به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
تحصیل رشته پزشکی در قبرس

شرایط و روش های پذیرش و هزینه تحصیل رشته پزشکی در قبرس

قبرس از جمله کشورهایی است که با توجه به موقعیت جغرافیایی اش، از محبوبیت بالایی برخوردار است. کشوری که در آن به دو زبان ترکی و یونانی صحبت می شود و آب و هوای مناسب و فرهنگ عمومی مشابه به ایرانش باعث شده است در بین دانشجویان ایرانی نیز افراد زیادی خواهان ادامه تحصیل در این کشور باشند. رشته پزشکی نیز در میان رشته های مختلف یکی از پر طرفدارترین ها است. از این رو در این نوشتار قصد داریم اطلاعات و مدارک لازم جهت تحصیل رشته پزشکی در قبرس را بررسی کنیم. پس اگر شما نیز به فکر مهاجرت برای تحصیل به خصوص به کشور قبرس هستید، در ادامه با ما باشید.

 

شرایط عمومی لازم جهت تحصیل رشته پزشکی در قبرس

به طور کلی می توان گفت برای تحصیل رشته پزشکی در قبرس شما باید ابتدا دوره هایی را با نام دوره پیش نیاز بگذرانید. در این دوره ها دروس پیش نیاز پزشکی ارائه می شوند و در حدود 3 تا 9 ماه نیز طول می کشند. دلیل تفاوت زمان دوره ها، رشته های متفاوتی است که در زمینه پزشکی در دانشگاه های قبرس ارائه می شود. شما برای گذراندن دوره های پیش نیاز، هم می توانید به مؤسسات دولتی و همچنین مؤسسات خصوصی مراجعه کنید. فقط در نظر داشته باشید که مراکز دولتی با زبان رسمی کشور که ترکی و یا یونانی است دروس را ارائه می دهند. اما شما می توانید در مراکز خصوصی دروس را به زبان انگلیسی بیاموزید. دروسی مانند شیمی، فیزیک، زیست، زبان (در صورتی که مسلط نباشید) و ریاضی از جمله دروسی هستند که برای ورود به دانشگاه های پزشکی قبرس باید به آن ها تسلط کافی داشته باشید و در دوران پیش نیاز بر روی آن ها کار می شود. یکی از عمومی ترین شرایطی که برای تحصیل رشته پزشکی در قبرس وجود دارد، معدل مدرک دیپلم شما است.  شما باید دارای مدرک دیپلم با نمره حداقل 14 به بالا باشید تا شرایط ورود به دانشگاه های قبرس برای تحصیل پزشکی را داشته باشید.

 

مدارک لازم جهت اخذ ویزا برای تحصیل رشته پزشکی در قبرس

برای تحصیل رشته پزشکی در قبرس شما با محدودیت سنی رو به رو خواهید بود. حداقل سن لازم برای این رشته 17 سال است. شما مدارکی نیاز خواهید داشت تا بتوانید ویزای تحصیلی اخذ کرده و به دانشگاه مورد نظر خود ورود پیدا کنید. این مدارک به شرح ذیل هستند:

  • مدرک آیلتس با نمره حداقل 6.5
  • ترجمه رسمی از تمامی ریز نمرات دوران دیپلم
  • قبولی در دو آزمون MCAT و یا GAMSAT
  • تکمیل کردن فرم درخواست اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی کشور قبرس
  • داشتن نمره قابل قبول در دروسی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی
  • داشتن پاسپورت
  • چند قطعه عکس
  • مدرک دیپلم 12 ساله
  • داشتن انگیزه نامه برای تحصیل رشته پزشکی در قبرس
  • بیمه دانشجویی
  • داشتن نامه اثبات کننده تمکن مالی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوء سابقه
  • تکمیل و ارائه فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • داشتن رسید فیش واریزی هزینه ویزا

هزینه های لازم جهت تحصیل رشته پزشکی در قبرس

هزینه های لازم جهت تحصیل رشته پزشکی در قبرس

کشور قبرس از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. اما جالب توجه است که هزینه تحصیل در دانشگاه های این کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی کم تر خواهد بود. شهریه سالیانه تحصیل در رشته پزشکی در قبرس شامل شهریه دانشگاه، هزینه آزمون ورودی، هزینه ثبت نام و هزینه های مربوط به فارغ التحصیلی بوده و چیزی در حدود 18 الی 27 هزار یورو خواهد بود. این هزینه ها البته از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و از رشته ای به رشته ی دیگر متفاوت می شوند. می توان گفت پرستاری و دیگر رشته های علوم پزشکی در دسته رشته هایی هستند که در زمینه پزشکی کم ترین هزینه ها را دارا هستند.

تحصیل در رشته پزشکی در قبرس و پیدا کردن کار

یکی از بزرگترین دغدغه هایی که افراد بعد از تحصیل در یک کشور خارجی دارند این است که آیا می توانند بعد از تحصیل در آن کشور کار پیدا کنند یا نه. این مسئله خیلی برای دانشجویان خارجی مهم خواهد بود زیرا که بعد از پیدا کردن کار می توانند ویزای خود را تمدید کرده و حتی بعد از چندین سال در آن کشور به خصوص، اقامت کسب کنند. یکی از مواردی که در این زمینه اهمیت پیدا می کند، تحقیق در رابطه با نرخ بیکاری در کشور مقصد برای تحصیل است. کشور قبرس دارای نرخ بیکاری بالایی بوده و الویت کار با مردمان اهل همان کشور است. بعد از اتمام تحصیل شما فقط به مدت 3 ماه فرصت دارید تا کار پیدا کنید وگرنه باید کشور را ترک کنید. پس می توان گفت کشور قبرس برای ادامه کار و زندگی شاید خیلی مناسب نباشد.

 

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته پزشکی در قبرس

دانشگاه هایی که برای تحصیل در رشته پزشکی در قبرس وجود دارند، شاید در سر تا سر دنیا از رنکینگ و امتیازهای خیلی بالایی برخوردار نباشند اما در هر صورت دانشگاه های خوبی هستند. در ادامه چندی از بهترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل در رشته پزشکی را برای شما نام می بریم:

1-دانشگاه مدیترانه شرقی

در این دانشگاه دروس به زبان های ترکی و انگلیسی ارائه می شوند. در سال های 2011 و 2012، دانشکده های پزشکی در این دانشگاه تأسیس شدند. رشته داروسازی نیز در این دانشکده ارائه می شود.

2-دانشگاه نیکوزیا

این دانشگاه بزرگترین مؤسسه عالی در کشور قبرس است. دانشجویان بین المللی به فراوانی در این دانشگاه جذب می شوند. همکاری این دانشگاه با دانشگاه سنت جورج لندن یکی از بارزترین نکاتی است که در رابطه با آن می توان یادآور شد. برنامه های پزشکی در این دانشگاه به مدت 6 سال و به زبان انگلیسی ارائه می شوند. دانشجویانی که دارای مدرک لیسانس یک رشته مرتبط با پزشکی هستند، می توانند از این دانشگاه برای تحصیل در رشته پزشکی در قبرس پذیرش اخذ کنند. البته قطعاً شرایط دیگری نیز برای اخذ پذیرش نیاز است که بهتر است برای آگاهی از آن ها به وبسایت دانشگاه مراجعه کنید.

3-دانشگاه خاور نزدیک

یکی از بارزترین مشخصات این دانشگاه این است که امکان تحصیل آنلاین را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است. این دانشگاه از ابتدا با عنوان یک دانشگاه چند رشته ای تأسیس شده است و بالغ بر 80 دانشکده در آن وجود دارد. در سال 2008 دانشکده پزشکی در آن تأسیس شد. هم اکنون می توان به زبان انگلیسی در این دانشگاه در رشته پزشکی به تحصیل پرداخت.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته پزشکی در قبرس

آن چه در این جا بدان پرداختیم، بررسی شرایط لازم برای تحصیل در رشته پزشکی در قبرس بود. کشوری خوش آب و هوا و جزء اتحادیه اروپا که تحصیل در آن می تواند خیلی ارزان تر از تحصیل در دیگر کشورهای اروپایی باشد. همان طور که در این نوشتار ذکر کردیم، در خیلی از دانشگاه های قبرس می توان به تحصیل در رشته پزشکی با زبان انگلیسی پرداخت و این یک مزیت خیلی بزرگ برای دانشجویان بین المللی خواهد بود.

 

سؤالات متداول:

1-آیا مدرکی که از دانشگاه های قبرس اخذ می شود برای دیگر کشورهای اروپایی قابل قبول است؟

بله. بیش تر دانشگاه های این کشور معتبر بوده و مدرک آن ها برای دیگر کشورهای اروپایی نظیر آلمان، فرانسه و… معتبر خواهد بود. اما در هر حال حتماً وب سایت دانشگاه را قبل از اقدام به پذیرش چک نمایید.

2-آیا همه ی دانشگاه های قبرس برای تحصیل در رشته پزشکی شرط سنی دارند؟

عموماً بله. بهتر است وب سایت هر دانشگاه در زمینه شرایط لازم برای رشته پزشکی بررسی شود. اما در رابطه با دانشگاه مدیترانه شرقی با اطمینان می توان گفت که شرط سنی وجود دارد.

3-آیا دانشگاه های قبرس مورد تأیید وزارت بهداشت ایران است؟

بله تعداد زیادی از دانشگاه های به نام و معروف این کشور مورد تأیید وزارت بهداشت ایران است.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *