به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
راه های تحصیل در ترکیه

راهنمای کامل تحصیل در ترکیه | راه های تحصیل در ترکیه 2021

دانشجویان نخبه و نابغه، بخش بسیار مهمی از عمر و زندگی خودشان را وقف علم و تحصیل می کنند؛ به همین دلیل برای آن ها بسیار مهم است که آینده ی تحصیلی شان قرار است در کجا و به چه شکلی رقم بخورد. از طرفی همه ی آن ها دوست دارند تا از وضعیت کاری خودشان بعد از اتمام تحصیل نیز اطمینان لازم را حاصل کنند. در این بین بعضی از افراد تصمیم به ادمه ی تحصیل در خارج از کشور می گیرند؛ چرا که شرایط برای ادامه دادن درس و زندگی را در آنجا فراهم تر می بینند. در این بین قیمت ارز و افت ارزش واحد پولی کشورمان باعث شده است تا تحصیل در خارج از کشور، کمی پرهزینه و سخت شود. اما جای نگرانی نیست چرا که این روزها کشور ترکیه که یکی از همسایگان کشور ما است، خدمات بسیار خوبی را در حوزه تحصیلی به دانشجویان مختلف در مقاطع مختلف ارائه می دهد. ترکیه کشوری است که در سال های اخیر سرمایه گذاری زیادی در حوزه های علمی انجام داده است و کیفیت سیستم آموزشی و سطح علمی دانشگاه های خود را بالا برده است، به همین منظور قصد داریم تا در این مطلب به بررسی راه های تحصیل در ترکیه بپردازیم. در ابتدا لازم است تا کمی بیشتر با سیستم آموزش در ترکیه آشنا شویم.

بررسی سیستم آموزشی و مقاطع تحصیلی در ترکیه 

بررسی سیستم آموزشی و مقاطع تحصیلی در ترکیه 

به طور کلی سیستم آموزشی در ترکیه به دو بخش رسمی و غیررسمی تقسیم می شود؛ بخش رسمی مربوط به دوره های رسمی در دانشگاه و مدارس است و بخش غیر رسمی برای کسانی است که از این دوره ها بهره کافی را نبرده اند. موسسات آموزش عالی در ترکیه نیز انواع مختلفی دارند که مهمترین آن ها عبارتند از: دانشکده های عادی، دانشکده های مربوط به فوق لیسانس، موسسات چند مقطعی، دانشگاه هنر و البته موسسات علمی تحقیقاتی.

از نظر شیوه آموزش نیز می توان دانشگاه ها را به دو بخش مجازی و حضوری تقسیم کرد. جالب است بدانید که تقویم آموزشی ترکیه تقریباً مشابه با ایران است و سال تحصیلی آکادمیک نیز در ترکیه شامل دو ترم می شود. امکان ادامه تحصیل در همه مقاطع مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در ترکیه امکان پذیر است و دانشجویان می توانند بر روی گذراندن دوره های مختلف تحصیلی در دانشگاه های ترکیه، حساب ویژه ای باز کنند.

رشته های پرطرفدار در دانشگاه های ترکیه

گستردگی رشته های تحصیلی ارائه شده توسط مراکز آموزشی در کشور ترکیه بسیار بالاست؛ اما در چند سال اخیر مشاهده شده است که بسیاری از دانشجویان ایرانی تمایل بسیار قابل توجهی به رشته های مرتبط با مدیریت داشته اند. در همین حال رشته های مربوط به علوم پزشکی و دندانپزشکی نیز در ترکیه طرفداران زیادی دارد که علت اصلی آن، پایین بودن هزینه های تحصیلی این رشته ها در ترکیه به نسبت کشورهای دیگر است.

مهم ترین دانشگاه ها برای تحصیل در ترکیه – بر اساس رتبه جهانی – عبارتند از:

دانشگاه بلکینت، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه سامبول، دانشگاه صابانچی و دانشگاه بوگزیسی.

زبان و نمرات لازم برای تحصیل در ترکیه

زبان اصلی آموزش و تحصیل در ترکیه و همچنین زبان رسمی این کشور، ترکی استانبولی است؛ اما این مورد بدین معنی نیست که در دانشگاه های ترکیه از سایر زبان ها خبری نیست. جالب است بدانید که بسیاری از موسسات و دانشگاه ها در ترکیه، دروس و دوره های خودشان را به زبان های انگلیسی، فرانسوی و حتی آلمانی نیز ارائه می دهند.

مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه 

امکان کار در حین تحصیل

ترکیه امکان کار در حین تحصیل را برای دانشجویان مقاطع مختلف فراهم کرده است. مانند بسیاری از کشورهای دیگر، دانشجویان مقاطع مختلف می توانند حدود ۱۰ ساعت در هفته کار کنند. اما پیدا کردن کار در ترکیه مستلزم این است که شما به زبان ترکی مسلط باشید تا بتوانید به خوبی با کارفرمایان ارتباط برقرار نمایید.

در مورد کار پس از تحصیل در این کشور نیز باید گفت که با توجه به نرخ نسبتاً بالای بیکاری در ترکیه،  لازم است که در این زمینه کمی تلاش های بیشتری را انجام دهید تا به نتیجه دلخواهتان برسید. نکته مثبت در این زمینه این است که کشور ترکیه دست متقاضیان و دانشجویان را برای پیدا کردن کار پس از اتمام دوره تحصیل در ترکیه کاملاً باز گذاشته است و ۶ ماه را تحت عنوان فرصت کاریابی به دانشجویان اختصاص داده است. در این شش ماه متقاضی می تواند به خوبی از شرایط کار و همچنین زندگی در ترکیه آگاه شود و بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرد.

مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه 

برای تحصیل در ترکیه در ابتدا لازم است تا شما ویزای تحصیلی دریافت نمایید. به همین دلیل لازم است که در ابتدا نامه پذیرش مربوط به دانشگاه مورد نظر خودتان را داشته باشید و یا ثبت نام اولیه را انجام داده باشید. پس از اینکه موفق شدید پذیرش تحصیلی مربوطه از دانشگاه مورد علاقه خودتان را دریافت کنید، باید برای دریافت ویزا اقدام نمایید. مهمترین مدارکی که باید برای دریافت ویزا به همراه داشته باشید و آن ها را ارائه دهید عبارتند از:

  • پاسپورت با اعتبار بالای ۶ ماه
  • نامه مربوط به پذیرش که از دانشگاه مقصد برای شخص متقاضی یا همان دانشجوی متقاضی صادر شده است.
  • انگیزه نامه شخص متقاضی که بیانگر هدف وی از تحصیل در ترکیه و همچنین دلیل درخواست او برای ویزای تحصیلی است.
  • ارائه نامه مربوط به داشتن تمکن مالی و گردش مناسب پول در حساب
  • ارائه مدارک مربوط به بیمه نامه دانشجویی

زبان و نمرات لازم برای تحصیل در ترکیه

نتیجه گیری و جمع بندی

ترکیه کشوری است که موقعیت های خوبی را برای تحصیل در اختیار دانشجویان قرار داده است. سیستم آموزشی در این کشور رو به پیشرفت است و هر روز اتفاقات خوبی در زمینه آموزشی را به خود می بیند. به طور کلی می توان گفت ترکیه گزینه خوبی برای ادامه تحصیل است؛ اما شاید بهترین گزینه برای همه افراد نباشد. به همین دلیل بهتر است تا قبل از هر اقدامی، اطلاعات خودتان را در مورد دانشگاه های مختلف در سراسر دنیا بالا ببرید تا بتوانید بهترین تصمیم ممکن را برای آینده خود بگیرید. فراموش نکنید که مشاوره با افراد متخصص در این زمینه، می تواند بسیار کارساز باشد.

 

سوالات متداول 

  1. آیا تحصیل در ترکیه دارای محدودیت سنی است یا خیر؟

جالب است بدانید که تحصیل در مقاطع مختلف در کشور ترکیه، محدودیت سنی خاصی ندارد و افراد می توانند بدون نگرانی از بابت سن خود،  به تحصیل در مقاطع مختلف به صورت کاملاً آزادانه پردازند.

  1. بهترین و آینده دار ترین رشته های تحصیلی در دانشگاه های ترکیه کدامند؟

در این مورد بهترین توصیه این است که علاقه شخصی خودتان را دنبال کنید، اما به طور کلی رشته هایی مانند پزشکی و رشته های فنی و مهندسی و همچنین رشته های حوزه مدیریت، از بازار کار بسیار خوبی در ترکیه برخوردار هستند.

  1. آیا می‌توان بدون داشتن مدرک زبان، به تحصیل در ترکیه پرداخت؟

برای پاسخ به این سوال لازم است به این نکته اشاره کنیم که داشتن مدرک زبان از الزامات تحصیل در ترکیه محسوب نمی‌شود و در شرایط خاص، متقاضیان می توانند بدون داشتن مدرک زبان نیز تحصیل خود را در ترکیه ادامه دهند.

4/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.