به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
تحصیل رشته پزشکی در سوئد

تحصیل رشته پزشکی در سوئد و راهنمای کامل آن و آشنایی با هزینه ها

کشور سوئد در شمال اروپا قرار دارد و یکی از کشور های بزرگ اروپایی است. پایتخت این کشور شهر استکهلم و زبان رایج کشور سوئدی است. شرایط مناسب این کشور از لحاظ رفاه، بهداشت، امنیت و … موجب شده است که افراد زیادی سوئد را به عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب کنند. سیستم آموزشی سوئد بسیار قوی و کارآمد است، به طوری که بسیاری از دانشگاه های این کشور جزء برترین دانشگاه های جهان هستند. تحصیل رشته پزشکی در سوئد یکی از بهترین راه های مهاجرت و اخذ اقامت سوئد برای کسانی است که به زندگی در این کشور علاقمند هستند. از طرفی امکان بهره مند شدن از بورسیه های دانشگاه های سوئد افراد زیادی به تحصیل در این کشور جذب می کند. ناگفته نماند که بسیاری از دانشگاه های سوئد مورد تأیید وزارت بهداشت ایران هستند و بنابراین تحصیل در این دانشگاه ها گزینه مناسبی برای افرادی است که قصد خدمت در ایران را دارند. در ادامه شرایط و ملزومات مورد نیاز جهت تحصیل رشته پزشکی در سوئد را بررسی می کنیم.

شرایط پذیرش و تحصیل پزشکی در سوئد

اعزام دانشجو و شرایط پذیرش و تحصیل پزشکی در سوئد

یکی از راه های مهاجرت به کشور سوئد و اخذ اقامت و تابعیت مهاجرت تحصیلی است. آموزش در دانشگاه های کشور سوئد به زبان های سوئدی و انگلیسی انجام می شود. علی رغم اینکه اساتید دانشگاه های علوم پزشکی به زبان انگلیسی کاملا مسلط هستند و منابع تدریس هم به زبان انگلیسی است، اما به علت ارتباط مستقیم پزشکان با مردم عادی، یادگیری زبان سوئدی یکی از ملزومات تحصیل در این رشته است. دانشگاه ها امتحان TISUS یا The Test in Swedish for University Studies را برگزار می کنند که در این امتحان سه بخش درک مطلب، نوشتار و مکالمه مورد آزمون قرار می گیرد. این آزمون در سال چند بار برگزار آزمون نیاز به کسب نمره خاصی مانند سایر آزمون های زبان نیست، فقط کافیست در آزمون قبول شوید. هزینه ای که برای این آزمون باید بپردازید در سوئد 1600 کرون و در خارج از سوئد 2000 کرون است.

در صورتی که مایل باشید می توانید از امکانات تبادل دانشجو کشور سوئد استفاده کنید. دانشگاه های پزشکی کشور سوئد به دانشجویانی که حداقل به مدت 3 سال دوره ای از پزشکی را در سایر دانشگاه های معتبر گذرانده باشند و رتبه برتری داشته باشند فرصت ادامه تحصیل می دهند، بنابراین شما می تواند از مطالعاتی که در گذشته در این رشته داشته اید استفاده نمایید.

طول دوره تحصیل رشته پزشکی در سوئد حدود 5 سال و نیم است. از این مدت 2 سال برای گذراندن دوره ی تحصیلات پیش بالینی به عنوان یک دانش پایه ای در نظر گرفته شده است. طی این دوره دانشجو در ارتباط با دروس علوم پایه،  آسیب شناسی، ویروس شناسی، باکتری شناسی و سرولوژی به مطالعه می پردازد. و در نهایت پس از تحصیل، دانشجویان باید یک دوره اجباری کار آموزی را که به مدت 18 ماه به طول می انجامد در مراکز پزشکی و درمانی وابسته به دانشگاه های کشور سوئد بگذرانند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل رشته پزشکی در سوئد

برای اقدام به تحصیل رشته پزشکی در سوئد، باید تحصیلات خود را در دوره دبیرستان به اتمام رسانده باشید. لیست مدارک مورد نیاز شامل موارد زیر است:

  • ارائه کارت ملی
  • ارائه اصل و کپی شناسنامه
  • ارائه انگیزه نامه
  • ارائه گذرنامه
  • ارائه گواهی مهارت زبان سوئدی (نتایج آزمون زبان TISUS )
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی سطح B2 : آیلتس 6 یا 7
  • ارائه نتایج آزمایشات پزشکی
  • ارائه یک موضوع تحقیقاتی
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه پرینت حساب بانکی جهت اثبات تمکن مالی
  • دارا بودن دیپلم 12 ساله در رشته تجربی
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات و ترجمه آن ها

هزینه تحصیل رشته پزشکی در کشور سوئد

بخشی از هزینه های تحصیل در سوئد مربوط به شهریه دانشگاه و بخشی مربوط به هزینه های زندگی است.

  • هزینه های مربوط به تحصیل:

هنگام اقدام جهت گرفتن پذیرش از دانشگاه ها، هزینه ای بابت بررسی مدارک اخذ می شود که برای هر دانشگاه و با توجه به خصوصی یا دولتی بودن آن، مبلغ متفاوتی دارد. هزینه مربوط به آزمون TISUS هم همانطور که گفته شد برای دانشجویان خارج از سوئد حدود 2000 کرون  و برای دانشجویانی که در سوئد هستند 1600 کرون است. شهریه دانشگاه های مختلف، متفاوت است و دانشگاه های خصوصی شهریه بیشتری نسبت به دانشگاه های دولتی دارند. برای دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا و منطقه شنگن باشند تحصیل به زبان سوئدی رایگان است اما دانشجویان بین المللی باید شهریه دانشگاه را بپردازند. شهریه دانشگاه‌ها برای رشته پزشکی در دوره هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند حدود 12 الی 20 هزار یورو در سال است. شهریه برای دانشگاه هایی که دوره ها را به زبان سوئدی ارائه می دهند حدود 4 الی 10 هزار یورو است. در صورتی که بتوانید رزومه خوبی ارائه دهید و شرایط خاصی داشته باشید می توانید از بورسیه های دانشگاه های سوئدی استفاده کنید.

  • هزینه های مربوط به زندگی در سوئد

سوئد یکی از کشور هایی است که از لحاظ رفاهی سطح بالایی را برای شهروندان خود ایجاد نموده است و بنابراین هزینه های زندگی که شامل هزینه پوشاک، خوراک، اقامت، حمل و نقل و … است نسبت به سایر کشور های اروپایی بالاتر است. در صورتی که در خوابگاه های دانشجویی یا مسکن های ارزان تر اقامت کنید می توانید هزینه های خود را به میزان زیادی کاهش دهید.

قیمت برخی از مواد خوراکی را در ادامه ارائه میکنیم تا بتوانید هزینه حدودی زندگی در سوئد را به دست آورید.

ماده غذایی قیمت (یورو)
شیر (1 لیتری) 1
نان (1 کیلو گرم) 4
آب (1 لیتر) 1
برنج (1 کیلو گرم) 2.5
تخم مرغ (24 عدد) 5
گوشت مرغ (1 کیلو گرم) 8.5
گوشت گوسفند (1 کیلو گرم) 13.5
سیب (1 کیلو گرم) 2.5
سیب زمینی (1 کیلو گرم) 1

 

دانشگاه های برتر سوئد در رشته پزشکی

دانشگاه های برتر سوئد در رشته پزشکی

بسیاری از دانشگاه های کشور سوئد در رتبه بندی های جهانی، جز دانشگاه های برتر هستند. در ادامه تعدادی از دانشگاه های برتر سوئد که دوره های رشته پزشکی و رشته های مرتبط با آن را ارائه می دهند، معرف می کنیم.

  • دانشکده پزشکی دانشگاه اوپسالا که دارای رتبه 87 در رنکینگ جهانی است.
  • دانشگاه لوند با رنکینگ جهانی 98 دومین دانشگاه معتبر رشته پزشکی در سوئد است.
  • در رتبه های بعدی به ترتیب دانشگاه استکلهم با رنکینگ 153، دانشگاه صنعتی چالمرز با رنکینگ 201، دانشکده پزشکی دانشگاه اومئو با رنکینگ 301، دانشکده پزشکی و سلامت دانشگاه اوربرو با رنکینگ 401 قرار دارند.

به طور کلی کشور سوئد با توجه به امکانات و فرصت هایی که در اختیار شهروندان خود قرار می دهد، سال هاست که مورد توجه مردم دنیا قرار گرفته است. از طرفی سطح بالای علمی و نظام آموزشی کشور سوئد علاقه مندان به تحصیل و کسب علم را به این کشور جذب می کند. این کشور امکانات مناسبی برای دانشجویان پرتلاش و با استعداد فراهم می کند بنابراین تحصیل رشته پزشکی در سوئد یکی از بهترین گزینه ها برای دانشجویانی است که می خواهند در خارج از کشور دوره های رشته پزشکی را بگذرانند.

سؤالات متداول:

  • آیا امکان گرفتن بورسیه برای تحصیل رشته پزشکی در سوئد وجود دارد؟

بله، داشگاه های این کشور برای دانشجویانی که رزومه قوی و شرایط تحصیلی مناسبی داشته باشند امکانات و بورسیه در نظر می گیرند. مبلغ این بورسیه معمولا حدود 1500 یورو در ماه است.

  • آیا فردی که قبلا دوره های پزشکی را در کشور دیگری گذرانده می تواند در سوئد ادامه تحصیل دهد؟

بله، امکان تبادل دانشجو در دانشگاه های پزشکی سوئد وجود دارد و دانشجویانی که حداقل به مدت 3 سال دوره ای از پزشکی را در سایر دانشگاه های معتبر گذرانده باشند می توانند به ادامه تحصیل بپردازند.

  • آیا برای تحصیل رشته پزشکی دانشگاه های سوئد باید شهریه بپردازیم؟

بله، برای افرادی که شهروند اتحادیه اروپا نیستند دوره های پزشکی با اخذ شهریه برگزار می شوند. البته همانطور گفته شد شما می توانید از امکانات بورسیه این کشور بهره مند شوید.

امتیاز به این مطلب
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.