به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه فرصت های زیادی برای دانشجویان خارجی فراهم می کند. شرایط تحصیل در این کشور، از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. پیش شرط آن داشتن دیپلم و یا حضور در سال آخر دبیرستان است. معدل بالا نیز، از جمله آیتم ها و شروط

شرایط و هزینه های تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه

در طول ۱۰ سال گذشته، کشور ترکیه به یکی از جذاب ترین کشورها برای دانشجویان خارجی در سراسر جهان تبدیل شده است. یکی از بهترین و محبوب ترین تخصص ها برای متقاضیان تحصیل در ترکیه، رشته دندانپزشکی است که سالانه تعداد بسیار زیادی دانشجوی خارجی را به سمت خود جذب می کند؛ چرا که دانشگاه های این کشور در رشته پزشکی و دندانپزشکی از اعتبار جهانی برخوردار هستند. تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه فرصت های زیادی برای دانشجویان خارجی فراهم می کند.

شرایط تحصیل در این کشور، از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. پیش شرط آن داشتن دیپلم و یا حضور در سال آخر دبیرستان است. معدل بالا نیز، از جمله آیتم ها و شروط مهم جهت تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه محسوب می‌شود.

چرا تحصیل در این رشته در ترکیه؟

  • امکانات مناسب آموزشی، رفاهی و آزمایشگاهی برای تحصیل دانشجویان خارجی به ویژه دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی
  • اعتبار و سطح علمی بالای دانشگاه های ترکیه و معتبر بودن مدارک پزشکی صادره از این دانشگاه ها در سطح بین المللی.
  • تأیید چندین دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی ترکیه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران
  • ارائه کارت طبابت بین المللی به فارغ التحصیلان پزشکی و دندانپزشکی بدون نیاز به گذراندن دوره های کارآموزی
  • امکان ورود بدون ویزا به کشور ترکیه و اقدام جهت دریافت ویزای تحصیلی
  • پایین بودن هزینۀ زندگی و تحصیل در کشور ترکیه در مقایسه یا سایر کشورها

چرا تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه؟

شرایط اخذ پذیرش و تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه

برای پذیرش و تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه باید با درنظر گرفتن شرایط پذیرش هر دانشگاه، نسبت به ارسال مدارک و اخذ پذیرش اقدام کنید. به طور معمول، پذیرش از دانشگاه‎های ترکیه به دو روش صورت می گیرد که هر دو روش برای دانشجویان خارجی پاسخگو است:

  1. روش اول این است که با نتایج قبولی آزمون YÖS که یکبار در سال توسط هر دانشگاه برگزار می شود و نتیجه آن تا دو سال معتبر است، پذیرش رشته تحصیلی مورد نظر خود را دریافت کنند. این آزمون از دو بخش اصلی تشکیل شده و نمره لازم برای دانشگاه های دندانپزشکی دولتی و خصوصی در آزمون یوس، بالاتر از 97 از 100 است. اگر متقاضی به زبان ترکی مسلط نباشد باید در دوره‌های آمادگی زبان ترکی شرکت کند؛ چرا که بخش دوم آزمون یوس به زبان ترکی برگزار می‌شود. اما در صورت کسب نمره لازم در آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی، برخی دانشگاه‌های خصوصی، آن را جایگزین زبان ترکی خواهند کرد. متقاضیانی که علاقه مند به تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان هستند باید در آزمون SAT شرکت کنند که دارای دو نسخه SAT1 و SAT2 است و هر فرد می‌تواند در یک یا هر دو آزمون شرکت نماید.
  2. روش دوم برای دریافت نامه پذیرش از دانشکده های دندانپزشکی ترکیه، درخواست تحصیل بدون آزمون ورودی است که اغلب انتخاب دانشجویانی است که آزمون YÖS را از دست داده اند یا نمی خواهند در امتحانات بیشتری شرکت کنند. این نوع پذیرش بر اساس گواهی فارغ التحصیلی، شرط معدل و ریزنمرات مقطع تحصیلی قبلی (دیپلم) انجام می شود که سخت گیری های خاص خود را دارد و باید مراحلی را جهت اخذ پذیرش توسط دانشگاه های معتبر ترکیه پشت سر گذاشت.

دوره دندانپزشکی عمومی در ترکیه 5 سال است که به دو دوره 2 ساله و 3 ساله تقسیم می شود. در دوره 2 ساله، مباحث پایه و تئوری به دانشجویان آموزش داده می شود و در دوره 3 ساله، دانشجویان به کلینیک ها و درمانگاه ها وارد شده تا مهارت ها و تخصص لازم را به صورت عملی فرا گیرند و به راحتی پس از پایان تحصیل، وارد بازار کار شوند.

تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه به هر دو زبان ترکی و انگلیسی امکان پذیر است اما برای ورود به دانشگاه های دولتی، باید دانشجویان تسلط بالا در زبان ترکی داشته باشند و برای دانشگاه های خصوصی، مهارت در زبان انگلیسی مورد نیاز است. تحصیل به زبان انگلیسی نیازمند مدارکی معتبر مانند آیلتس و تافل نیست، چون آزمون SAT، سنجش زبان انگلیسی دارد و باید حداقل نمرۀ 1400 در این آزمون کسب کنید.

شرایط اخذ پذیرش و تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه

حدود 27 دانشگاه معتبر برای تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه وجود دارد که این تعداد سال به سال در حال افزایش است تا تمام خواسته های ملی و بین المللی در زمینه آموزش باکیفیت بالا را دربرگیرد. از آنجا که تحصیل به زبان انگلیسی هم در دانشگاه های ترکیه امکان پذیر است، بسیاری از دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی ترکیه با دانشگاه های کشورهای دیگر، تفاهم نامه علمی مبنی بر انتقال دانشجو دارند.

فهرست دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی ترکیه که در رتبه بندی مؤسسه تایمز دارای رتبه های بالا در رنکینگ های جهانی هستند عبارتند از:

  • دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University): بهترین دانشگاه برای تحصیل دندانپزشکی
  • دانشگاه استانبول (Istanbul University)
  • دانشگاه کارابوک(Karabuk University)
  • دانشگاه آنکارا (Ankara University)
  • دانشگاه آتاتورک ارزروم (ataturk university)
  • دانشگاه اژه ازمیر (ege university)
  • دانشگاه سلیمان دمیرل (Suleyman Demirel University)
  • دانشگاه قاضی (Gazi University)
  • دانشگاه کاتب جلیلی ازمیر (Izmir Katip Celebi)
  • دانشگاه کوچ (koc University): یکی از دانشگاه های خصوصی که رتبه بالایی در سطح ملی و جهانی دارد.

اگر دانشجویان ایرانی پس از فراغت از تحصیل، قصد برگشت به کشور خود را دارند، بهتر است یکی از 7 دانشگاه دندانپزشکی مورد تأیید وزارت بهداشت را انتخاب کنند. مدارک این دانشجویان پس از بازگشت، توسط وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار گرفته و مجوز کار و یا ادامه تحصیل برای آن ها صادر می‌شود.

مدارک لازم برای دندانپزشکی در ترکیه

  • مدرک تحصیلی دیپلم و یا پیش دانشگاهی به همراه ترجمه ترکی یا انگلیسی و یا تحصیل در سال آخر دبیرستان
  • ریز نمرات دیپلم یا پیش دانشگاهی به همراه ترجمه ترکی یا انگلیسی
  • کسب نمره قبولی در آزمون یوس یا آزمون SAT که آزمون یوس فراگیرتر است.
  • ارائه مدارک آزمون های معتبر زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل)
  • ارائه پروپوزال یا انگیزه نامه
  • ارائه نامه پذیرش دانشکده دندانپزشکی

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل در این رشته

تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه، بسته به شهر و اینکه در دانشگاه دولتی پذیرفته شوید و یا دانشگاه خصوصی، متفاوت است که یکی از بارزترین تفاوت این دو نوع دانشگاه، میزان شهریه آن ها است. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه بین 2 تا 25 هزار دلار در سال و برای دانشگاه های خصوصی بین 10 تا 25 هزار دلار در سال متغیر است که در برخی منابع دیگر 15 تا 25 هزار دلار برآورد شده است.

برای تحصیل رایگان در رشته دندانپزشکی در ترکیه، می توانید درخواست خود را برای بورس تحصیل دانشگاه های دولتی و یا بورس اختصاصی دانشگاه های خصوصی ارسال نمایید؛ مفهوم تحصیل رایگان بستگی به بورسیه ای دارد که دانشجو دریافت می کند.

تحصیل در رشته دندانپزشکی،گزینه ای عالی برای کسانی است که می خواهند تحصیلات عالی و حرفه ای در خارج از کشور داشته باشند و به سبب آموزش باکیفیت، همزمان به یک فرد باصلاحیت و به روز تبدیل شوند.

تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه یک فرصت عالی برای کسب تجربه برقراری ارتباط با بیمار به زبان دیگر است که شخصیت و توانایی های شما در ارتباطات انسانی را گسترش می دهد و این نکتۀ مثبتی برای پزشکان در هر شاخه است.

 

سؤالات متداول

  1. آیا برای ایرانیان امکان اشتغال در زمینه دندانپزشکی در ترکیه وجود دارد؟

ایرانیان نمی توانند در ترکیه به کار در زمینه دندانپزشکی بپردازند اما امکان کار در کشورهای اروپایی برای آن ها فراهم است.

  1. آیا ترک زبان بودن، مزیتی جهت تحصیل در کشور ترکیه محسوب می شود؟

شهریه دانشگاه برای دانشجویان خارجی سه برابر دانشجویان بومی است، اما اگر به زبان بومی مسلط باشید، بومی این کشور محسوب می شوید.

  1. آیا برای تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه، محدودیت سنی وجود دارد؟

برای شرکت در آزمون یوس، محدودیت سنی وجود ندارد اما برای افرادی که نمره یکسان کسب کنند، سن، معدل و مدرک زبان، تعیین کننده است.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *