به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
تحصیل رشته پزشکی در مجارستان

شرایط تحصیل رشته پزشکی در مجارستان و روش های پذیرش و هزینه تحصیل

قبولی در دانشکده پزشکی، رؤیای بسیاری از دانشجویان است و با تقاضای چشمگیر دانشجویان و فضاهای محدود در دانشکده های پزشکی، رسیدن به این رؤیا برای بسیاری از دانشجویان دشوار و حتی غیرممکن شده است. اگر پزشک شدن همیشه آرزوی شما بوده است، اما به نظر می رسد که در کشور خود دور از دسترس است، برنامه های شش ساله تحصیل رشته پزشکی در مجارستان می تواند یک گزینه مناسب باشد. از نظر تدریس، تحقیق و تعالی دانشگاه‎های این کشور شهرت زیادی دارند. برای تحصیل در بهترین دانشگاه‎ها در مقطع لیسانس، فوق‎لیسانس و دکترا می‎توانید برخی از بهترین دانشگاه‏های مجارستان را انتخاب کنید.

چهار دلیل برای انتخاب دانشگاه های پزشکی مجارستان

  1. مدرک بین المللی شناخته شده

اولین دلیل برای تحصیل رشته پزشکی در مجارستان این است که مدرک تحصیلی شما در هر جای دنیا پذیرفته می شود.

  1. شهریه پایین

تحصیل در دانشکده های پزشکی، هزینه زیادی دارد و هرکسی توانایی تحصیل در دانشکده های پزشکی در کشور خود را ندارد؛ حتی اگر در یکی از آن ها پذیرفته شود. اما در مجارستان هزینه های دانشگاه های پزشکی کمتر از هزینه های پزشکی دانشگاه های کانادا یا ایالات متحده است. مبلغ دقیق شهریه به دانشگاه بستگی دارد، اما مبلغ تقریبی آن از 9 تا 10 هزار دلار در هر ترم متغیر است. البته رشته داروسازی کمی ارزان تر از رشته های دندانپزشکی و پزشکی است.

  1. هزینه های زندگی مقرون به صرفه

مجارستان کشور ارزانی نیست، اما هزینه های زندگی مقرون به صرفه و مناسب دانشجویی است. اگر یک زندگی دانشجویی را در نظر بگیرید، به این معنا که برای اوقات فراغت، مسافرت و لباس هزینه زیادی نکنید و کم ترین میزان اجاره بها را پرداخت نمایید، می توانید با حداقل 800 یورو در ماه در این کشور زندگی کنید.

  1. محیط دانشجویی دوستانه

بوداپست فضای بسیار دوستانه دانشجویی دارد. بسیاری از دانشجویان بین المللی دیگر نیز همان چیزهایی را تجربه می کنند که شما تجربه می کنید و بنابراین بعید است که در هر شرایطی تنها باشید و همیشه می توانید از تجربیات دانشجویان دیگر استفاده کنید. تنها چیزی که ممکن است کمی برای شما مشکل باشد، این واقعیت است که اکثر مردم محلی، انگلیسی را به درستی صحبت نمی کنند.

چهار دلیل برای انتخاب دانشگاه های پزشکی مجارستان

برترین دانشگاه های پزشکی در مجارستان

مجارستان از استانداردهای اروپا پیروی می کند و مطالعات پزشکی در این کشور با بالاترین کیفیت ارائه می شود. به دلیل اینکه شرایط ورود به دانشگاه های این کشور خیلی دشوار نیست و هزینه های تحصیل مقرون به‎صرفه هستند، مجارستان به گزینه اول بسیاری از دانشجویان تبدیل شده است. مجارستان دارای معتبرترین دانشگاه های پزشکی است و مطلوب ترین مقصد برای دانشجویان محسوب می‌شود. تمام مدارک پزشکی از دانشگاه های مجارستان مورد تأیید اتحادیه اروپا و ایالات متحده هستند و دلیل خوبی برای بسیاری از دانشجویان بین المللی برای تحصیل پزشکی در مجارستان است. از جمله بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته پزشکی در مجارستان می توان به دانشگاه سملوایز واقع در بوداپست، دانشگاه سگد واقع در شهر سگد، دانشگاه پچ و دانشگاه دبرسن اشاره کرد. دانشگاه پچ در کنار بسیاری از بزرگ ترین و بالاترین رتبه های دانشگاهی در سطح جهان قرار دارد.

شرایط پذیرش در دانشگاه های پزشکی مجارستان

دانشکده های پزشکی مجارستان یک روند پذیرش جداگانه و منحصربه فرد دارند که بسیار دشوار و کمی پیچیده است. در صورت تصمیم به تحصیل در یکی از دانشکده های پزشکی در مجارستان، دقت کافی داشته باشید.

ابتدا باید توجه داشته باشید که برای ورود به دانشکده پزشکی در مجارستان باید در یک آزمون ورودی شرکت کنید. این آزمون ورودی شامل یک آزمون کتبی همراه با سؤالات چند گزینه ای در زمینه زیست شناسی، شیمی، انگلیسی و پزشکی است؛ برای بخش شفاهی آزمون، یک استاد دانشگاه با دانشجویان در مورد موضوعات پزشکی مصاحبه می کند. هر دانشگاه آزمون ورودی خود را انجام می دهد و شما با توجه به اینکه در کدام دانشگاه قصد تحصیل دارید، باید در آزمون جداگانه شرکت کنید.

برخی از دانشجویان و داوطلبان ترجیح می دهند در یک دوره آمادگی شرکت کنند. آن ها در یک کالج به نام پیش پزشکی یا فاندیشن شرکت می کنند تا برای کنکور آماده شوند. شرکت در این دوره یک ساله برای دانش آموزانی که فقط 11 سال تحصیل کرده اند، بسیار مؤثر است. همچنین برای دانشجویانی که هرگز به زبان انگلیسی تحصیل نکرده اند نیز یک فرصتی عالی برای بهبود زبان انگلیسی آن ها محسوب می شود.

گرفتن مدرک زبان آیلتس یا تافل نیز را فراموش نکنید. این روند کلی پذیرش دانشگاه برای تحصیل رشته پزشکی در مجارستان است، البته امکان دارد این روند، دانشگاه به دانشگاه و هر سال، تغییر کند.

هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان

هزینه تحصیل رشته پزشکی در مجارستان با توجه به دانشگاه و رشته تحصیلی می تواند متفاوت باشد. در چهار دانشگاه معتبر این کشور (دانشگاه سملوایز، دانشگاه پچ، دانشگاه سگد و دانشگاه دبرسن)، هزینه ها بین 14 هزار دلار تا 20 هزار دلار در سال است. هزینه های زندگی در مجارستان کمتر از سایر کشورهای اروپایی است. بودجه ماهانه برای یک زندگی معقول در حدود 800 یورو و تقریباً معادل هزار دلار آمریکا در ماه است. با این حال، اگر قصد تحصیل در بوداپست را دارید به خاطر داشته باشید که هزینه اقامت در این شهر نسبت به سایر مناطق کشور مجارستان کمی گران تر است.

اعزام دانشجو به مجارستان برای تحصیل پزشکی

طی بیست سال گذشته، صدها هزار دانشجوی بین المللی ترجیح داده اند در دانشگاه های برجسته مجارستان تحصیل کنند. مجارستان به ویژه برای تحصیل در رشته هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی و همچنین دامپزشکی بسیار محبوب است. یکی از روش هایی که می توانید برای تحصیل رشته پزشکی در مجارستان اقدام کنید، دریافت بورسیه است. دولت مجارستان برنامه هایی از جمله بورس تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته است.

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در مجارستان

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در مجارستان

برای تحصیل رشته پزشکی در مجارستان ابتدا باید دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب و درخواست خود را به دانشگاه ارسال کنید. پس از تأیید دانشگاه باید برای ویزای تحصیلی اقدام نمایید که معمولاً در طی دو ماه آماده می شود. داشتن بودجه لازم برای اخذ ویزای تحصیلی که معمولاً بین 8 تا 10 هزار یورو است و همچنین ارائه مدارک لازم برای تأمین هزینه های تحصیل و زندگی در کشور مجارستان، الزامی است. ارائه گواهی سلامت جسمی و ارائه رزومه و سوابق تحصیلی به زبان انگلیسی نیز باید صورت گیرد.

نتیجه گیری و جمع بندی

محبوبیت مجارستان به عنوان یک مقصد دانشجویی بین المللی در حال افزایش است و نوید یک فضای دانشجویی چند فرهنگی را می دهد، چرا که دانشگاه های مقرون به صرفه دارد. برای مدرک لیسانس، ارائه دیپلم دبیرستان، قبولی در آزمون ورودی و ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل الزامی است. پس از انتخاب دانشگاه، شرایط ورود و مهلت ثبت نام را بررسی کنید، به صورت آنلاین اقدام به ثبت نام نمایید، از پرداخت هزینه ها مطلع شوید و منتظر دریافت تأییدیه از دانشگاه باشید. پس از تأیید دانشگاه، اقدام به اخذ ویزای دانشجویی برای تحصیل رشته پزشکی در مجارستان کنید.

 

سوالات متداول

  1. آیا تحصیل در مجارستان رایگان است؟

خیر! برای تحصیل در مجارستان در تمام دانشگاه‎های پزشکی باید هزینه پرداخت کنید، تنها در صورتی از پرداخت هزینه معاف می شوید که بورسیه تحصیلی دریافت کرده باشید.

  1. شرایط پذیرش دانشگاه های پزشکی در مجارستان چیست؟

برای تحصیل رشته پزشکی در مجارستان ارائه مدرک آیلتس یا تافل، شرکت در دوره یک ساله پیش پزشکی، اخذ نمره حداقلی در آزمون ‎های کتبی و شفاهی، از جمله مراحل پذیرش دانشگاه است.

  1. هزینه تحصیل در دانشگاه و هزینه زندگی در مجارستان چقدر است؟

هزینه تحصیل در دوره پیش پزشکی در حدود 6 هزار یورو، هزینه زندگی دانشجویی در حدود 800 یورو در ماه و هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی با توجه به درجه دانشگاه و نوع رشته تحصیلی متغیر است و در حدود 9 تا 20 هزار دلار است.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.