به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
تحصیل در پرتغال

شرایط تحصیل در پرتغال چگونه است؟ | آپدیت 2024

کشور پرتغال یکی از محبوب‌ترین کشورها برای کسانی است که قصد تحصیل در یک کشور اروپایی دارند. تحصیل در کشور پرتغال با وجود دانشگاه هایی با قدمت بالا مانند دانشگاه کویمبرا که یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است بسیار ایده آل است، دانشگا‎ههای پرتغال در رتبه بندی سال 2020 در بین رتبه‌های 300 تا 1000 گرفته اند و بسیار از دانشگاه‌های این کشور حضور فعالی در برنامه ی اراسموس دارند.

سیستم آموزشی و شرایط تحصیل در پرتغال

بیشتر دانشگاه های پرتغال در 12 شهر بزرگ متمرکز شده اند، شهرهای دانشجویی مانند لیسبون، پورتو، کویمبرا، کوویله، آویرو، براگا و بسیاری دیگر از شهرها که می توان تجریه‌ای از آموزش آکادمیک با کیفیت را در کنار کسب تجربه و مهارت داشته باشید.

شاید یکی دیگر از دلایل محبوبیت تحصیل در پرتغال، هزینه‎‌های کمتر نسبت به متوسط هزینه ی زندگی در سایر کشورهای اروپایی باشد؛ برای مثال یک وعده ی غذا در غذاخوری دانشگاهی در پرتغال حداکثر 2 یورو است درحالی که همان غذا در ایتالیا 5 یورو است، البته باید در نظر داشت که حداقل دستمزد در پرتغال نیز کمتر از سایر کشورهای اروپایی مثل فرانسه و آلمان است.

 

سیستم آموزشی و شرایط تحصیل در پرتغال

سیستم آموزش عالی کشور پرتغال به دو نظام دانشگاه و پلی تکنیک تقسیم می‌شود که تمرکز دانشگاه‎‌ها بیشتر بر دانش تئوری و تمرکز پلی تکنیک‌ها بر حرفه و تخصص است. در این کشور حدود 50 دانشگاه، بیش از 80 موسسه پلی تکنیک و 6 آکادمی نظامی توسط موسسات دولتی و خصوصی ایجاد شده که کلیه موسسات آموزش عالی توسط وزارت علوم، فناوری و آموزش عالی پرتغال (MCTES) اداره می شوند که از نظر قانونی ارتباط بین آن‌ها تضمین شده و امکان انتقال بین آن‌ها وجود دارد.

تفاوت اصلی بین دانشگاه ها و پلی تکنیک ها در این واقعیت است که دانشگاه ها بیشتر بر آموزش نظری متمرکز هستند، در حالی که پلی تکنیک ها به تحصیلات حرفه ای اختصاص یافته اند در نتیجه با تحصیل در پرتغال می توان به صورت هم زمان تجربه‌ای از آموزش تئوری و انجام پروژه‌های تحقیقاتی داشت. هر دانشگاه با چندین مرکز تحقیقاتی همکاری می‎کند و علاوه برآن امکان حضور دانشجویان در کارگاه‌های آموزشی برگزار شده در شرکت‌های معتبر به عنوان کارآموز، برای افزایش تجربه و سطح مهارت فراهم است.

شهریه دانشگاه‌های دولتی پرتغال بین 750 تا 1200 یورو در هر سال است و دانشگاه‌های خصوصی بسته به امکانات و شرایط، شهریه‌ی بالاتری دریافت می‎کنند.

 

مقاطع تحصیلی در کشور پرتغال

شما می توانید با تحصیل در پرتغال مدارکی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه‌های مطرح این کشور مانند دانشگاه‌های Porto، Lisbon، NOVA de Lis boa و یا Coimbra دریافت کنید که در سراسر دنیا معتبر و ارزشمند هستند.

  1. کارشناسی

تحصیل در پرتغال در مقطع کارشناسی 3 تا 4 سال طول می‌کشد، دانشجویان غیر اروپایی باید علاوه بر ارسال سوابق تحصیلی و مدرک دیپلم، از طریق سفارت در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر خود شرکت کنند. رشته‌های مقطع کارشناسی بیشتر به زبان پرتغالی تدریس می‎شود در نتیجه بهتر است با تسلط نسبی بر زبان پرتغالی اقدام به تحصیل در پرتغال نمائید.

مقاطع تحصیلی در کشور پرتغال

  1. کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد از 3 تا 4 سال هر ساله تعداد زیادی از متقاضیان تحصیل در پرتغال از سایر کشورها در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های پرطرفداری مانند تجارت بین الملل، مدیریت، علوم کامپیوتری و اطلاعات، مهندسی پزشکی و امور مالی، مشغول به تحصیل می شوند. بیشتر دانشگاه‌ها و موسسات سال تحصیلی را به دو نیم سال تبدیل می کند و مدت زمان هر نیم سال 15 تا 16 هفته است و دانشجویان به صورت میانگین 25 تا 32 ساعت در هفته آموزش می بینند. سال تحصیلی در پرتغال معمولا از 15 اکتبر آغاز شده و در 31 ژوئیه پایان می یابد.

  1. دکتری

مقطع دکتری در این کشور 3 تا 4 سال است و شامل 6 تا 8 ترم است و دریافت مدرک مبنی بر سطح علمی پایان نامه و یا نتایج تحقیقات ارائه شده است. برای تحصیل در مقطع دکتری 116 دانشگاه و مرکز پلی تکنیک برای انتخاب وجود دارد که بیش از 22000 دانشجو از سایر کشورها در این دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند، شهریه مقطع دکتری در این کشور نسبتا بالا است و به طور متوسط بین 2500 تا 3000 یورو در سال است و هر سال تحصیلی معمولا از ماه سپتامبر آغاز شده و در ماه جولای پایان می یابد. برنامه‌های آموزشی مقطع دکتری مطابق با فرآیند بولونیا (Bologna process) طراحی شده که ساختاری مشابه نظام آموزشی دکتری در کشور انگلستان دارد و از نظر بین المللی معتبر است.

اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پرتغال

اگر علاقه مند به تحصیل در پرتغال در مقطع کارشناسی هستید، می توانید از طریق وب سایت رسمی پرتغالی که به آموزش عالی اختصاص دارد، درخواست دهید و جهت اخذ پذیرش در مقطع اقدام کارشناسی ارشد یا دکتری در پرتغال، به سادگی در وب سایت دانشگاه‌های انتخابی خود درخواست خود را ثبت نمائید.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی می توانید حداکثر شش دانشگاه / پلی تکنیک و برنامه تحصیلی را که می‌خواهید درخواست کنید انتخاب کنید.

معمولا پذیرش برای تحصیل در پرتغال در سه مرحله انجام می‌شود که مرحله اول در ماه آپریل یا مه، مرحله دوم در ژوئن یا جولای و مرحله سوم در آگوست یا سپتامبر انجام می‌شود و پس گذشت یک تا دو ماه از مهلت ارسال درخواست، نتیجه توسط دانشگاه اعلام می‎شود.

در مقطع دکتری تاریخ و مهلت پذیرش بسته به دانشگاهی که انتخاب کرده اید، متفاوت است.

 

رشته‌های تحصیلی در پرتغال

رشته های که به زبان انگلیسی تدریس می شوند عمدتا در زمینه‌های مدیریت، اقتصاد، شیمی، مهندسی مواد، مطالعات محیطی، شبکه اطلاعاتی هستند. رشته هایی را انتخاب کنید مانند: معماری، هنر، علوم کامپیوتر، مهندسی، حقوق، جرم شناسی، زبان ها، روزنامه نگاری، پزشکی، طراحی، رسانه، تجارت، روانشناسی، MBA..

 

کار و تحصیل در پرتغال

دانشجویان غیر اروپایی در کنار تحصیل در پرتغال مجاز به 20 ساعت کار در هفته و در تعطیلات و یا در ماه‌های تابستان تا 40 ساعت یا بیشتر به صورت نیمه وقت کار کنند. حقوقی پرداختی به ازای هر ساعت حداقل 3 یورو است.

استخدام در شرکت‌ها و سازمان‌های این کشور تنها از طریق استعدادسنجی و براساس لیاقت و شایستگی افراد انجام می‌شود و هیچ تبعیضی براساس قومیت و ملیت وجود ندارد. یک دانشجو می تواند در کنار تحصیل در پرتغال، کار کردن در محیطی آرام و حرفه‌ای را تجربه نماید و حتی دانشجویانی که مهارت خاصی ندارند و تازه کار هستند می توانند در رستوران ها، فروشگاه‌ها و … مشغول به کار شوند، البته اگر استعدادی در زمینه‌های عکاسی، طراحی مد و لباس و خیاطی، ترجمه، هنرهای خاص و خلاقانه و یا موسیقی داشته باشید می توانید از این راه پول خوبی بدست آورید.

 

مدارک لازم برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های پرتغال

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • ریز نمرات دوره‌ی تحصیلی پیشین
  • گواهی اتمام دوره متوسطه، مدرک دیپلم (برای مقطع کارشناسی)
  • مدرک فوق لیسانس مرتبط (مقطع دکتری)
  • مدرک لیسانس مرتبط (مقطع دکتری و کارشناسی ارشد)
  • رزومه علمی با ذکر تحقیقات و مقالات و جوایز (مقطع دکتری و کارشناسی ارشد)
  • کسب حداقل امتیاز قابل قبول در آزمون ورودی (بیشتر مقطع کارشناسی)
  • پیش پرداخت مبلغ شهریه دانشگاه مورد نظر (تقریبا 50 یورو)
  • نمونه کار با توجه به اقتضای رشته تحصیلی

مدارک مورد نیاز بسته به دانشگاه مورد نظر ممکن است متفاوت باشد. همچنین در نظر داشته باشید که مدارک تحصیلات پیشین شما باید به صورت اصل و ترجمه شده ارسال شود. اخذ ویزای تحصیلی از طریق کنسولگری یا سفارت پرتغال انجام می‌شود. ویزای تحصیلی برای مدت زمان لازم برای تحصیل متناسب با مقطع تحصیلی و حداکثر تا یک سال پس از آن معتبر است.

زبان مورد نیاز برای تحصیل در پرتغال

زبان مورد نیاز برای تحصیل در پرتغال

بیشتر دانشگاه‌ها به حداقل سطح مهارت در زبان پرتغالی یا انگلیسی در سطح B1 یا B2 نیاز دارند. البته پس از ثبت نام در دانشگاه می توانید در دوره‌های زبان پرتغالی که توسط دانشگاه برگزار می‎شود شرکت کنید.

مدارک زبان مورد تائید دانشگاه‌های پرتغال:

  • آیلتس و تافل با نمره خوب (حداقل7)
  • C1 Advanced
  • PTE Academic

البته مدارک زبان مورد تائید دانشگاه‌های برتر متفاوت است، برای مثال دانشگاه پورتو مجموعه گسترده‌ای از برنامه‌های تحصیلی برای سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری به سه زبان پرتغالی، انگلیسی یا اسپانیایی تدریس می شوند و متقاضیان می توانند با توجه به مهارت خود زبان موردنظرشان را انتخاب کنند و یکی از مدارک زبان به شرح زیر را ارائه دهند:

  • برای پرتغالی: DAPLE / DUPLE
  • برای انگلیسی: TOEFL / IELTS
  • برای اسپانیایی: DELE

 

نتیجه گیری و جمع بندی

هنگام تحصیل در پرتغال، بیشتر کلاس‌ها به زبان پرتغالی تدریس می‌شود، البته بیشتر اساتید به زبان انگلیسی هم صحبت می کنند و به دانشجویانی که زبان پرتغالی بلد نیستند این امکان را می دهند که مقالات و سخنرانی هایشان را به زبان انگلیسی انجام دهند. با توجه به سطح علمی دانشگاه‌های پرتغال و ادغام دانش و حرفه، کشور پرتغال می تواند گزینه‌ی خوبی برای تحصیل و کسب تجربه جهت ارتقای دانش و ارتقای شغلی و همچنین راه یابی و حضور در تحقیقات بین المللی معتبر باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.