به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
تحصیل در اسپانیا

تحصیل در اسپانیا در سال 2024 چگونه است؟ توضیح 0 تا 100 آن

کشور اسپانیا یکی از قدیمی‌ترین کشورهای اروپایی است و از آن جا که دارای شرایطی بسیار خوب برای زندگی و ادامه تحصیل است، همواره به عنوان یکی از مقاصد خانواده‌ها برای ادامه تحصیل فرزندانشان محسوب می‌شود. سیستم آموزش و تحصیل در اسپانیا بر اساس قانون آموزش‌وپرورش در این کشور اجرا می‌شود. بر اساس این قانون، آموزش‌و‌پرورش در این کشور اجباری است و هر کودک از سن ۶ سالگی وارد مدرسه شود و تا پایان ۱۶سالگی تحصیلات وی رایگان و اجباری است. آموزش پیش‌دبستانی در این کشور از سه‌سالگی ارائه می‌شود که شرکت در این مقطع انتخابی و آزاد است؛ به استثنای سال آخر پیش دبستانی که گذراندن آن برای ورود به مقطع دبستان الزامی است.

در ادامه به بررسی ادامه تحصیل در اسپانیا به عنوان یکی از قطب‌های هدف ادامه تحصیل پرداخته می‌شود.

تحصیل در اسپانیا

شرایط تحصیل در کشور اسپانیا

یکی از نکاتی که دانشجویان خارجی برای تحصیل در اسپانیا باید مد نظر داشته باشند، هزینه‌های زندگی و تحصیلی در این کشور است. بدیهی است قسمت بزرگی از هزینه‌های زندگی بنا به سبک زندگی هر فرد و هزینه‌های شخصی وی متفاوت است. به صورت کلی هزینه‌های جاری تحصیلی در دانشگاه‌های اسپانیا بسته به نوع رشته و شهر و مقطع تحصیلی و همچنین خود دانشگاه متفاوت است.

به طور معمول هزینه تحصیل در مدارس اسپانیا بین ۶۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ یورو، در مقطع لیسانس دانشگاه‌دولتی بین ۶۸۰ تا ۱۲۸۰ یورو، مقطع لیسانس دانشگاه خصوصی بین۵۵۰۰ تا ۱۸۰۰۰ یورو است. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اسپانیا و دکترای اسپانیا در موسسه‌های دولتی برای هر واحد درسی بین ۲۲ تا ۳۶ یورو متغیر است.

برای تحصیل در این کشور باید به زبان انگلیسی مسلط بود و مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره ۶.۵ را اخذ نمود اما از آنجا که در اغلب دانشگاه‌های این کشور دروس به زبان اسپانیایی تدریس می‌شوند، تسلط به زبان‌اسپانیایی نیز از ملزومات ادامه تحصیل در این کشور است.

از آنجایی که دانشجویان بین‌المللی در این کشور باید خودشان هزینه‌های جاری زندگی خود را تامین نمایند، در صورت دار بودن شرایط به آن‌ها اجازه‌اشتغال به کار تا ۲۰ ساعت در هفته به صورت پاره وقت داده می‌شود.

مدارک موردنیاز برای تحصیل در مقطع لیسانس اسپانیا

  • ریز نمرات دوره‌دبیرستان و ترجمه
  • رزومه‌تحصیلی
  • تسلط نسبی به زبان‌اسپانیایی
  • قبولی در آزمون ورودی به دانشگاه

 

مدارک موردنیاز برای ارشد اسپانیا

برای تحصیل در مقطع دکترا نیز داشتن مدرک بالای زبان و همچنین تایید استاد راهنما بسیار ضروری است.

مقاطع تحصیلی در اسپانیا

مقاطع تحصیلی در اسپانیا به شرح زیر است:

 

  • مقطع پیش دانشگاهی و آموزش حرفه ای

این مقطع تحصیل در اسپانیا دارای دو گزینه است:

  • موضوعات تحصیلی مانند هنر، علوم طبیعی و بهداشتی، علوم انسانی و علوم اجتماعی و موضوعات مهندسی در این مقطع وجود دارند و فارغ التحصیلان این مقطع مدرک کارشناسی دو ساله اخذ می‌نمایند.
  • در گزینه دوم به فراگیران آموزش اولیه شغل ارائه می‌شود که از نظر دوره تحصیلی کوتاه‌تر است اما آن‌ها را برای تخصص شغلی مورد نظر، بیشتر آماده می کند. پس از اخذ مدرک در این دوره فراگیران قادرند وارد بازار مربوط به آن شغل شوند و یا در دوره‌های تکمیلی مربوط به آن رشته ثبت نام نمایند.
  • مقطع تحصیلات تکمیلی و یا آموزش عالی

برای ورود به دانشگاه، آزمون ورودی از متقضیان گرفته می‌شود و دوره تحصیلات عالی در این کشور شامل چهار مقطع است:

طول دوره تحصیل در اسپانیا

طول دوره‌های تحصیلی در رشته‌های پزشکی، دارو سازی و دندان پزشکی اندکی با دیگر رشته‌ها تفاوت دارد.

بیشتر بخوانید: تحصیل پزشکی در اسپانیا

محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در اسپانیا

  • رشته حقوق: اسپانیا یکی از بهترین کشورها برای تحصیل رشته حقوق است. با این حال تعداد کمی از دانشگاه‌ها در این کشور این رشته را ارائه می کنند. یکی از زیر شاخه‌های معروف در این رشته برای تحصیل در اسپانیا، سیستم حقوقی اتحادیه اروپا است.
  • رشته‌های علوم انسانی و هنر: افرادی که علاقمند به تحصیل در رشته‌های زبان و ادبیات انگلیسی، تاریخ و هنرهای تجسمی هستند، می‌توانند به تحصیل این رشته‌ها در دانشگاه‌های معتبر اسپانیا بپردازند. از جمله رشته‌های پر طرفدار در این زمینه در اسپانیا می توان به ادبیات امریکا، ادبیات اسپانیا، فلسفه و موسیقی پاپ اشاره نمود.
  • از دیگر رشته‌های پر طرفدار در این کشور می‌توان رشته‌های بازاریابی و امور مالی، مدیریت مهمان‌داری، فیزیک و نجوم، ریاضی و شیمی را نام برد.

در این بین تعدادی از رشته‌ها دارای محبوبیت جهانی در این کشور هستند. از جمله این رشته‌ها می توان به مهندسی فناوری، پزشکی، پرستاری، روانشناسی و حسابداری و امور مالی اشاره نمود.

دانشگاه‌های برتر در اسپانیا

دانشگاه‌های کشور اسپانیا در میان ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه ۷۹ را به خود اختصاص داده است. این رتبه بیانگر کیفیت و اعتبار خوب دانشگاه‌های این کشور است. در ادامه فهرستی از برترین دانشگاه‌ها جهت تحصیل در اسپانیا معرفی شده است:

  • دانشگاه بارسلونا در شهر بارسلونا یک دانشگاه دولتی با رتبه جهانی ۱۶۵ در سال ۲۰۲۰ است. این دانشگاه از جمله قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود.
  • دانشگاه دولتی خودگردان بارسلونا واقع در شهر بارسلونا دارای رتبه QS جهانی ۱۸۸ است.
  • دانشگاه خودگردان مادرید یک دانشگاه دولتی واقع در شهر مادرید دارای رتبه QS جهانی ۱۹۲ است.
  • دانشگاه کامپولتنسه مادرید دانشگاهی دولتی در شهر مادرید است و دارای رتبه ۲۱۲جهانی است.
  • دانشگاه ناوارا واقع در شهر ناوارا است و رتبه QS جهانی آن ۲۴۵ است.
  • دانشگاه پمپئو فابرا این دانشگاه دولتی در شهر بارسلونا واقع است و دارای رتبه ۲۸۵ است.

از دیگر دانشگاه‌های معتبر در این کشور می توان به دانشگاه‌های دانشگاه کارلوس ۳ مادرید، دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا (بارسلونا تِک) ، دانشگاه IE، دانشگاه پلی تکنیک والنسیا، دانشگاه زاراگوزا، دانشگاه پلی تکنیک مادرید اشاره نمود.

 

 

4.6/5 - (9 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.