به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
پزشکی در اسپانیا

تحصیل رشته پزشکی در اسپانیا

تحصیل پزشکی در اسپانیا بدون شک یک فرصت عالی است؛ زیرا اسپانیا یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تحصیلی و تفریحی در سراسر اروپا است. آب‌وهوای گرم و مردم خون گرم آن، همراه با ساحل طولانی و شگفت‌انگیز با سواحل بی‌شمار، شرایط مناسبی را برای تحصیل در این کشور محیا می‌کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با تحصیل رشته پزشکی در اسپانیا آشنا کنیم و مدارک لازم جهت تحصیل در اسپانیا، هزینه تحصیل و زندگی در اسپانیا را توضیح داده و در مورد زندگی و کار در اسپانیا اطلاعات مفیدی به شما ارائه دهیم.

شرایط تحصیلی در کشور اسپانیا

اسپانیا برای ایرانیان همواره یکی از جذاب‌ترین کشورها برای تحصیل است. این مورد می‌تواند به دلیل فرهنگ مردم این کشور که جزو خونگرم‌ترین مردم قاره اروپا هستند باشد. در کشور اسپانیا می‌توانید هر رشته‌ای که مدنظرتان است را یاد بگیرید. وجود رشته‌ها زیاد دانشگاه‌های اسپانیا را به مکانی خوب برای تحصیل تبدیل کرده است.

این کشور یکی از کشورهای مناسب جهت تحصیل است که به دلیل هزینه‌های پایین زندگی و دانشگاه‌های مدرن همواره مقصدی برای دانشجویان ایرانی محسوب می‌شود. تحصیل در این کشور هم به زبان اسپانیایی و هم به زبان انگلیسی میسر است. اما ازآنجایی‌که یادگیری زبان اسپانیایی امری چالش‌برانگیز است، معمولاً افراد ترجیح می‌دهند که به زبان انگلیسی تحصیل کنند.

تحصیل پزشکی در اسپانیا

تحصیل پزشکی در اسپانیا

تحصیلات پزشکی در اسپانیا از ساختار بسیار خوبی برخوردار است و دانشگاه‌ها از تجهیزات خوبی برخوردار هستند. کادر آموزشی دانشگاه‌ها متشکل از اساتید و متخصصان بسیار مناسب و واجد شرایط هستند.

این تحصیلات از ارزش بالایی برخوردار است؛ زیرا اساتید دانشگاه‌های اسپانیا شما را برای تبدیل‌شدن به یک پزشک عالی آماده می‌کنند. شما درحالی‌که هم‌زمان از زندگی کردن در این کشور زیبا لذت می‌برید، یک روش یادگیری فشرده و سیستماتیک را دنبال خواهید کرد.

علاوه بر این، شما نه‌تنها زبان انگلیسی خود را بهبود می‌بخشید، بلکه دانش اسپانیایی شما نیز پس از تحصیل به‌طور قابل‌توجهی بهتر خواهد شد (این به شما فرصت‌های شغلی بیشتری در بازارهای کار اسپانیا و آمریکای لاتین می‌دهد). هزاران دلیل برای تحصیل پزشکی در اسپانیا وجود دارد. کیفیت زندگی و آموزش کامل مهم‌ترین موارد است.

درصورتی‌که قصد تحصیل رشته‌های پزشکی در اسپانیا رادارید باید بدانید که تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه‌های دولتی اسپانیا به زبان اسپانیایی و به ‌شرط قبولی در آزمون ورودی به زبان اسپانیایی است. اما این امر کار ساده‌ای نخواهد بود به این دلیل که شما باید با دانش‌آموزانی که زبان اسپانیایی دارند به رقابت بپردازید.

شما باید دانش زیادی درباره زبان اسپانیایی و همچنین مدرک 12 ساله دیپلم را برای شرکت در این آزمون داشته باشید. درصورتی‌که خارج از اسپانیا دیپلم دوازده‌ساله خود را دریافت نموده‌اید، بهتر است که قبل از شرکت در آزمون پزشکی، یک دوره تحصیل در کالج را هم برای آمادگی بیشتر بگذرانید. همچنین درصورتی‌که بخواهید به زبان انگلیسی تحصیل کنید، باید در آزمون ورودی دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا شرکت کنید.

البته تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی فقط یک دوره 3 ساله خواهد بود و شما پس از یادگیری زبان اسپانیایی باید ادامه تحصیلتان را به این زبان انجام دهید.همچنین لازم به ذکر است برای شرکت در آزمون ورودی پزشکی صدور ویزا امکان‌پذیر نیست و متقاضیان به‌ناچار باید از ویزای توریستی جهت شرکت در این آزمون استفاده کنند.

تحصیل پزشکی در اسپانیا 6 تا 7 سال زمان می‌برد و تحصیل در رشته دندانپزشکی 5 تا 6 سال هست. همچنین تحصیل در رشته پرستاری به مدت 4 سال هست.

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در اسپانیا

پس‌ازاینکه پذیرش تحصیلی خود را از یکی از دانشگاه‌های اسپانیا دریافت کردید، می‌توانید برای دریافت ویزای تحصیلی درخواست دهید. مدارکی که باید برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا ارائه دهید شامل موارد زیر هستند:

  • اصل و ترجمه اسپانیایی کلیه مدارک تحصیلی
  • اصل و ترجمه اسپانیایی شناسنامه متقاضی تحصیل
  • اصل پاسپورت متقاضی
  • گواهی سلامت و نامه پزشک مبنی بر عدم ابتلا به بیماری‌های واگیردار و مقاربتی
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی که باید توسط خودتان پرشده و امضاءشده باشد
  • بیمه‌نامه مسافرتی معتبر و مورد تائید سفارت اسپانیا
  • رزرو خوابگاه یا هتل در صورت امکان
  • اصل برگه پذیرش از دانشگاه یا کالج موردنظر
  • ارائه نامه تمکن مالی و پرینت گردش حساب 3 ماهه
  • دو قطعه عکس 3.5 در 4.5 بایومتریک
  • مدارک شغلی قبلی با بیمه یا بدون بیمه

هزینه زندگی و تحصیل رشته پزشکی در اسپانیا

هزینه زندگی و تحصیل رشته پزشکی در اسپانیا

اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی رادارید باید بودجه خود را برای پرداخت 10 تا 15 هزار یورو در سال آماده کنید. همچنین تحصیل در دانشگاه‌های دولتی 500 تا 1000 یورو در سال هزینه در بردارد.

لازم به ذکر است که در رشته‌های پزشکی مانند دندانپزشکی، داروسازی، پزشکی و پرستاری  بورس‌های تحصیلی وجود ندارد و بورس‌های موجود مانند آراسموس نیز فقط مختص دانشجویان اتحادیه اروپا هست.

همچنین در صورتی‌که قصد برنامه‌ریزی برای تحصیل در اسپانیا را دارید، باید هزینه‌های زندگی را هم در نظر داشته باشید. در شهرهای مختلف اسپانیا هزینه زندگی متفاوت است؛ اما می‌توان گفت گران‌ترین شهر برای زندگی بارسلونا ست و شما در صورتی‌که بخواهید در این شهر یک آپارتمان اجاره کنید باید 700 تا 1500 یورو در ماه بپردازید.

هزینه خوراکی و نوشیدنی در اسپانیا به نسبت کشورهای دیگر کمتر هست و درصورتی‌که یک زوج هستید، بین 200 تا 400 یورو باید برای خوراک خود در ماه بپردازید. خوشبختانه این کشور با دارا بودن سیستم مناسب حمل‌ونقل، شما را بی‌نیاز از داشتن خودروی شخصی می‌کند. همچنین درصورتی‌که تحصیل از بیمه دانشجویی که بین 30 تا 60 یورو خواهد بود برخوردار هستید.

ویزای همراه برای خانواده محصل

درصورتی‌که شما برای تحصیل در یکی از دانشگاه‌های اسپانیا درخواست دهید، می‌توانید خانواده خود را به ‌عنوان همراه به خود ملحق کنید. این ویزای همراه شامل همسر و افراد زیر 18 سال خانواده است.

نکته مهم این است که این ویزا زمانی صادر می‌شود که شما پس از ورود به اسپانیا با ویزای توریستی و ثبت‌نام در دانشگاه و اجاره‌ی ملک متناسب با تعداد اعضای خانواده، ابتدا کارت اقامت دانشجویی را دریافت نموده و سپس برای الحاق خانواده خود درخواست دهید.

همچنین نکته مهمی را که باید مدنظر داشته باشید این است که در سال اول همراهان اجازه کار نخواهند داشت. بنابراین درصورتی‌که قصد برنامه‌ریزی برای کار در اسپانیا رادارید باید حتماً این نکته را در نظر بگیرید.

کار و ادامه زندگی پس از تحصیل در اسپانیا

بسیاری از افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشور اسپانیا را دارند، با هدف کار کردن پس از پایان تحصیلات و اخذ اقامت دائم این کشور درخواست ویزای تحصیلی می­کنند. اما قبل از اینکار باید در نظر داشته باشید که در سال‌های اخیر آمار بیکاری در این کشور افزایش داشته است. به همین دلیل پیدا کردن کار برای افرادخارجی به مراتب سخت‌تر می‌شود. در صورتی که می­خواهید روی پیدا کردن شغل پس از تحصیل حساب کنید، قبل از آن در این مورد بسیار تحقیق کنید.

همچنین لازم به ذکر است که درصورتی که در این کشور تحصیل نمایید، می­توانید تا 20 ساعت در هفته کار غیر تخصصی نمایید. پس از اتمام این زمان می‌توانید کار مورد نظر را به 40 ساعت در هفته تغیر دهید.

درصورتی‌که تحصیلات شما در اسپانیا به پایان برسد و قصد کار در این کشور را داشته باشید می‌توانید اجازه کار یک‌ساله در اسپانیا را دریافت نمایید و از آن طریق درخواست دریافت کارت اقامت یک‌ساله نمایید. درصورتی‌که بتوانید در این یک سال شغلی تمام‌وقت پیداکرده و قرارداد کاری ببندید می‌توانید اقامت خود را تمدید نمایید.

درصورتی‌که قصد این کار را دارید باید بدانید که یافتن شغل مناسب در این کشور برای افراد فارغ‌التحصیل  با وجود تعداد زیاد افراد بیکار کار دشواری هست. در صورتی‌ که بتوانید شغل مناسب خود را پیدا کنید و 5 سال در آن شغل بمانید، می‌توانید کارت اقامت دائم کشور اسپانیا را دریافت نمایید.

همچنین درصورتی‌که پس از گرفتن کارت اقامت دائم 5 سال دیگر در کشور اسپانیا کار و زندگی کنید، می‌توانید برای دریافت پاسپورت این کشور درخواست ارسال نمایید. پس ‌از این مدت می‌توانید با دادن آزمون زبان اسپانیایی و شهروندی پاسپورت اسپانیا را دریافت نمایید. همچنین نکته حائز اهمیت این است که در کشور اسپانیا قانون دو تابعیتی وجود ندارد و شما برای اینکه تابعیت و پاسپورت این کشور را داشته باشید، باید از تابعیت قبلی خود انصراف دهید.

بهترین دانشگاه‌های پزشکی در اسپانیا

بهترین دانشگاه‌های پزشکی در اسپانیا

در لیست زیر به چند نمونه از دانشگاه‌های دولتی جهت تحصیل پزشکی در اسپانیا می‌پردازیم:

 

CEU San Pablo Facultad  Medicina Autónoma  Madrid Facultad  Medicina
Complutense  Madrid Facultad  Medicina Católica San Antonio  Murcia Facultad  Ciencias  la Salud
Rey Juan Carlos Facultad  Ciencias  la Salud Europea  Madrid Facultad  Ciencias
Alicante Facultad  Medicina Santiago  Compostela Faculta  Medicina e Odontoloxía
Cádiz Facultad  Medicina Cantabria Facultad  Medicina
Granada Facultad  Medicina Córdoba Facultad  Medicina y Enfermería
University of  Murcia Facultad  Medicina La Laguna Facultad  Medicina
Málaga Facultad  Medicina

 

همچنین برخی دانشگاه‌ها که مورد تائید وزارت بهداشت ایران باشند شامل موارد زیر هستند:

  • University Complutense Madrid
  • University of Barcelona
  • Universidad Autonoma de Madrid
  • Universidad Autonoma de Barcelona
  • University of Navarra
  • University of Valencia

 

در این مقاله به بررسی تحصیل رشته‌های پزشکی در کشور اسپانیا پرداختیم. بدون شک اسپانیا یکی از مقاصد مناسب برای تحصیل هست. اما به‌عنوان یک دانشجوی ایرانی حتماً باید درباره مسائلی مانند گرفتن ویزای توریستی برای شرکت در آزمون، شهریه دانشگاه و هزینه‌های زندگی که به یورو هست و همچنین دانش زبان انگلیسی و مخصوصاً اسپانیایی تحقیق کنید. امیدواریم که بامطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی درباره تحصیل پزشکی در کشور اسپانیا را به شما انتقال داده باشیم.

4/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.