به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
راهنمای مهاجرت به ترکیه

راهنمای مهاجرت به ترکیه و شرایط و هزینه های آن در سال 2021

کشور ترکیه به دلیل نزدیکی زیادی که از لحاظ جغرافیایی و فرهنگی به ایران دارد، جزو یکی از مقاصد شناخته شده مهاجرت برای ایرانیان است. این کشور، در چند سال اخیر با پیشرفت و توسعه بسیاری همراه بوده است که این امر باعث تشویق ایرانیان برای مهاجرت به ترکیه شده است. اگر خواهان دستیابی به اطلاعاتی برای مهاجرت به این کشور زیبا هستید، با ما همراه باشید.

راهنمای مهاجرت به ترکیه

انواع روش های مهاجرت به ترکیه

ترکیه از میراث و تاریخ غنی، آب و هوای خوب، دریای مدیترانه، سواحل زیبا و مردمی خونگرم و مهربان برخوردار است، به همین خاطر افراد بسیاری خواهان مهاجرت به این کشور هستند. اگر شما هم تمایل دارید به ترکیه مهاجرت کنید و به دنبال اطلاعات بیشتری درباره انواع روش های مهاجرت به این کشور هستید، در ادامه شما را با این روش ها آشنا می کنیم:

  1. مهاجرت تحصیلی به ترکیه، در شرایط و سنین مختلف امکان پذیر است. شما می توانید از دوره ابتدایی تا دکتری به تحصیل در مدارس و دانشگاه های ترکیه بپردازید. ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران و قیمت ارز آن یکی از مقاصد عالی برای مهاجرت ایرانیان است. اگر خواهان مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل هستید، حتما مدارک تحصیلی دوره های قبلی خود، به همراه ارائه گواهی تمکن مالی، مدرک «یوس» یا آشنایی با زبان انگلیسی را به دانشگاه یا مدرسه مدنظرتان ارائه دهید. خبر خوبی که درباره تحصیل در ترکیه وجود دارد، امکان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه (بورسلاری) است. شما می توانید از طریق بهبود دانش خود و افزایش اطلاعات در حوزه تحصیلی تان برای دریافت این بورسیه اقدام کنید. بورسیه ترکیه (بورسلاری) به مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می گیرد. در صورت دریافت این بورسیه تحصیلی هیچگونه نیازی به پرداخت هزینه های تحصیلی همچون شهریه، خوابگاه، خورد و خوراک و خرید مایحتاج ندارید.
  2. مهاجرت کاری؛ قبل از اینکه اقدام به دریافت ویزای کار ترکیه کنید، باید به نزدیک ترین سفارت ترکیه مراجعه نمایید. شما برای درخواست مجوز کار (calisma vizesi) به مدارکی همچون یک کپی از نسخه گذرنامه خود به انگلیسی یا ترکیه ای، ترجمه رسمی مدارک تحصیلی خود، فرم درخواست ویزای کار و یک نسخه از قرارداد کاریتان نیاز دارید. پس از ارائه مدارک فوق به سفارت ترکیه می توانید منتظر دریافت ویزای کاریتان باشید. پس از اینکه مجوز کاری شما تایید گشت، حضورا به سفارت برای پرداخت هزینه ویزای کار که غیرقابل استرداد است، مراجعه کنید. معمولا هزینه های ویزای کاری باتوجه به قیمت لیر ترکیه و مدت زمان اعتبار مجوز کار، متغیر است.
  3. مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج، روش مهاجرتی سوم است. این روش برای ایرانیان یا افراد خارجی که خواهان ازدواج با فردی از ملیت ترکیه هستند، امکان پذیر است. پس اگر بنابه دلایلی، فرد مدنظرتان ملیت ترکیه ای نداشته باشد، امکان دریافت شهروندی ترکیه امکان پذیر نخواهد بود. برای انجام ازدواج هر دو فرد باید بالای 18 سال باشند و ازدواج خود را در شهرداری ترکیه ثبت کنند. مسائلی همچون مهریه، جهیزیه و غیره نیز باتوجه به توافق طرفین تعیین می شود. در این شیوه مهاجرتی پس از گذشت 3 تا 5 سال، شما می توانید اقامت دائم ترکیه را از آن خود کنید. البته، باید واقعی بودن ازدواج خود را ثابت نمایید، در غیر اینصورت شهروندی ترکیه به شما تعلق نخواهد گرفت.
  4. مهاجرت از طریق خرید ملک یا سرمایه گذاری در ترکیه، مناسب تاجران و افراد سرمایه گذار است. شما می توانید از طریق پرداخت 250 هزار دلار در ترکیه ملک خریداری کرده و اقامت موقت این کشور را از آن خود کنید. زمانی که اقامت موقت ترکیه را به دست آوردید می توانید به راحتی از این کشور خارج شده و به آن وارد شوید. یا اگر خواهان کار در ترکیه هستید، می توانید پس از دریافت اقامت موقت در این کشور، کار کنید. پس از تمدید اقامت موقتتان به مدت شش تا هشت سال باتوجه به قوانین کشور، می توانید برای دریافت اقامت دائم ترکیه اقدام کنید.

انواع روش های مهاجرت به ترکیه

نکات و شرایط مهم برای مهاجرت به کشور ترکیه

پس از اینکه با روش های مهاجرت به ترکیه آشنا شده اید، احتمالا خواهان آن هستید که اطلاعاتی درباره نکات و شرایط مهاجرت به این کشور به دست آورید. در ابتدا، توصیه می شود با فرهنگ این کشور که فرهنگی مشابه و نزدیک به کشور خودمان است، آشنا شوید. اما به مسائل دیگری همچون مقدار پول مورد نیاز یا نحوه گرفتن ویزا نیز باید توجه کنید. بیایید با هم برخی از نکات و شرایط مهم مهاجرت به این کشور زیبا را بررسی کنیم:

  • گرفتن ویزا مورد اولی است که باید در نظر داشته باشید. قبل از اقدام برای دریافت ویزا، اعتبار گذرنامه خود را بررسی کنید. مطمئن شوید که گذرنامه شما حداقل شش ماه اعتبار دارد. معمولا، گرفتن ویزای ترکیه دو هفته به درازا می کشد، پس حتما قبل از اقدام برای دریافت ویزا، مدت زمان پاسپورتتان را بررسی کنید.
  • حتما، با سفارت درباره مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به ترکیه و یا دستیابی اطلاعات روز در تماس باشید. اینگونه، می توانید از آخرین اطلاعات مهاجرتی به ترکیه بهره مند شوید و در صورت نیاز، سریعا استراتژی مهاجرتی خود را تغییر دهید.
  • زبان ترکی، مورد سوم است. مردم ترکیه دانش زبان انگلیسی قوی ندارند؛ به همین خاطر، ضروری است شما تا حدی زبان ترکی بدانید. ترکی استانبولی، زبان مادری مردم ترکیه است. شما برای تحصیل یا کار در ترکیه به دانستن این زبان نیازمند هستید. پس توصیه ما به شما یادگیری زبان ترکی استانبولی قبل از مهاجرت به این کشور است. حداقل شش ماه قبل از مهاجرت خود، به یادگیری زبان ترکی بپردازید.
  • توصیه بعدی ما به شما حمل پول نقد با ارزهای خارجی دیگر همچون دلار یا یورو است. اگر بنا به هر دلیلی نتوانستید صرافی معتبری برای خرید لیر ترکیه پیدا کنید، می توانید از طریق خرید یورو و دلار راهی ترکیه شوید. در واقع، بسیاری از معاملات تجاری ترکیه در حال حاضر به دلار صورت می گیرند؛ به همین خاطر، امکان اینکه مشکلی برایتان رخ دهد، بسیار کم است.
  • پیشنهاد بعدی ما همراه داشتن پول نقد در کنار کارت های اعتباری بین الملل است. بهتر است، هیچگونه چک مسافرتی با خود حمل نکنید زیرا بانک ها، فروشگاه ها و دفاتر پستی هیچگونه چک مسافرتی از شما قبول نخواهند کرد.

نکات و شرایط مهم برای مهاجرت به ترکیه

سوالات متداول

  1. پس از ورود به ترکیه، برای دریافت اجازه اقامت چه کنم؟

پس از اینکه ویزای کاری را به دست آورید، به سفارت ایران در ترکیه مراجعه کنید. اینگونه از طریق ارائه مدارک می توانید اجازه اقامت خود را دریافت کنید.

  1. آیا اعضای خانواده من می توانند در ترکیه کار کنند؟

بله! پس از گذشت 5 سال زندگی در این کشور، اعضای خانواده شما می توانند اجازه کار در ترکیه را به دست آورند.

  1. کدام روش برای مهاجرت به ترکیه بهتر است؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید گفت این مسئله کاملا به هدف و قصد شما از مهاجرت به ترکیه بستگی دارد. هرکدام از روش های مهاجرتی فوق می توانند هدف شما باشند، اما در ابتدا باید اولویت های خود را مشخص کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *