به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
تحصیل کاملا رایگان در کشورهای اسکاندیناوی

تحصیل کاملا رایگان در کشورهای اسکاندیناوی | آپدیت 2021

کشورهای حوزه اسکاندیناوی از سطح رفاه اجتماعی و اقتصادی بالایی برخوردار هستند.به همین دلیل تحصیل در اسکاندیناوی بسیار ایده آل است. اما این تنها مزیت این کشورها نیست. داشتن دانشگاه های معتبر و بزرگ باعث شده است تا بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل به این کشورها مهاجرت نمایند. علاوه بر آن شما می توانید برای تحصیل در اسکاندیناوی از بورسیه های تحصیلی متعدد و مختلفی استفاده نمایید.

ادامه تحصیل در کشورهای خارجی آرزویی است که بیشتر دانشجویان ایرانی در سر می پرورانند. بسیاری از افراد ترجیح می دهند تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه های خارج از کشور انجام دهند. نوسانات بازار ارز و بالا رفتن بی رویه قیمت دلار و یورو، باعث شد تا بسیاری از افراد، دیگر از پس مخارج و هزینه های ادامه تحصیل در خارج بر نیایند. اما اگر بدانید که می توانید تحصیل رایگان در کشورهای اسکاندیناوی را داشته باشید، چه خواهید کرد؟ تحصیل در اسکاندیناوی می تواند راه حل خوبی برای مهاجرت تحصیلی به اروپا باشد.

کشورهای منطقه اسکاندیناوی کدامند؟

به کشورهای حاضر در شبه جزیره تاریخی اسکاندیناوی عنوان شادترین و مرفه ترین کشورهای دنیا را می دهند. کشورهای فنلاند، سوئد، نروژ و دانمارک بالاترین رفاه اجتماعی را برای مردم و شهروندان خود فراهم کرده اند. این کشورها با داشتن جمعیت پویا و صنعت رو به رشد، پذیرای مهاجران زیادی است. در طول سال افراد زیادی از طریق انواع ویزای کار، تحصیلی، ازدواج، پناهندگی و سرمایه گذاری به این کشورها مهاجرت می کنند. تحصیل در اسکاندیناوی از جمله انتخاب های اول همه مهاجران دانشجویی است، زیرا در این کشورها می توانند با هزینه های به نسبت کمتر از دیگر کشورها، به زندگی و تحصیل بپردازند. در ادامه شرایط و ویژگی های تحصیل در اسکاندیناوی را بررسی خواهیم کرد.

کشورهای منطقه اسکاندیناوی کدامند؟

آیا امکان تحصیل کاملاً رایگان در کشورهای اسکاندیناوی وجود دارد؟

تحصیل در اسکاندیناوی در مقاطع مختلف تحصیلی امکان پذیر است. افراد می توانند بسته به شرایط و قابلیت های سنی و تحصیلی خود از مقطع دیپلم تا دکترا را در فنلاند، سوئد، دانمارک و نروژ بگذرانند. اما امکان رایگان بودن و هزینه بر بودن این مقاطع بسته به شرایطی است که باید فراهم شود. در صورتی که پیش نیازها و الزامات اولیه تحصیل در اسکاندیناوی به صورت رایگان را داشته باشید، می توانید از این قابلیت ها استفاده کنید. در ادامه به تفصیل تمامی این کشورها را بررسی می کنیم.

  • تحصیل در مدارس اسکاندیناوی: تحصیل در مدارس اسکاندیناوی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد. کودکان از سال های ابتدایی عمر خود را در مدارس شروع به تحصیل می کنند و تا ۱۸ سالگی باید مقاطع دبستان و متوسطه اول و دوم را پشت سر بگذارند. سیستم آموزشی مدارس اسکاندیناوی به مدارس ایران شباهت دارد. البته نحوه آموزش کاملا متفاوت است و بیشتر به شکل مدارس فنی و حرفه ای شباهت دارد. دانش آموزان در مدارس اسکاندیناوی می توانند پس از پایان تحصیلات به کار مورد علاقه خود بپردازند یا آنکه خود را برای ورود به دانشگاه آماده کنند. تحصیل در مدارس اسکاندیناوی تنها برای شهروندان مقیم به این کشورها رایگان است. دانش آموزان خارجی باید هزینه تحصیل خود را به طور کامل بپردازند. از طرفی زبان آموزش در مدارس به زبان هر کشور است و در صورتی که دانش آموز بخواهد به زبان انگلیسی تحصیل کند، باید در مدارس خاص و با هزینه های بیشتر تحصیل نماید. بنابراین در صورتی که اقامت کشورهای حوزه اسکاندیناوی را در حال حاضر ندارید، به روی تحصیل رایگان مدارس حساب نکنید.
  • تحصیل در اسکاندیناوی در مقطع کارشناسی: شما می توانید در تمامی‌کشورهای حوزه اسکاندیناوی برای مقطع تحصیلی کارشناسی ثبت نام کنید. وجود دانشگاه های باکیفیت و معتبر در سطح جهان باعث شده که بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل به این کشورها مراجعه کنند. برای تحصیل در اسکاندیناوی در مقطع کارشناسی شما باید مدرک زبان آیلتس ۶ به بالا داشته باشید. البته در کشور فنلاند می توانید به شکل کاملاً رایگان زبان انگلیسی مورد نیاز خود را در طول تحصیل بیاموزید و دانشگاه های فنلاند برای ثبت نام نیاز به مدرک آیلتس ندارند. شما می توانید در حین تحصیل در اسکاندیناوی، مجوز کار پاره وقت را از سوی اداره کار دریافت کنید و در کنار تحصیل خود به کسب درآمد نیز بپردازید. انواع رشته های مهندسی، علوم پزشکی، هنر، روانشناسی، بهداشت و تغذیه، روزنامه نگاری و آموزش های اجتماعی در دانشگاه های اسکاندیناوی قابل انتخاب هستند.
  • تحصیل در اسکاندیناوی در مقطع کارشناسی ارشد: برای مقطع کارشناسی ارشد به مانند مقطع کارشناسی شما باید مدرک آیلتس معتبر را به دانشگاه ارائه دهید. البته به مانند حالت قبلی تنها فنلاند آموزش زبان رایگان را نیز در حین تحصیل فراهم می کند و از طرفی مدرک کارشناسی شما باید معتبر و از سوی دانشگاه مبدا مورد اعتمادی باشد. در دوره دو ساله کارشناسی ارشد شما می توانید برای رشته های حقوق، مهندسی، داروسازی، مدیریت و علوم اجتماعی ثبت نام کنید. تحصیل در اسکاندیناوی در این مقطع تنها با پرداخت هزینه های شهریه و آموزش زبان به جز در کشور فنلاند امکان پذیر است. البته می توانید برای جبران قسمتی از هزینه های خود، مجوز کار پاره وقت را از سوی اداره کار دریافت کنید.
  • تحصیل در اسکاندیناوی در مقطع دکتری: برای تحصیل در اسکاندیناوی در مقطع دکتری، دشواری های خاصی وجود دارد. شما علاوه بر داشتن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد معتبر از دانشگاه مبدا، باید رزومه علمی و کاری قابل قبولی را نیز داشته باشید. زیرا تنها با توصیه استاد راهنما از دانشگاه مشخص شده مقصد می توانید پذیرش مقطع دکتری را دریافت کنید. مقطع دکتری بین ۳ تا ۵ سال به طول می انجامد و دوره های عمومی و تحقیقاتی را شامل می شود. شما در طول تحصیل خود باید به همراه استاد راهنما، تز دکترای خود را کامل کنید. از قابلیت های این مقصد برای دانشجویان می توان به دریافت حقوق مناسب اشاره کرد. تمامی هزینه های تحصیل در اسکاندیناوی در مقطع دکتری، از طریق بورسیه علمی پرداخت می شود و نیازی به کار نخواهید داشت. هرچند که می توانید کاری را به شکل پاره وقت به عنوان شغل دوم نیز داشته باشید.

مدارک لازم برای تحصیل در اسکاندیناوی

برای تحصیل در اسکاندیناوی شما باید مدارک لازم را فراهم کنید. بسته به کشور و مقطع تحصیلی این مدارک می تواند تفاوت داشته باشد. اما می توانید از لیست زیر برای مدارک پایه استفاده کنید:

  • پاسپورت معتبر عکس دار
  • پرداخت هزینه ویزا
  • ارائه انگیزه نامه تحصیلی
  • ارائه بیمه نامه مسافرتی
  • ارائه نامه تمکن مالی
  • ارائه مدارک زبان مورد نیاز
  • پرداخت هزینه شهریه و ثبت نام اولیه
  • داشتن بیمه درمانی

تحصیل رایگان در کشورهای اسکاندیناوی

امکان تحصیل در اسکاندیناوی به صورت رایگان و دریافت بورسیه های تحصیلی وجود دارد. محدودیت های مالی باعث می شود که دانشگاه ها دانشجویان را به دسته های متفاوت تقسیم کنند و به برترین های آن ها، بورسیه تعلق بگیرد. در ادامه مطلب هر کدام از این کشورها را با تفکیک بورسیه های تحصیلی ارائه شده، بررسی می کنیم.

آیا امکان تحصیل کاملاً رایگان در کشورهای اسکاندیناوی وجود دارد؟

بورسیه تحصیلی در سوئد

  • بورسیه تحصیلی موسسه فناوری بلکتینگ: این بورسیه به تمامی دانشجویان دانشگاه ها اعطا می شود و می تواند تا 70 درصد هزینه های دانشگاهی آنان را پوشش دهد.
  • GUEST SCHOLARSHIP PROGRAM: این بورسیه تنها برای دانشجویان پذیرفته شده از کشورهای جنگ زده پرداخت می شود و پرداخت آن منوط به تحصیل در رشته زبان و ادبیات سوئدی است. این بورسیه را می توان برای مقاطع کارشناسی تا دکتری استفاده کرد.
  • بورسیه تحصیلی ویسبی: بورسیه ویسبی مختص به دانشجویان حوزه دریای بالتیک (لیتوانی، اوکراین، لهستان و…) است و می توان از آن برای مقاطع کارشناسی تا دکتری استفاده کرد.
  • SWEDISH_TURKISH PROGRAM: این بورسیه تنها به دانشجویان رشته های قضایی، حقوق و علوم اجتماعی تعلق می گیرد.

سایر دانشگاه های سوئد مانند لوند، مالمو، استکهلم، اومئو و اوپسالا نیز برای دانشجویان با معدل و مدرک عالی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بورسیه دارند و می توان از آنان برای داشتن تحصیل رایگان یا جبران بخشی از هزینه های تحصیل استفاده کرد.

بورسیه تحصیلی در نروژ

  • بورسیه آراسموس موندوس: این بورسیه مختص به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد است و شرط دریافت آن و تحصیل در نروژ ، تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های اروپایی است.

بورسیه تحصیلی در دانمارک

  • Nordplus: این بورسیه تنها به دانشجویان حوزه نوردیک و کشورهای بالتیک و اسکاندیناوی تعلق می گیرد.
  • Erasmus: این بورسیه تنها به دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سوئیس تعلق می گیرد به شرط آنکه حداقل یک یا دو ترم را در کشور خود تحصیل نمایند.

بورسیه تحصیلی در فنلاند

  • اعطای بورسیه های تحصیلی در کشور فنلاند، برای هر سه مقاطع تحصیلی دانشگاهی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است. البته تنها با یک تفاوت که شما باید هزینه های خود را در ترم های یک و دو پرداخت نمایید. برای تحصیل سال های بعدی می توانید در صورت داشتن معدل بالا، نمرات قابل قبول و شرایط تحصیلی عالی، از بورسیه تحصیلی استفاده کنید.

مزایای تحصیل در اسکاندیناوی

کشورهای حوزه اسکاندیناوی اگرچه به مانند دیگر کشورهای اروپایی در صدر اخبار و تاثیرگذاری جهانی قرار ندارند، اما از دیگر جوانب جزو برترین کشورهای جهان محسوب می شوند. مزیت های زندگی فوق العاده ای برای شهروندان این کشورها وجود دارد. بسیاری از دانشجویان به دلیل امکانات و رفاه زندگی بالا، این کشورها را برای تحصیل انتخاب می کنند. اما به طور کلی مزایای تحصیل در اسکاندیناوی را می توان به موارد زیر خلاصه کرد:

  • وجود دانشگاه های معتبر با مدرک جهانی
  • قابلیت ارائه فاند و بورسیه تحصیلی مناسب
  • قابلیت دریافت مجوز کار در کنار تحصیل
  • هزینه های زندگی پایین نسبت به کشورهای بزرگ اروپایی
  • امکان دریافت ویزا و اقامت دائم
  • هزینه های تحصیلی متناسب با بودجه های عمومی
  • رفاه اجتماعی و کیفیت زندگی بالا

مزایای تحصیل در اسکاندیناوی

سوالات متداول

  1. سطح رفاه اجتماعی در کشورهای حوزه اسکاندیناوی چگونه است؟

به کشورهای حاضر در شبه جزیره تاریخی اسکاندیناوی، عنوان شادترین و مرفه ترین کشورهای دنیا را می دهند. کشورهای فنلاند، سوئد، نروژ و دانمارک بالاترین رفاه اجتماعی را برای مردم و شهروندان خود فراهم کرده اند.

  1. آیا برای تحصیل در اسکاندیناوی، امکان دریافت وام از دانشگاه وجود دارد؟

در تمامی دانشگاه‌های اسکاندیناوی و به تمامی دانشجویان، وام‌های با بهره و سود کم به عنوان وام تحصیلی داده می‌شود. دانشجویان می‌توانند با استفاده از این وام ها، هزینه‌های تحصیل و شهریه خود را پرداخت نمایند.

  1. آیا امکان تحصیل کاملاً رایگان در کشورهای اسکاندیناوی وجود دارد؟

بله! امکان تحصیل در اسکاندیناوی به صورت کاملا رایگان و دریافت بورسیه های تحصیلی وجود دارد.

امتیاز به این مطلب
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *