به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
دندانپزشکی در اسپانیا

تحصیل رشته دندانپزشکی در اسپانیا

دندانپزشکی شاخه مهمی از مطالعات پزشکی است که با تمامی جوانب بهداشت دهان و دندان سروکار دارد، علاوه بر دندانپزشکی عمومی، جراحی دندان و ایمپلنتولوژی نیز از جمله شاخه‌های محبوب رشته دندانپزشکی به شمار می‌رود. به طور کلی دانشکده‌های دندانپزشکی سراسر دنیا، دندانپزشکان آینده را برای تشخیص و درمان مشکلات دهان و دندان بیماران آماده می‌کنند تا بروز مشکلات حاد را به حداقل برسانند.

یکی از کشورهایی که به جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی از سراسر دنیا و متناسب با شرایط دانشجو می‌پذیرد، کشور اسپانیا است. دندانپزشکی در اسپانیا دارای سیستم‌های مراقبتی بهداشتی بسیار پیشرفته‌ای است و در بین کشورهای OECD بالاترین نرخ امید به زندگی را داشته و در این بین کمترین میزان مرگ و میر نوزادان را در بر دارد.

تحصیل رشته دندانپزشکی در اسپانیا

تحصیل و شرایط تحصیل در اسپانیا

کشور اسپانیا جزو 10 رتبه برتر دانشگاه‌های جهان به جهت تحصیل در خارج از کشور است و هر ساله بیش از 60 هزار دانشجوی بین المللی در این کشور به تحصیل می‌پردازند.

تحصیلات کارشناسی پزشکی در اسپانیا پس از گرفتن مدرک لیسانس آغاز می‌شود و منوط به آزمون ورودی دانشگاه خواهد بود. در حال حاضر دانشگاه‌های بسیاری در اسپانیا وجود دارند که تحصیلات در رشته کارشناسی پزشکی را ارائه می‌دهند که بیشتر آن‌ها به زبان اسپانیایی تدریس می‌شوند بنابراین هنگام اقامت در این کشور و تحصیل در رشته دندانپزشکی باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید.

در حال حاضر در کشور اسپانیا 47 تخصص پزشکی شناخته شده وجود دارد که دوره آموزشی هر یک بین 4 تا 5 سال است و ورود به برنامه دستیاری پزشکی پس از قبولی در آزمونMIR  و توسط AEMIR امکان پذیر است.

متاسفانه سهمیه سالیانه برای پذیرش فارغ التحصیلان پزشکی/دندانپزشکی برای افراد خارجی مقیم اسپانیا تنها 4٪ است که البته این سهمیه برای آن دسته از فارغ التحصیلان غیر اتحادیه اروپا که دانشجوی اسپانیا هستند یا ویزای بازدید کننده دارند، اعمال می‌شود و سایر اتحادیه اروپا، EEA، سوئیس و فارغ التحصیلان غیر اتحادیه اروپا که اجازه اقامت و کار موقت یا دائم در اسپانیا را دارند شامل این سهمیه نخواهند شد.

 

راه‌های رفتن به اسپانیا برای تحصیل در رشته دندانپزشکی

روش‌های متعددی برای مهاجرت به کشور اسپانیا وجود دارد؛ اما بهترین راه برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشوری دیگر را دارند، مهاجرت تحصیلی خواهد بود که در این صورت فرد باید در جهت تهیه و اخذ ویزای تحصیلی اقدام کند و پس از گذشت چندین سال اقامت در این کشور، فرد می‌تواند تابعیت اسپانیا را کسب کند.

خوشبختانه طبق توافقی که دو سال پیش بین ایران و اسپانیا انجام شد، در حال حاضر دانشجویان ایرانی بسیاری در رشته‌های مختلف همچون دندانپزشکی به دانشگاه‌های برتر کشور اسپانیا همچون دانشگاه مادرید و بارسلونا راه یافته و در شاخه مورد نظر خود به تحصیل می‌پردازند.

به جهت اینکه فرد بتواند در دانشگاه‌های برتر اسپانیا به تحصیل بپردازد عوامل مختلفی در نظر گرفته خواهد شد که برخی از آن‌ها شامل رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی مورد نظر، زبان تحصیلی و میزان تسلط وی به زبان‌هایی همچون انگلیسی و اسپانیایی، رتبه علمی دانشگاهی و شهری که فرد در آن به تحصیل پرداخته است بستگی دارد.

مهم‌ترین چیزی که دانشجو در اعزام به اسپانیا برای تحصیل در رشته دندانپزشکی باید بداند، زبان تدریس در این کشور است. تدریس دندانپزشکی در دانشکده‌های اسپانیا به زبان اسپانیایی برگزار خواهد شد بنابراین فرد باید پیش از تحصیل در رشته‌های تخصصی همچون دندانپزشکی حداقل به زبان اسپانیایی سطح B2 مسلط باشد و علاوه بر این مورد باید مدرک تحصیلی خود را با نمرات قابل قبول کسب کرده باشد،  در کنار این موارد شرکت در آزمون دندانپزشکی نیز برای افراد علاقه مند به تحصیل در رشته دندانپزشکی در اسپانیا اجباری خواهد بود.

راه‌های رفتن به اسپانیا برای تحصیل در رشته دندانپزشکی

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا

فراخوان آزمون ورودی دستیاری پزشکی اسپانیا (MIR) معمولا در سه ماهه آخر سال برگزار می‌شود. فارغ التحصیلان پزشکی و دندانپزشکی خارجی لازم است قبل از تاریخ اعلام شده به تحویل کلیه مدارک لازم بپردازند.

برای دریافت مجوز و کار به عنوان پزشک، فرد باید از بیمارستان‌های اسپانیا فارغ التحصیل پزشکی/دندانپزشکی باشد و یا باید در کالج پزشکی استانی که در آن زندگی می‌کند ثبت نام کند؛ زیرا تمامی کالج‌های پزشکی اسپانیا در سازمان کالج‌های پزشکی ثبت شده‌اند. بنابراین این دسته از افراد می‌توانند به راحتی اطلاعات تماس کلیه کالج‌های استانی پزشکی اسپانیا را پیدا کنند.

کالج‌های استانی دستورالعمل‌ها، مدارک و معیارهای عضویت را برای ثبت نام در اسپانیا تنظیم کرده و هنگامی که پزشک یا دندانپزشک معیارهای واجد شرایط را دارا بود حال باید مراحل صدور مجوز و ثبت نام را طی کند. برای فارغ التحصیلان اتحادیه اروپا، EEA یا سوئیس صلاحیت به طور خودکار در اسپانیا شناخته می‌شود اما فارغ التحصیلان غیر اتحادیه اروپا برای مجوز و ثبت نام باید متناسب با حرفه‌ای که دارند و در آن آموزش دیده‌اند با پیروی از این دستورالعمل‌ها برای به رسمیت شناختن عنوان خود اقدام کنند.

فارغ التحصیلان اتحادیه اروپا و غیر اروپا باید مدارک زیر را هنگام تحصیل در اسپانیا ارائه دهند:

الف) برای فارغ التحصیلان اتحادیه اروپا، EEA و سوئیس:

  • مدرک یا دیپلم فارغ التحصیلی پایه پزشکی/دندانپزشکی
  • ارائه عنوان شناخته شده پزشکی از وزارت بهداشت اسپانیا
  • ثبت نام در مرجع صدور مجوز/ثبت کشور اصلی یا کشور قبلی که در آن اشتغال داشته‌اند.
  • تسلط به زبان اسپانیایی تا سطح B2
  • اثبات اقامت در استانی که متقاضی می‌خواهد به عنوان پزشک در آن ثبت نام کند.

ب) برای فارغ التحصیلان پزشکی یا دندانپزشکی غیر اتحادیه اروپا:

  • مدرک یا دیپلم فارغ التحصیلی پایه پزشکی/دندانپزشکی
  • ارائه شماره NIE، اجازه کار و اقامت در اسپانیا و کلیه فرم‌های درخواست مربوطه
  • گواهی معادل سازی از وزارت آموزش، فرهنگ و ورزش
  • ثبت نام در مرجع صدور مجوز/ثبت کشور اصلی یا کشور قبلی که در آن اشتغال داشته است.
  • اثبات اقامت در استانی که متقاضی می‌خواهد به عنوان پزشک در آن ثبت نام کند.
  • حداقل تسلط به زبان اسپانیایی تا سطح B2

هزینه تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا

هزینه تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا

همان‌طور که می‌دانید تحصیل در مقاطع مختلف دارای هزینه‌های متفاوتی خواهد بود. به عنوان مثال یک فرد خارجی که به اخذ ویزای تحصیلی در اسپانیا روی می‌آورد باید هزینه‌هایی همچون شهریه سالانه، هزینه اقامتگاه، خورد و خوراک و سایر هزینه‌های لازم را در نظر داشته باشد. حتی اگر فردی به صورت رایگان در دانشگاهی به تحصیل بپردازد باز هم باید هزینه‌های دیگری را که پیش‌تر نام بردیم در نظر داشته باشد.

تحصیل در رشته دندانپزشکی در اسپانیا شامل دوره‌ها و هزینه‌های متفاوتی خواهد بود و در حالت معمول این هزینه‌ها از 15 هزار یورو شروع شده و تا 70 هزار یورو نیز متغیر خواهد بود. مهم‌ترین عاملی که می‌تواند در این هزینه‌ها تاثیرگذار باشد، تدریس به زبان‌های مختلف خواهد بود؛ به گونه‌ای که تدریس دانشگاهی با زبان اسپانیایی از شهریه پایین‌تری نسبت به دانشگاهی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شود برخوردار خواهد بود.

یکی از مزایای مهم تحصیل و زندگی در کشور اسپانیا می‌توان به هزینه زندگی در این کشور اشاره کرد. هزینه‌ای که افراد خارجی برای زندگی در کشور اسپانیا صرف می‌کنند حدود 20 درصد پایین‌تر از هزینه زندگی در کشورهای دیگر است و با این حال سطح درآمد افراد نیز نسبت به سایر کشورهای اروپایی بالاتر خواهد بود.

شرایط پذیرش و ورود به دانشگاه‌های معتبر دندانپزشکی اسپانیا

مهم‌ترین شرطی که برای پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های معتبر دندانپزشکی در اسپانیا مطرح می‌شود، شرکت در آزمون ورودی است که تمامی افراد به جهت ورود به دانشگاه باید این آزمون را با موفقیت پشت سر گذارند.

طول دوره تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور اسپانیا 5 سال بوده و فرد باید پس از کسب نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر که هر ساله در سه ماه آخر سال در کشور اسپانیا برگزار می‌شود شرکت کند؛ اما فرد قبل از آن باید به جهت کسب نمره قبولی در یک دوره کالج که به صورت 9 ماهه برگزار می‌شود شرکت کند، تمامی مطالب در خصوص رشته تحصیلی در نظر داشته در آزمون در این دوره کالج تدریس خواهد شد.

حال پس از آنکه فرد در این کالج شرکت کرد و در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر مجاز شد حال می‌تواند در یکی از دانشگاه‌های دولتی که در آن قبول شده است به تحصیل بپردازد.

 

بهترین دانشگاه‌های دندانپزشکی در اسپانیا

برترین دانشگاه‌های دندانپزشکی در اسپانیا که از نظر وزارت علوم ایران مورد تایید قرار گرفته است شامل دانشگاه‌های زیر است:

  • دانشگاه کمپلوتنسه مادرید (Complutense University of Madrid)
  • دانشگاه بارسلونا (University of Barcelona)
  • دانشگاه سرزمین باسک (University of the Basque Country)
  • دانشگاه خودگردان بارسلونا (Autonomous University of Barcelona)
  • دانشگاه والنسیا (University of Valencia)
  • دانشگاه پلی تکنیک والنسیا (Polytechnic University of Madrid)
  • دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا (Polytechnic University of Catalonia)
  • دانشگاه گرانادا (University of Granada)
  • دانشگاه سویل (University of Seville)
  • دانشگاه فنی والنسیا (Technical University of Valencia)

 

همان‌طور که ملاحظه فرمودید، در این مطلب در خصوص تحصیل رشته دندانپزشکی در اسپانیا صحبت شد و در مورد شرایط، مدارک، هزینه‌ها و غیره صحبت کردیم تا اگر فردی قصد داشت تحصیل در رشته دندانپزشکی در اسپانیا را برای خود برگزیند در این زمینه آگاهی لازم را داشته باشد.

افرادی که به صورت عمومی در رشته دندانپزشکی به تحصیل می‌پردازند دوره تحصیلی آن‌ها بین 4 تا 5 سال خواهد بود و افرادی که قصد اخذ تخصص را داشته باشند این مدت زمان 2 تا 3 سال به طول می‌انجامد. شهریه و هزینه اقامت افراد نیز بسته به موارد گفته شده متغیر خواهد بود بنابراین در صورتی که قصد ادامه تحصیل و اقامت در کشور اسپانیا از طریق ویزای تحصیلی را دارید می‌توانید از مطالب گفته شده نهایت استفاده را ببرید.

5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.