به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید

شرایط تحصیل در مالزی در سال 2021 | اخذ ویزای تحصیلی مالزی و هزینه های آن

مالزی از کشورهای زیبای آسیای جنوبی، محیطی چند فرهنگی دارد که باعث جذب دانشجویان از سر تا سر دنیا شده است. هوای گرم و مرطوب آن شاید این تصور را ایجاد کند که تنها برای تعطیلات مناسب خواهد بود، در حالی که این کشور از نظر مهاجرت تحصیلی در رتبه یازدهم در آسیا قرار گرفته است. اگر به زبان انگلیسی تسلط کافی دارید، و قصد دارید تحصیلات خود را در یک کشور زیبای آسیایی ادامه دهید، تحصیل در مالزی را به شما پیشنهاد می کنیم. امّا باید قبل از هر چیز از شرایط آن مطلع گردید. در ادامه به شرایط و رشته های موجود برای تحصیل در این کشور خواهیم پرداخت.

 

تحصیل در مالزی، چرا و چگونه؟

توسعه سریع اخیر این کشور آن را به مقصدی جذاب برای همه اقشار تبدیل کرده است. این امر باعث شده که فرهنگ و مردم به طرز باورنکردنی دارای تنوع بالایی گردند. همچنین تعداد زیاد اقوام و مذاهب و همزیستی مسالمت آمیز آن ها، باعث شده تا افراد خارجی در مالزی احساس راحتی کنند.

سیستم و ساختار آموزش عالی مالزی توسط وزارت آموزش عالی کشور اداره می شود. افرادی که قصد تحصیل در مالزی را داشته باشند می توانند در دوره های آموزش آزاد، دیپلم، کارشناسی یا کارشناسی ارشد درخواست دهند. 8 دانشگاه مالزی در رتبه بندی 500 دانشگاه برتر جهان 2022 QS World University  وجود دارند. بالاترین رتبه آن ها به Universiti Malaya (UM)  تعلق دارد که در رتبه 65 قرار گرفته است. دانشگاه های مالزی می توانند یک تجربه منحصر به فرد همراه با آموزشی در بالاترین سطح کیفیت را ارائه دهند.

درخواست برای تحصیل در این کشور در تمامی سنین امکان پذیر است. از سال 2019، 130110 دانشجوی بین المللی از 136 کشور، عمدتا در آسیا، اروپا، خاورمینا و آفریقا در کشور مالزی به تحصیل می پردازند. این کشور قصد دارد تا پایان سال 2025 به جذب 250 هزار دانشجوی بین المللی بپردازد و به رتبه ششم آسیا دست پیدا کند.

تحصیل در مالزی هزینه های مختلفی را به همراه دارد. برخی از رشته ها نسبت به کشورهای اروپایی هزینه کمتری داشته و برخی بیشتر خواهند بود. همچنین بسیاری از دانشگاه های این کشور توسط وزارت علوم ایران مورد تایید هستند. حضور شعبه های مختلف دانشگاه های انگلیس و استرالیا در این کشور توسعه یافته نیز، نشانه ای سطح بالای کیفیت تدریس در این کشور است. در ادامه به معرفی مقاطع تحصیلی و دانشگاه های برتر این کشور خواهیم پرداخت.

سیستم آموزش در مالزی

تحصیل در مالزی در مقاطع مختلفی امکان پذیر خواهد بود. تحصیلات در این کشور از سن 5 سالگی آغاز می شود. آموزش به زبان مالی و انگلیسی انجام می شود. اگر تنها به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشید می توانید در دوره های مختلف شرکت کرده یا فرزندان خود را برای آموزش در مقاطع مختلف ثبت نام کنید. با این وجود در این دوره های آموزش زبان مالی یا باهاسا صورت خواهد گرفت. مقاطع تحصیلی،  شامل دبستان و دبیرستان است.

تحصیلات در دبیرستان های مالزی در سطح های مقدماتی و تکمیلی صورت می گیرد. سه سال مقدماتی خواهد بود و 4 الی 5 سال تحصیل تکمیلی صورت خواهد گرفت. از آنجایی که دولت در حدود 40 میلیارد رینگت در زمینه آموزشی باید هزینه کند. تحصیل در دوره های دبستان و دبیرستان های دولتی رایگان است. آموزش تا سن 17 سالگی اجباری خواهد بود و گواهی دیپلم برای دوره های بعدی الزامی است.

مدارک لازم برای تحصیل در مالزی در مقاطع اولیه:

  • ترجمه آخرین مدرک تحصیلی
  • ترجمه تمام صفحات گذرنامه، شناسنامه و کارت شناسایی فرد متقاضی تحصیل در مالزی
  • تکمیل دفترچه ثبت نام مدرسه مورد نظر
  • ارائه اصل پاسپورت
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی سلامت

دوره کارشناسی در مالزی

دوره کارشناسی در مالزی

پس از مقاطع اولیه، تحصیل در مالزی در دوره کارشناسی ادامه می یابد. دانشجویان طبق زمان بندی 3 الی 4 ساله باید دروس رشته خود را بگذرانند. دقت کنید هر دانشگاه شرایط مخصوص خود را دارد و ممکن است در هر زمان اقدام به تغییر آن نماید، در نتیجه توصیه می کنیم قبل از ارائه مدارک اطلاعات وب سایت دانشگاه مد نظر را به خوبی بررسی کنید.

در این دوره برخی دانشگاه ها شرط معدل بالای 17 یا سن زیر 25 سال را خواهند داشت. میانگین شهریه در هر شهر می تواند متفاوت باشد، منتها حدود آن برای تحصیل در مالزی در دوره کارشناسی در حدود 15 هزار تا 25 هزار رینگیت خواهد بود.

دوره کارشناسی ارشد برای تحصیل در مالزی

دوره کارشناسی ارشد 2 الی 3 سال خواهد بود و شرایطی از جمله:

  • شرط سنی
  • شرط معدل
  • ارتباط رشته مقطع کارشناسی

را باید مد نظر داشته باشید. به ازای هر ترم باید به طور تقریبی شهریه ای در حدود 7 تا 15 هزار رینگیت پرداخت کنید.

تحصیل در مقطع دکتری در مالزی

برای شرکت در این دوره باید مدارک دوره های قبلی تحصیلی شما تایید گردد. همچنین، شرط معدل در هر دانشگاه متفاوت است. شرایط سنی و ارتباط رشته تحصیلی قبلی با رشته مورد تقاضا باید وجود داشته باشد. دوره دکتری در مالزی سه الی پنج سال به طول خواهد انجامید و شهریه هر ترم می تواند رقمی در حدود 7 الی 12 هزار رینگیت داشته باشد.

دانشگاه های معتبر مالزی

سیستم آموزش عالی در مالزی هر سال در حال پیشرفت است و دارای کالج ها و دانشگاهای برتری است که به آموزش انواع رشته های مهندسی و پزشکی می پردازند. اکثر آن ها نه تنها در داخل، بلکه در خارج از کشور نیز شناخته شده اند.

رشته های مورد توجه در این کشور شامل موارد ذیل است:

  • تجارت الکترونیک
  • دیجیتال مدیا
  • بیوتکنولوژی
  • خدمات اطلاعات دیتا
  • و…

دانشگاه های معتبر مالزی

برترین دانشگاه های مالزی طبق رتبه بندی 2021 QS Word University Ranking:

نام دانشگاه رتبه جهانی
دانشگاه مالایا (Universiti of Malaya) 59
دانشگاه پوترا مالزی (Universiti Putra Malaysia (UPM) ) 132
Universiti Kebangsang Malaysia (UKM) 141
Universiti Sains Malaysia (USM) 142
Universiti Teknologi Malaysia 187
Taylor’s University 379
UCSI University 391

 

شرایط تحصیل در مالزی

برای تحصیل در مالزی باید به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشید. شرکت در امتحانات تافل یا آیتلس و ارائه مدرک آن ضروری خواهد بود. حداقل سطح مدرک زبان شما باید معادل 6 IELTS  باشد. اگر به زبان انگلیسی تسلط کافی ندارید، نگران نباشید؛ اکثر دانشگاه های این کشور دوره های آموزشی این زبان را برگزار می کنند تا بتوانید سطح خود را افزایش دهید.

همان طور که اشاره کردیم، میزان معدل برای هر دانشگاه متفاوت خواهد بود، امّا حداقل معدل برای مقطع کارشناسی 13 است. برای شرکت دوره کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی حداقل شرط معدل 15 و برای دانشگاه های خصوصی معدل 13 تا 15 به عنوان حداقل مورد قبول خواهد بود. برای شرکت در دوره دکتری حداقل نمره مدرک انگلیسی شما باید معادل 6.5 آیلتس باشد.

 

کار همراه با تحصیل در مالزی

همان طور که اشاره کردیم، هزینه های تحصیل در این کشور برای دوره های دانشگاه می تواند بالا باشد. به خصوص در شهرهای بزرگ این هزینه همراه با هزینه های زندگی افزایش خواهد یافت. در نتیجه، سیستم آموزشی این کشور اجازه کار را برای دانشجویان آزاد گذاشته است. شما هیچ محدودیتی در ساعات کار نخواهید داشت. در نتیجه، نگران هزینه های زندگی نباشید و کاری مناسب برای پرداخت هزینه های زندگی بیابید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های مالزی

مدارک در هر مقطع می تواند تفاوت هایی داشته باشد. پیش از این به مدارک لازم برای مقاطع ابتدایی اشاره کردیم. حال به مدارک مورد نیاز در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد در مالزی و دکترای خواهیم پرداخت.

مدارک لازم برای مقطع کارشناسی برای تحصیل در مالزی:

  • شش قطعه عکس تمام رخ پاسپورتی
  • کپی از تمام صفحات گذرنامه
  • ترجمه انگلیسی مدرک دیپلم یا مقطع تحصیلی قبلی
  • ترجمه انگلیسی ریز نمرات دیپلم

کار همراه با تحصیل در مالزی

مدارک لازم برای ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد در مالزی

در این مورد نیز ارائه شش قطعه عکس همراه با ترجمه انگلیسی مدرک کارشناسی و رونوشت از تمام صفحات گذرنامه الزامی خواهد بود. علاوه بر این موارد باید توصیه نامه اساتید (2 استاد) و ضمانتامه بانکی نیز ارائه شود.

مدراک لازم برای شرکت در دوره دکتری در مالزی

شش قطعه عکس، ترجمه مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد، کپی کامل گذرنامه، توصیه نام اساتید، ضمانتامه بانکی و پروپوزال تخصصی با فرمت و موضوع دانشگاه مورد نظر.

همچنین، برای دریافت ویزای دانشجویی مالزی باید این مدارک را آماده کنید:

  • گواهی سلامت
  • گواهی دوره تحصیلی
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • نامه پذیرش توسط موسسه آموزشی
  • دو قطعه عکس
  • دو رونوشت از گذرنامه
  • گواهی تمکن مالی
  • ارائه سوابق علمی و پژوهشی

 

سوالات متداول

  1. آیا دانستن زبان انگلیسی برای تحصیل در مالزی الزامی است؟

برای شرکت در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری ارائه قطعا الزامی خواهد بود، امّا در دوره های پایین تر، دانشگاه ها واحد هایی را برای یادگیری این زبان برای شما ترتیب خواهند داد.

  1. شرط معدل در دانشگاه های مالزی چقدر است؟

شرط معدل برای هر دانشگاه متفاوت خواهد بود. بسیاری از دانشگاه های معتبر، حداقل شرط معدل 17 را دارند. امّا برخی دیگر حداقل معدل 15 را قبول خواهند کرد.

  1. طول دوره دکتری در مالزی چند سال است؟

طول این دوره در حدود 3 الی 5 سال خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *