به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
راهنمای دریافت بورس تحصیلی در اتریش

راه های اخذ بورس تحصیلی در اتریش | شرایط بورسیه تحصیلی اتریش در سال 2021

تحصیل در اروپا، آرزوی بسیاری از دانشجویان و جوانان ایرانی است؛ چرا که به آن ها امکان مهاجرت از طریق تحصیل را خواهد داد و فرصت های تازه ای را بر سر راه آن ها قرار خواهد داد. در میان تمام کشورهای اروپایی، کشور اتریش یکی از پرطرفدارترین کشورها برای تحصیل است و دلیل آن نیز، ارزانی شهریه دانشگاه ها و امکان دریافت بورس تحصیلی در اتریش است. در این مقاله قصد داریم درباره انواع برنامه های بورس تحصیلی اتریش و همچنین شرایط أخذ این بورسیه ها در مقاطع مختلف تحصیلی صحبت کنیم.

 

بورسیه تحصیلی و انواع آن

بورسیه تحصیلی یا فاند (Found) به برنامه حمایتی گفته می شود که یک مؤسسه علمی پژوهشی (و بعضاً برخی شرکت های دانش بنیان) برای دانشجویان، دانش پژوهان و متخصصان یک حوزه خاص در نظر می گیرند تا بدین ترتیب، بتوانند از استعدادهای درخشان و رزومه قوی شخص حمایت کرده و سپس در راستای تعالی و رشد خود، از آن استفاده نمایند.

در سرتاسر جهان، دانشگاه ها و مؤسسات مختلف علمی در تلاش هستند که استعدادهای درخشان و منابع انسانی مفید را به سوی خود جذب کنند و از آن ها در راستای پیشرفت در زمینه تخصصی مربوطه حمایت نمایند. این مؤسسات علمی به طور کلی برای رشد جایگاه علمی خود در جهان و کسب اعتبار بیشتر، از متخصصین زمینه های مربوط به خود حمایت می کنند و برای این کار، سالانه بودجه ای را در نظر می گیرند.

از آن جایی که تحصیل و زندگی در کشورهای اروپایی برای ایرانیان سرشار از هزینه خواهد بود، بسیاری از ایرانیان در پی اخذ بورسیه تحصیلی از کشورهای مقصد هستند و به همین ترتیب، کسانی که قصد تحصیل در اتریش را دارند نیز، در جستجوی راه های دریافت بورس تحصیلی در اتریش هستند. پیش از آن که درباره شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در اتریش صحبت کنیم، بیایید ابتدا انواع بورسیه های رایج در جهان را با یکدیگر مرور نماییم:

  • بورسیه Scholarship

یکی از رایج ترین انواع کمک هزینه تحصیلی، بورسیه Scholarship است که دانشجویان پذیرفته شده جهت مشارکت در یک پروژه تحقیقاتی با کمک هزینه تحصیلی (بعضاً شهریه رایگان) و کمک هزینه زندگی به صورت ترمی، اقدام به تحصیل و کسب درآمد می کنند. این نوع بورسیه تنها به اشخاص واجد شرایط و دارای رزومه تحصیلی و علمی قوی اعطا خواهد شد.

  • بورسیه Tuition

این نوع بورسیه، نوعی کمک هزینه تحصیلی است که به دانشجویان واجد شرایط (ممتاز) تعلق می گیرد و به واسطه آن، شهریه دانشجویی آنان مورد تخفیف های 25% الی 80% واقع می شود.

  • بورسیه Fellowship

این نوع بورسیه در مقاطع دکتری (و گاهاً) کارشناسی ارشد وجود دارد که به تیم های پژوهشی قدرتمندی که بر روی پروژه های خاص علمی تحقیق می کنند تعلق می گیرد و معمولاً هم به صورت سالیانه تمدید می شود.

  • بورسیه Waiver

این نوع کمک هزینه تحصیلی مربوط به هزینه های جاری تحصیلی مانند هزینه خوابگاه یا هزنیه برخی از واحدهای تحصیلی است که توسط دانشگاه به دانشجویان واجد شرایط تعلق می گیرد.

  • بورسیه رهنی Loan

این نوع بورسیه در واقع به نوعی وامی برای پرداخت هزینه های تحصیل است که نیاز به تعهد بازپرداخت و ضمانت دارد. این نوع وام به دانشجویان پرداخت نمی شود و به طور مستقیم به حساب دانشگاه مربوطه واریز خواهد شد.

  • بورسیه Award

همانطور که از نام آن پیدا است، این کمک هزینه مالی به دانشجویانی تعلق می گیرد که رتبه خاصی در یک رشته علمی یا ورزشی به دست آورده باشند و یا دارای رکوردهای خاص جهانی باشند و یا پای تائیدیه هیئت علمی در مورد صلاحیت برتر علمی دانشجو در میان باشد.

بجز موارد نامبرده، برنامه های متعدد دیگری در کشورهای مختلف جهان وجود دارد که دانشجویان در مقاطع مختلف می توانند از آنان بهره مند شوند. آنچه در این مقاله مد نظر ماست، شرایط بورس تحصیلی در اتریش است و در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بورسیه تحصیلی و انواع آن

شرایط اخذ بورس تحصیلی اتریش

به طور کلی می توان گفت که اخذ بورسیه تحصیلی در اتریش فرایندی پیچیده و دشوار است و شما باید به هر نحوی ثابت کنید که صلاحیت دریافت بورسیه تحصیلی را دارید. هر چند که شهریه دانشگاه های اتریش نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین تر است؛ اما هزینه  بالای زندگی در این کشور، باعث می شود بسیاری از افراد در فکر اخذ کمک هزینه تحصیلی برای تحصیل در دانشگاه های اتریش باشند. برنامه های بورسیه تحصیلی کشور اتریش بیشتر از همه برای مقطع دکتری و سپس کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده و بودجه مربوط به برنامه های بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی، بسیار محدود است. با این حال وضعیت بورسیه تحصیلی اتریش در این سه مقطع را به طور جداگانه بررسی می کنیم:

  1. بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی:

از آنجایی که تحصیل در مقطع کارشناسی در اتریش به زبان آلمانی انجام می شود، نخستین شرط برای دریافت بورسیه، داشتن مدرک زبان آلمانی B2 و برای برخی دانشگاه ها C1 است. همچنین داشتن رزومه تحصیلی درخشان (ریز نمرات و معدل دیپلم) نیز از الزامات است. به علاوه آن که کشور اتریش برای کشورهای مبدا متفاوت، شرایط متفاوتی را در نظر دارد که جزئیات آن در سایت سازمان بورس تحصیلی اتریش (OeAD) به نشانی Grants.at قابل تحقیق است. برخی از برنامه های تدوین شده برای اعطای کمک هزینه تحصیلی در مقطع کارشناسی که می توانید درباره آن ها تحقیق کنید، موارد زیر هستند:

  • بورسیه تحصیلی ارنست ماخ (مخصوص تحصیل در دانشگاه علوم کاربردی اتریش)
  • بورسیه تحصیلی بنیاد بورسیه جمهوری اتریش (مخصوص دانشجویان مقطع کارشناسی و فارغ التحصیلان)
  • بورسیه تحصیلی موسسه آموزش عالی باواریا (مخصوص دانشجویان خارجی)
  • بورسیه تحصیلی استان بورگنلند (برای دانشجویان خارجی)
  • کمک های تحصیلی سازمان خصوصی ریموند پرتلر

درباره موارد فوق می توانید در سایت ذکر شده به طور مفصل تحقیق نمایید.

  1. بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد:

در مقطع کارشناسی ارشد، برنامه های متنوع بیشتری نسبت به کارشناسی وجود دارد که دانشجویان می توانند از آن بهره مند شوند. موارد نام برده در بخش کارشناسی، برای مقطع کارشناسی ارشد نیز وجود دارند و بجز آن نیز برنامه های دیگری برای دانشجویان خارجی در این مقطع در نظر گرفته شده. در این مقطع نیز مانند هر مقطع دیگری نوشتن یک انگیزه نامه قوی در کنار رزومه علمی خوب و داشتن مقالات رسمی منتشر شده، نقش بسزایی در دریافت بورس تحصیلی در اتریش خواهد داشت.

  1. بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری:

متنوع ترین برنامه های بورسیه تحصیلی در اتریش، متعلق به مقطع دکتری است که در اغلب مواقع با مدرک زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است و نیاز به داشتن مدرک زبان آلمانی ندارد. در اتریش رشته های تحصیلی زیست شناسی، فیزیک، بیوتکنولوژی، طراحی شهری، مهندسی و علوم رایانه، رشته هایی هستند که بیشترین بورسیه به آن ها تعلق می گیرد و افرادی که برای اخذ بورسیه در مقطع دکتری اقدام می کنند، باید رزومه علمی عالی و زمینه تحقیقاتی در قالب مقالات منتشر شده داشته باشند. بخاطر داشته باشید که سازمان بورس تحصیلی اتریش (OeAD) با وب سایت به نشانی Grants.at اطلاعات جامع و کامل شرایط در مقاطع مختلف و کشورهای مختلف مبدا را در خود دارد که در آنجا می توانید بهترین برنامه مطابق با شرایط خود را پیدا کنید.

شرایط اخذ بورس تحصیلی اتریش

مدارک مورد نیاز برای دریافت بورس تحصیلی در اتریش

برای أخذ بورسیه تحصیلی در اتریش، لازم است که مانند زمان پذیرش در دانشگاه ها به روال عادی اقدام کنید و پس از اخذ پذیرش یا قبولی در آزمون ورودی (برای رشته هایی که آزمون ورودی دارند) اقدام به ارائه مدارک جهت اخذ بورسیه تحصیلی نمایید. مدارک مورد نیاز از ابتدا تا انتها شامل موارد زیر خواهد بود:

  • فرم های تکمیل شده پذیرش دانشگاه مورد نظر
  • پاسپورت معتبر با اعتبار زمانی کافی
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی در سطح اعلام شده
  • ارائه انگیزه نامه تحصیلی قوی جهت انتخاب اتریش برای تحصیل
  • یک یا دو توصیه نامه از اساتید معتبر
  • ارائه رزومه فردی (CV) مورد نیاز و قوی (مهم)
  • ارائه مقالات بین المللی و یا مقالات ISI

سؤالات متداول:

  1. برای اخذ بورسیه تحصیلی به چه مقدار رزومه تحصیلی از چه نوعی نیاز است؟

پاسخ به این سوال برای هر دانشگاه و رشته ای متفاوت است. اما آنچه در رزومه اهمیت دارد، ریز نمرات مقطع تحصیلی قبل، معدل تحصیلی، مقالات منتشر شده و فعالیت های رسمی و معتبر انجام شده است.

  1. شرایط تمدید بورسیه تحصیلی در اتریش به چه صورت است؟

این موضوع بسته به نوع بورسیه می تواند متفاوت باشد. برخی از کمک هزینه های تحصیلی به صورت ماهیانه تمدید می شوند و برخی به صورت ترمی و برخی نیز به صورت سالیانه مورد بررسی و تمدید قرار می گیرند.

  1. شرایط بورسیه استانی اتریش به چه شکل است؟

اغلب برنامه های بورسیه تحصیلی در اتریش، متعلق به بنیاد بورسیه تحصیلی جمهوری اتریش است که تحت مدیریت نهاد ریاست جمهوری این کشور بوده و با شرایط اعلامی توسط دولت به دانشجویان بین المللی تعلق می گیرد. تنها برنامه بورسیه استانی در اتریش، مربوط به بورسیه استانی بورگنلند در مقطع کارشناسی است که برخی از هزینه های زندگی یا اسکان دانشجویان خارجی را در بر می گیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *