به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
بورس تحصیلی در کانادا

شرایط و مدارک لازم برای دریافت بورس تحصیلی در کانادا در سال 2022

کانادا یکی از کشورهایی است که به جهت تحصیل بسیار مناسب بوده و دریافت بورس تحصیلی در کانادا در حال حاضر به سادگی و با طی مراحل مورد نیاز امکان پذیر است. کانادا از جمله کشورهایی به شمار می‌رود که نسبت به برخی از کشورهای دیگر، بورسیه شدن در آن کم هزینه‌تر بوده و خرج و مخارج زندگی در آن کم‌تر از مناطق دیگر خواهد بود و به همین دلیل است که هر ساله تعداد زیادی از دانش آموزان و دانشجویان ایرانی این کشور را به عنوان مقصد نهایی خود برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.

بورس تحصیلی چیست؟

بورس تحصیلی در واقع به کمک هزینه‌هایی اشاره دارد که از طرف مراکز آموزشی همچون مدارس و دانشگاه‌ها به افراد محصل داده می‌شود و دانشجو یا دانش آموز نیز از بازپرداخت این هزینه‌ها بی نیاز خواهد بود. برای بورس تحصیلی متناسب با شرایط فرد محصل، هیچگونه هزینه‌ای از افراد دریافت نخواهد شد و در واقع مراکز و موسسات آموزشی هزینه‌های تحصیل و زندگی را به محصلان پرداخت می‌کنند.

بورسیه تحصیلی بیشتر توسط مراکز آموزشی و یا دولت ارائه می‌شود و می‌تواند این امکان را برای دانشجویان یا دانش آموزان کشورهای مختلف فراهم سازد تا بتوانند با هزینه‌های بسیار کم به تحصیل و زندگی در یک کشور خارجی بپردازند.

بورس تحصیلی چیست؟

چگونه می‌توانیم در کانادا بورس تحصیلی بگیریم؟

به طور کلی بورس تحصیلی در کانادا با هدف افزایش فرصت‌های استقبال دانشجویان بین المللی از سراسر جهان برای موسسات تحصیلات تکمیلی در سراسر کانادا امکان پذیر بوده و دانشجویان از تمام رشته‌های دانشگاهی آزاد هستند که برای دریافت بورس تحصیلی اقدام کنند.

برای دریافت بورس تحصیلی داوطلبان ابتدا باید در یک برنامه دانشگاهی در یک موسسه تحصیلات تکمیلی کانادا شرکت کرده و پذیرفته شوند. سپس موسساتی که درخواست‌های آن‌ها موفقیت آمیز باشد، توافق نامه پرداخت بورس تحصیلی را به دریافت کنندگان اهدا می‌کنند. در حال حاضر بورس تحصیلی در کانادا به صورت‌های مختلف و متناسب با شرایط متفاوت ارائه می‌شود که در این بخش به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بورسیه بین المللی Lester B. Pearson: این بورس تحصیلی در دانشگاه تورنتو برای شناسایی دانشجویان بین المللی بوده که موفقیت و خلاقیت علمی استثنایی دارند و به عنوان رهبران مدرسه خود شناخته می‌شوند. این بورس تحصیلی شامل شهریه، کتاب، هزینه‌های جانبی و پشتیبانی کامل از دانشجویان برای اقامتی به مدت 4 سال خواهد بود.
  • بورس تحصیلی دانشگاه یورک: دانشجویان بین المللی که دارای سوابق تحصیلی عالی و پذیرفته شده در دانشگاه یورک هستند، می‌توانند بورس تحصیلی در کانادا را به ارزش 60 هزار تا 100 هزار دلار را به مدت 4 سال تحصیلی دریافت کنند.
  • بورس تحصیلی دانشگاه بریتیش کلمبیا: دانشگاه بریتیش کلمبیا با اختصاص بیش از 10 میلیون دلار به صورت سالانه، بورس‌های تحصیلی و سایر اشکال کمک مالی را برای دانشجویان بین المللی دوره کارشناسی ارائه می‎دهد که موفقیت دانشگاهی برجسته‌ای در سراسر جهان داشته باشند.
  • بورسیه تحصیلی کلگری: بورس تحصیلی ورودی دانشگاه کلگری یک جایزه معتبر است که موفقیت‌های برجسته یک دانشجوی بین المللی را که تحصیلات خود را در دانشگاه آغاز کرده است تقبل می‌کند. مدت زمان کل این بورسیه بیش از 4 سال دوره کارشناسی بوده و مبلغ آن برابر با 60 هزار دلار است.
  • بورس تحصیلی وینیپگ: بورس تحصیلی دانشگاه وینیپگ به دانشجویان بین المللی اعطا می‌شود که برای اولین بار وارد هر یک از بخش‌های دانشگاه می‌شوند. این بورس تحصیلی شامل 3500 تا 5000 دلار است.
  • بورسیه کالج هامبر: کالج هامبر بورسیه‌های تحصیلی را به صورت کامل و جزئی به دانشجویان بین المللی جدیدی ارائه می‌دهد که کلاس‌های خود را از سپتامبر تا ژانویه شروع کرده باشند.

شرایط لازم برای دریافت بورس تحصیلی در کانادا

هر بورسیه تحصیلی شرایطی دارد که در واقع مدارکی است که دانشجو برای برنده شدن باید داشته باشد. اگر قصد دارید برای بورس تحصیلی در کانادا اقدام کنید، قبل از آن باید تمام شرایط بورسیه را بررسی کنید تا اطمینان حاصل نمایید که واجد شرایط هستید یا خیر. هرچه شرایط شما برای بورس تحصیلی بیشتر باشد به طور حتم شانس واقعی شما برای برنده شدن نیز بیشتر خواهد بود.

در کنار موارد گفته شده بسیاری از بورسیه‌های تحصیلی بدون هیچ گونه شرایطی وجود دارد. این بورس‌های تحصیلی معمولا مانند یک قرعه کشی به نظر می‌رسند و تنها فرم کوتاهی برای پر کردن آن وجود دارد و تمام آنچه برای ورود به بورس تحصیلی مورد نیاز است نام و اطلاعات تماس است.

بورسیه‌های تحصیلی بدون نیاز به برنامه، معمولا متقاضیان زیادی دارند. زیرا تکمیل برنامه آن به مدت زمان بسیار کمی نیاز دارد، علاوه بر این از آنجایی که هیچ شرایطی برای این بورس تحصیلی وجود ندارد، دانشجویان بیشتری واجد شرایط درخواست خواهند بود.

ارزش بورس تحصیلی بسته به مدت زمان، سطح و برنامه تحصیل متفاوت خواهد بود. هزینه بورس برای یک سال تحصیلی با حداقل 8 ماه و حداکثر 12 ماه برابر با حداکثر 60 هزار دلار خواهد بود و هزینه 120 هزار دلار برای مدت زمان دو سال تحصیلی یا حداکثر 24 ماه پرداخت می‌شود.

دانشجویان داوطلب باید برای دریافت بورس تحصیلی در کانادا شرایط زیر را داشته باشند:

  1. فرد باید تابعیت یکی از کشورهای آذربایجان، بوتان، کومور، جیبوتی، فیجی، قزاقستان، کیریباتی، لیبریا، موریتانی، میکرونزی، پالائو، تونگا، ازبکستان، ترکمنستان، وانواتو، فلسطین، غزه و قدس شرقی را داشته باشد.
  2. متقاضی نباید تابعیت یا اقامت دائم کانادا و یا درخواست اقامت دائم کانادا را داشته باشد.
  3. فرد باید درخواست خود را ارسال کرده و در یک برنامه دانشگاهی تمام وقت در یک موسسه تحصیلات تکمیلی کانادا پذیرفته شود.
  4. متقاضی باید هنگام مطالعه برای پذیرش در یک موسسه کانادایی علاقه خود را برای در نظر گرفتن برنامه بورسیه تحصیلی در کانادا نشان دهند.
  5. فرد متقاضی باید از توانایی‌های زبانی لازم برای انجام مطالعات به زبان آموزشی در موسسه تحصیلات تکمیلی کانادا (انگلیسی یا فرانسوی) برخوردار باشد.

مدارک لازم برای بورس تحصیلی چیست

مدارک لازم برای بورس تحصیلی چیست؟

مدارک تحصیلی مورد نیاز به جهت دریافت بورس تحصیلی در کانادا شامل موارد زیر است:

  • اثبات تابعیت و هویت: این سند شامل کپی پاسپورت یا سند رسمی هویت داوطلب با تاریخ‌های معتبر است و ارائه مدارکی همچون گواهینامه رانندگی، کارت اقامت دائم، کارت دانشجویی یا گواهی غسل تعمید به عنوان مدرک تابعیت پذیرفته نمی‌شود و تابعیت و هویت انتخاب شده در فرم درخواست آنلاین باید همان تابعیت و هویت واقعی فرد باشد.
  • معرفی نامه از سوی موسسه تحصیلات تکمیلی: ارائه نامه‌ای به زبان انگلیسی یا فرانسوی از موسسه تحصیلات تکمیلی کانادا که در آن توضیح داده شده: ارتباطات بین المللی مدرسه، اهداف بین المللی، نحوه تحصیلات داوطلب در توسعه روابط بین کشور گیرنده و کانادا به چه صورت است.
  • نامه پذیرش: نامه‌ای که تأیید می‌کند داوطلب در برنامه تحصیل پذیرفته شده است.
  • برنامه تحصیلات آکادمیک: خلاصه‌ای از برنامه پیشنهادی داوطلب برای دوره بورس تحصیلی صادر شده توسط موسسه میزبان. برای دوره‌های دو ساله این برنامه باید مشخص کند که آیا تحصیل تمام وقت یا فعالیت علمی دیگری برای اتمام برنامه در طول ترم بهار یا تابستان مورد نیاز است یا خیر.
  • بودجه: بودجه‌ای مشخص که نشان می‌دهد چگونه بورسیه برای تامین هزینه‌های قابل قبول داوطلب مثل شهریه، هزینه‌های زندگی، بیمه درمانی و غیره استفاده خواهد شد.
  • پس از آماده شدن مدارک فوق، ارسال‌های دیررس یا ناقص در نظر گرفته نخواهد شد و اسناد باید در یکی از قالب‌هایی همچون: .pdf ، .jpg ، .doc ، .docx ، .txt یا .gif. بارگذاری و به فرم درخواست آنلاین ضمیمه شوند.

دریافت بورس تحصیلی در کدام مقاطع تحصیلی ممکن است؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد به جهت دریافت بورس تحصیلی در کانادا می‌توان در تمامی مقاطع تحصیلی اقدام به اخذ بورس کرده و متناسب با دانشگاه‌های مورد نظر، مدارک لازم را به طور کامل برای دانشگاه مربوطه کانادا ارسال کرد و منتظر پاسخ از طرف مرکز آموزشی بود.

نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که تحصیل در مقاطع مختلف از هزینه‌های متفاوتی برخوردار خواهد بود؛ به عنوان مثال فردی که در مقطع کارشناسی درخواست بورس تحصیلی دارد از هزینه تحصیلی کمتری نسبت به فردی که به جهت بورس تحصیلی دوره دکترا اقدام کرده است برخوردار خواهد بود.

از چه مسیری می‌توان بورس تحصیلی گرفت

از چه مسیری می‌توان بورس تحصیلی گرفت؟

همان‌طور که اشاره شد برخی از دانشجویان برای عملکرد تحصیلی خود بورسیه می‌شوند و برخی براساس نیاز مالی، بورسیه‌ای به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در زیر برخی از انواع بورس تحصیلی در کانادا را توضیح می‌دهیم:

  • بورسیه تحصیلی با شرایط علمی: دریافت این نوع بورسیه به معدل و نمرات آزمون فرد متقاضی بستگی دارد و هر چه نمرات بالاتر باشد، احتمال قبولی فرد نیز افزایش پیدا خواهد کرد. زمانی که دانش آموزان برای بورسیه‌های تحصیلی اقدام می‌کنند اغلب مجبورند اثبات موفقیت خود را در کلاس نشان دهند و برخی اوقات این عمل ممکن است به نمرات آزمون نیاز داشته باشد. مجموعه تقاضا برای بورسیه‌های تحصیلی با شرایط علمی کمتر است و بخشی از آن نیز به دلیل شرایط سختگیرانه و کارهای بیشتر در روند درخواست است.
  • بورس تحصیلی با شرایط مالی: با توجه به اینکه بورس تحصیلی پول رایگان برای پرداخت هزینه مدرسه است و نیازی به بازپرداخت نیست، اما بسیاری از دانشجویان با بضاعت مالی بورسیه می‌شوند. اکثر این بورس‌های تحصیلی نیاز به این دارند که متقاضیان بتوانند نیاز مالی خود را نشان دهند.
  • بورسیه‌های تحصیلی با الزامات فوق برنامه: این بورسیه به دانشجویانی اعطا می‌شود که برای سازمان‌های خاصی هستند. این بورسیه شامل افراد تیم‌های ورزشی، سازمان‌های دانشگاهی و باشگاه‌های مدارس خاص است. این بورسیه تحصیلی نیاز به اثبات مشارکت دانشجویان در سازمان خاص داشته و اغلب ارائه توصیه نامه یا مقاله لازم است که در این صورت دانش آموزان می‌توانند از مربیان یا اسپانسرها، توصیه نامه خود را بخواهند.
  • بورس تحصیلی با سایر شرایط: این بورس متناسب با نام خانوادگی، وضعیت تابعیت یا محل کار به افراد تعلق می‌گیرد. شرایط لازم برای این نوع بورسیه بسیار متفاوت است. گاهی اوقات درخواست‌های این بورس تحصیلی نشان می‌دهد که دانش آموزان فقط باید یک فرم را پر کنند در حالی که دیگران به مقاله یا توصیه نامه نیاز خواهند داشت.

سوالات متداول

برخی از سوالات متداول به جهت دریافت بورس تحصیلی در کانادا شامل موارد زیر است:

  1. هدف از دریافت بورسیه تحصیلی چیست؟

برنامه بورس تحصیلی در کانادا با هدف افزایش فرصت‌ها برای موسسات تحصیلی و جذب دانشجویان بین المللی از طیف متنوعی از کشورها با برنامه‌های مختلف است. ارتباطات و مشارکت‌های جدید از طریق این برنامه باعث ایجاد تنوع و غنی سازی تعلیم و تربیت کانادا با طیف وسیعی از روابط دو جانبه در زمینه تجارت بین المللی دولت کانادا خواهد بود.

  1. بورس تحصیلی شامل چه مواردی می‌شود؟

بورس تحصیلی بودجه‌ای را برای برنامه‌هایی طراحی می‌کند که طی یک تا دو سال تحصیلی تکمیل شده و منجر به اخذ مدرک دیپلم، فوق دیپلم، تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد در کالج، آموزشگاه فنی یا حرفه‌ای یا غیره در کانادا می‌شود و این هزینه‌ها می‌تواند شامل بیمه سلامت، هزینه‌های زندگی و غیره باشد.

  1. شرایط اولیه برای واجد شرایط بودن بورس تحصیلی چیست؟

داوطلبان دریافت بورس تحصیلی در کانادا باید قبل از ورود به این کشور، به زبان آموزشی موسسات کانادا (انگلیسی یا فرانسوی) مسلط باشند.

5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.