به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
کارشناسی ارشد در دانمارک

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک ومعرفی مراحل و مدارک آن

با توجه به گسترش ارتباطات رسانه های، ظهور پدیده ای به نام اینترنت و مفهومی به نام دهکده جهانی طی دو دهه گذشته، مردم کشورهای مختلف به راحتی می توانند در خصوص شرایط زندگی، کار و تحصیل در دیگر کشورها، اطلاعات مورد نظر خود را بدست آورند. برای همین است که این روزها مقوله مهاجرت به دیگر کشورها، بیش از پیش داغ شده و افراد به دلایل و شیوه های مختلفی، به امر مهاجرت اقدام می کنند. گروهی برای ادامه تحصیل، مقوله مهاجرت و امور مربوط به آن را دنبال می کنند. این افراد ممکن است در درجات مختلفی از مقطع تحصیلی باشند، اما ادامه آن را منوط به امر مهاجرت دانسته تا بتوانند حتی برای مقوله شغل و اقامت نیز اقدام کنند. در این مطلب می خواهیم تا شرایط مربوط به کارشناسی ارشد در دانمارک را بررسی کرده و ببینیم که ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور، چه مراتب و قوانینی دارد.

چرا کشور دانمارک برای تحصیل ایده آل است؟

در کشور دانمارک، آرامش و امنیت حضور پر رنگی دارد. به همین دلیل، جهت مهاجرت و ادامه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیل، یکی از کشورهای ایده آل محسوب می شود. مرفه بودن این کشور نیز در انتخاب آن برای مقوله های مورد بحث، تاثیرگذار است. در کشور دانمارک و برای رشته های تحصیلی مانند کشاورزی و دامپزشکی و البته رشته های مشابه این دو، بازار کار مناسب و خوبی وجود دارد. بنابراین، اگر شخصی بخواهد در مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک ادامه تحصیل دهد، می تواند نسبت به یافتن شغل مناسب هم دلگرم و مطمئن باشد.

البته علاقمندان می توانند برای سایر رشته های تحصیلی نیز در مقطع کارشناسی در کشور دانمارک نیز اقدام نموده و این موضوع به علاقه آن ها بر می گردد. اما یک نکته مهم در اینجا برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی دانمارک اینکه برنامه اقامت دائم در کشور دانمارک، از طریق گرین کارت اختصاص داده می شود. بنابراین، می توان گفت که افراد متقاضی برای کار نسبت به افرادیکه برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف در کشور دانمارک اقدام می کنند، اولویت و برتری دارند. ولی به صورت کلی، دانمارک کشور مهاجر پذیری بوده و سالیانه افراد زیادی جهت تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله کارشناسی ارشد این کشور، اقدام می نمایند.

سیستم آموزشی دانمارک

سیستم آموزشی دانمارک

در ادامه، بهتر است برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک، این توضیح ارائه شود که این در کشور دانمارک، پنج نوع سیستم آموزشی وجود داشته که به ترتیب به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • دانشگاه
  • کالج های دانشگاهی که دوره های تخصصی حرفه ای را در زمینه هایی مانند پرستاری، مهندسی و کارهای اجتماعی ارائه می دهند. این کالج ها دارای ارتباطات قوی با کسب و کار و دانشگاه ها هستند.
  • مؤسسات آموزش عالی هنری: مدارس هنری ویژه برای دانشجویان طراحی، موسیقی، معماری و نساجی
  • مدارس آموزش و پرورش: ارائه دوره های تحقیقاتی و تمرینی. این مدارس را می توان در کپنهاگ، ارشوس، فردریکیا و سندببور یافت.
  • آکادمی های کسب و کار

ضمن اینکه چند دانشگاه در کشور دانمارک وجود داشته که از معروفیت و شهرت خاصی نیز برخوردارند که باید به نام هایی مانند آلبورگ، SDU، آرهوس و کپنهاگ اشاره کرد. علاقمندان و متقاضیان به ویژه برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک، می توانند این دانشگاه ها را در نظر بگیرند. برخی از رشته های محبوب جهت مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک عبارتند از: مدیریت بازرگانی، اقتصاد، طراحی و مهندسی عمران.

 

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک

هرچند که موضوع امتحان و آزمون برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد برخی از رشته ها در دیگر کشورها مطرح است، اما این مورد برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد کشور دانمارک نیاز نیست و افراد می توانند بدون آزمون در این مقطع ثبت نام کرده و تحصیلات خود را ادامه دهند. البته متقاضیان باید نمرات دوره و مقطع تحصیلی قبلی خود را ارائه کرده و پس از تائید اساتید مربوطه است که تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک، امکان پذیر خواهد شد.

در اکثر دانشگاه های کشور دانمارک، زبان انگلیسی ارائه می شود. نکته دیگر اینکه اکثر دانشجویان متقاضی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک، جهت یافتن شغل در منطقه اسکاندیناوی (نروژ، فنلاند، سوئد) به اخذ ویزای تحصیلی اقدام کرده و حتی تحصیلات خود را پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد، تا مقطع دکتری نیز ادامه می دهند تا برای یافتن شغل، شانس بیشتری داشته باشند.

در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجو باید در نیم سال آخر تحصیل خود، مورد پژوهشی را ارائه داده و شایان توجه است که زبان این مقطع، انگلیسی است. بنابراین متقاضیان می باید تا نمره 6 تا 5/6 را برای آزمون آیلتس کسب کرده باشند.

حق کار و هزینه های تحصیل و زندگی در کشور دانمارک

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک، این اجازه و فرصت را دارند تا به مدت 10 الی 20 ساعت در هفته، به کار بپردازند. میانگین حقوق در نظر گرفته شده برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک نیز، ساعتی بین 10 تا 12 یورو است. بنابراین، یک دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد می تواند با انجام کار پاره وقت، بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی خود را پوشش دهد.

تحصیل و زندگی در کشور دانمارک

درخصوص هزینه های تحصیلی هم باید عنوان کرد که این مورد برای مقطع کارشناسی ارشد و بسته به نوع رشته، دانشگاه و شهر محل سکونت می تواند متفاوت و متغیر باشد. دانشجویانی که به زبان دانمارکی تحصیل می کنند، از تحصیلات رایگان سود خواهند برد. اما به طور معمول، دانشجویان باید هزینه ای معادل 10 هزار یورو تا 17 هزار یورو برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک بپردازند. البته این میزان برای برخی از دانشگاه های دانمارک، به حدود 14 هزار یورو تا 36 هزار یورو نیز می رسد.

برای  هزینه های زندگی نیز، میانگین 600 تا 800 یورو برآورد شده است؛ زیرا کشور دانمارک یکی از پرهزینه ترین کشورهای اروپایی محسوب می شود. میانگین هزینه که شرحش رفت، باید بابت مواردی چون رفت و آمد، مسکن، غذا، بیمه و… پرداخت شود.

 

چگونگی درخواست ویزای تحصیلی کشور دانمارک

برای اقدام و درخواست ویزای تحصیلی جهت مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک، فرد متقاضی باید مدارک ذیل را ارائه دهد:

  • پاسپورت
  • مدارک دانشگاهی
  • ریز نمرات تحصیلی
  • تائیدیه و اثبات برای مهارت زبان
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • رزومه

پس از ارائه مدارک جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک به گروه آموزش دانشگاه، تیم پذیرش به بررسی آن ها پرداخته پرداخته و در صورت جواب مثبت، نامه ای به دانشجو ارسال شده که وی با نامه می تواند برای درخواست ویزا اقدام کند. بازه زمانی در نظر گرفته شده برای پاسخ سفارت دانمارک،  بین ۲ تا ۱۰ هفته تعیین می شود.

چند نکته مهم در مورد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک

قانون جدید درخصوص تحصیل در کشور دانمارک می گوید که دانشجویان بین المللی که به تحصیل به زبان انگلیسی در دانمارک از تاریخ 1 جولای 2021 مشغول هستند، نمی توانند برای کاریابی در این کشور بمانند. البته این قانون جدید برای افرادی که به زبان دانمارکی تحصیل می نمایند، صدق نخواهد کرد. بر این اساس دانشجویان غیر اتحادیه اروپا می توانند در زمان پس از تحصیل به مدت 6 ماه الی 9 ماه در دانمارک حضور داشته و مجوز اقامت خود را کسب نمایند. افراد و فارغ التحصیلان می توانند به واسطه پیدا کردن شغل مناسب و کسب درآمد تمام هزینه زندگی و تحصیل در دانمارک را که پرداخت کرده اند تامین نمایند.

بر اساس قوانین اتحادیه اروپا و قوانین و قواعد اقامت در دانمارک، افرادی که بتوانند به صورت متوالی و به شکلی موثر در کشور دانمارک حضور داشته و به مدت 5 سال مشغول به کار باشند، می توانند پس از 5 سال، درخواست اقامت دائم خود را به اداره مهاجرت کشور دانمارک اعلام کنند.

مقاضیان تحصیل در دانمارک باید این نکته را در نظر بگیرند که زمان تحصیل و اقامت تحصیلی در دانمارک، جزو سوابق اقامتی نخواهد بود، بنابراین فارغ التحصیلانی که بتوانند پس از تحصیل به فعالیت کاری در دانمارک مشغول شده و مالیات پرداخت کنند، آغاز پروسه اقامت کاری را ایجاد کرده و در نهایت بعد از 5 سال اقامت کاری می توانند درخواست اقامت دائم خود را ارائه دهند.

سوالات متداول

  1. برای چه رشته هایی، بازار کار مناسب و پر رونقی در کشور دانمارک وجود دارد؟

بازار کار برای رشته هایی مانند کشاورزی و دامپروری، رونق مناسب و قابل توجهی دارد.

  1. دانشگاه های معروف کشور دانمارک کدامند؟ چه رشته هایی در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور، محبوب هستند؟

دانشگاه های آلبورگ، SDU، آرهوس و کپنهاگ از جمله دانشگاه های معروف کشور دانمارک محسوب می شوند. ضمن اینکه، رشته های مدیریت بازرگانی، اقتصاد، طراحی و مهندسی عمران، از جمله رشته های معروف مقطع کارشناسی ارشد در این کشور هستند.

  1. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، تا چه میزان می توانند به صورت ساعتی درآمد داشته باشند؟

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در دانمارک، می توانند با انجام کار پاره وقت، ساعتی حدود 10 تا 12 یورو درآمد داشته باشند.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *