می توانید زمینی را با قیمت مناسب در این مناطق خریداری نموده و شروع به کار نمایید. دولت ترکیه برای این شرکت ها مزایایی همچون معافیت های مالیاتی و بیمه و استخدام نیرو در نظر می گیرد.

پیش از آغاز مراحل ثبت نام برای اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت ابتدا لازم است نوعی از شرکت که با شرایط شما سازگاری بیشتری دارد انتخاب شود. همچنین لازم است که سرمایه گذار از توان مالی متناسب با نوع شرکت انتخابی خود برخوردار باشد.

پیش از آغاز کسب و کار در این کشور لازم است این گام ها برداشته شوند:

  • اتخاب نوع شرکت برای اخذ گواهینامه محضری متناسب با قوانین شرکت.
  • افتتاح حساب برای شرکت و واریز سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت.
  • استخدام کارکنان اجرایی شرکت بر اساس قوانین.
  • ارسال مدارک تاسیس مورد نیاز، اطلاعات سهامداران و مدیران به دفتر ثبت تجاری.
  • اخد شماره مالیاتی و مالیات بر درآمد و ثبت نام شرکت در اداره مالیات.

لازم است بدانید که اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت نیازمند ارائه آدرس پستی برای دفتر شرکت بوده و فرآیند ثبت ممکن است در حدود سه ماه به طول انجامد. برای انجام امور ثبتی شما نیاز به حضور و رفت و آمد به ترکیه ندارید و شرکت های مشاوره حقوقی و مهاجرتی می توانند این کار را برای شما انجام دهند.

همانطور که صحبت شد یکی از روش های مطمئن، مهاجرت به ترکیه از طریق کار است. برای این امر لازم است که حمایت یک کارفرما را به دست آورید یا درصورت داشتن سرمایه، اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت روش مطمئن تر و سریع تری است. همچنین درصورت عدم آگاهی کافی از مراحل ثبت شرکت می توانید از مشاوران باتجربه در این زمینه مشورت کنید.

سوالات متداول

  • چند نوع اصلی شرکت در قوانین تجاری ترکیه قابل ثبت است؟

شرکت های مسئولیت محدود، سهامی خاص، سهامی عام

  • چند نوع مجوز اقامتی توسط دولت ترکیه صادر می شود؟

مجوز توریستی، مجوز کاری، مجوز درمان، مجوز خرید املاک، مجوز تحصیل، مجوز اشتغال، مجوز ثبت شرکت

  • کدام یک از انواع ثبت شرکت، مسئولیت و هزینه کمتری دارد؟

شرکت های مسئولیت محدود با حداقل یک نفر و سرمایه کمتری قابل تاسیس هستند و مسئولیت سهامداران تنها به اندازه مبلغ سرمایه است.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *