به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا از صفر تا صد توضیح در مورد هزینه ها و شرایط آن در سال 2022

سرفصل های محتوا

کانادا، کشوری وسیع و پهناور در شمال قاره آمریکاست. این کشور از لحاظ مساحت دومین کشور در جهان است. تراکم جمعیت در این جمعیت بسیار کم است با این حال مناطق بسیاری در این کشور به دلیل آب و هوای نامناسب، قابل سکونت نیست و بیشتر جمعیت در بخش جنوبی ساکن هستند. وسعت خاک این کشور، منابع معدنی و صنعت کشاورزی مناسبی را در اختیار مردم قرار داده است تا بتوانند اقتصاد متنوع و موفقی داشته باشند. علاوه بر فرصت های شغلی، فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری و تحصیل نیز در این کشور وجود دارد. به همین دلیل این کشور به یکی از مقاصد مهاجرت تبدیل شده است و بسیاری از افراد خواهان تحصیل در کانادا هستند.

دلایل محبوبیت تحصیل در کانادا

از جمله شهرهای مهم این کشور می توان به تورنتو، اوتاوا، ونکوور، ادمونتون، شارلوت تاون، ساسکاتون و هلیفکس اشاره کرد. محیط فرهنگی کانادا به دلیل مهاجر پذیری، بسیار متنوع است و افراد از فرهنگ، سنت، زبان، دین و آداب و رسوم گوناگون در آن گرد هم آمده اند. اما زبان رسمی مورد استفاده دراین کشور انگلیسی و فرانسوی است. تحصیل در کانادا نسبت به آمریکا و برخی کشورهای دیگر مانند انگلستان، بسیار ارزان تر بوده و هزینه زندگی در این کشور، بسیار کمتر از برخی کشورها است. به علاوه رتبه علمی دانشگاه های این کشور در سطح بین المللی در جایگاه مناسبی قرار گرفته و تحصیل در این دانشگاه ها رزومه بسیار معتبری برای فارغ التحصیلان به همراه خواهد داشت. به همین دلیل یکی از مقاصد تحصیلی برای دانشجویان و دانش آموزان سراسر جهان به خصوص ایران است.

اهمیت کیفیت تحصیل

اهمیت کیفیت تحصیل

انتخاب دانشگاه محل تحصیل، یکی از مهم ترین انتخاب های زندگی ما است. افرادی که وقت و منابع مالی خود را صرف فعالیت های آموزشی می کنند، مسیر زندگی خود را بر پایه رزومه آموزشی خود پایه گذاری می کنند. به همین دلیل برای این افراد تحصیل در محیط مناسب می تواند در زندگی تاثیرگذار باشد.

رتبه علمی و بین المللی یک دانشگاه می تواند ارزش رزومه شما را تقویت کند و علاوه بر آن تحصیل در دانشگاه های مطرح جهان، امکانات آموزشی و پژوهشی ویژه ای را در اختیارتان قرار می دهد تا از طریق آن بتوانید اعتبار دانش خود را افزایش دهید. دانشگاه های معتبر معمولا از حضور اساتید برجسته و توانمند بهره می برند که همواره دانش خود را به روز نگه داشته و آن را متناسب با نیاز روز جامعه علمی و به نحو صحیح و قابل درکی به دانشجو منتقل می کنند. یادگیری در کنار چنین اساتیدی می تواند مانند منبع نوری، مسیر علمی و پژوهشی دانشجو را روشن کرده و به آن جهت دهد. همچنین اساتید خبره، دانشجویان خود را به پژوهش و مطالعه بیشتر تشویق می کنند.

افرادی که در دانشگاه های معتبر تحصیل می کنند، در فضای کار قدرتمندتر ظاهر شده و به راحتی می توانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند. همچنین قدرت بیشتری در به کارگیری دانش خود برای حل مسائل خواهند داشت.

مقاطع تحصیلی در کانادا

مقاطع تحصیلی در کانادا

تحصیل در کانادا به دو بخش تحصیلات اجباری و عالی تقسیم می شود که ساکنین و شهروندان این کشور باتوجه به برنامه های خود می توانند در موسسات دولتی و خصوصی مشغول به تحصیل شوند. دسته بندی مقاطع تحصیلی در این کشور شامل ابتدایی، راهنمایی و متوسطه است.

در کانادا نیز مانند ایران، کودکان از سن شش سالگی راهی مدرسه می شوند. با این حال با صلاح دید والدین، خردسالان چهار تا پنج سال می توانند از خدمات آموزشی مهد کودک استفاده کنند. مدت زمان آموزش مقدماتی در این کشور ۱۲ سال است و پس از آن می توانند آموزش عالی را آغاز کنند. سال تحصیلی ۹ ماه است که از سپتامبر آغاز شده و تا ماه ژوئن (June) ادامه خواهد داشت. به همین دلیل برای ارسال درخواست های پذیرش و ثبت نام در مراکز آموزشی این کشور، از سپتامبر یک سال قبل می توان اقدام نمود. سیستم آموزشی در استان کبک مانند بسیاری از قوانین دیگر متفاوت است و دانشجویان پس از طی دوره دبیرستان می توانند دوره های کالج عمومی یا فنی را به مدت دو یا سه سال بگذرانند.

مدت زمان دوره های تحصیلی در این کشور در ایالت های گوناگون، یکسان نیست و بر اساس تصمیم گیری ایالتی، برنامه ریزی می شود. در همه این استان ها ساختار آموزشی یک دوره ۱۲ ساله است که به بخش های گوناگون تقسیم می گردد. برای مثال در ایالت ساسکاچوان، دوره آموزشی به یک دوره پنج ساله ابتدایی، از سال شش تا ۹ دوره راهنمایی و از سال ۱۰ تا ۱۲ دوره دبیرستان تقسیم بندی شده است. اما در بریتیش کلمبیا در ابتدا یک دوره سه ساله، پس از آن از سال چهارم تا هشتم دوره میانی و از هشت تا ۱۲ دوره دوم خواهد بود.

سیستم آموزشی کانادا

سیستم آموزشی کانادا

سیستم آموزشی در مدارس کانادا به صورت ترمی-واحدی است و یک سال تحصیلی به سه ترم تقسیم می شود؛ اما در نهایت نمرات به صورت سالانه محاسبه و اعلام می گردند. محتوای درسی مدارس این کشور بر اساس نظر و تصمیم گیری ایالت ها تعیین می شوند. این محتوا در کل ترکیبی از علوم پایه، هنر، ورزش و مهارت های اجتماعی است. تغییراتی که به صورت سالیانه توسط شورای سیاست گذاری آموزشی در ایالت ها پایه ریزی می شوند، قصد دارند، مدرسه را به محلی برای آموزش کودکان و نوجوانان بر اساس نیاز روز زمانه تبدیل کنند. به همین دلیل، محتوای آموزشی صرفا محدود به علوم متداول نیست و انواع دروس مرتبط با تکنولوژی و مهارت های اجتماعی نیز در این برنامه گنجانده می شود.

آموزش در مدارس کشور کانادا به زبان انگلیسی برگزار می شود و مهاجران و شهروندانی که زبانی غیر از انگلیسی دارند نیز باید دروس خود را با این زبان بیاموزند. در استان کبک، تدریس در مدارس به زبان فرانسوی است اما مدارسی نیز وجود دارند که در آن ها آموزش با زبان انگلیسی ارائه می شود. باتوجه به این توضیحات، محصلینی که به زبانی غیر از انگلیسی صحبت می کنند، درصورت نیاز باید برای یادگیری زبان انگلیسی یا تقویت مهارت خود در این زبان، دوره هایی را بگذارند تا بتوانند از امکانات آموزشی مدارس استفاده کنند. همانطور که در ایران، زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم انتخاب شده و در مدارس  تدریس می شود، در کانادا نیز زبان فرانسوی به عنوان زبان دوم تدریس می شود تا دانش آموزان بتوانند ارتباط مناسبی با هم برقرار کنند.

 

هزینه تحصیلات مقدماتی در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا برای دوره تحصیلات اجباری به میزان زیادی به شهر محل تحصیل، خصوصی یا دولتی بودن مدرسه و امکانات آموزشی آن بستگی دارد. دولت های ایالتی در کانادا هزینه تحصیل دانش آموزان را فراهم می کنند و عملا تحصیل در این کشور رایگان است. اما درصد کمی از خانواده ها فرزندان خود را به مدارس خصوصی می فرستند تا از امکانات بهتری برخوردار شوند؛ شهریه این مدارس بسیار بالاست و ممکن است به میزان سالیانه ۵۰ هزار دلار نیز برسد.

تحصیل در مدرسه برای غیر کانادایی ها رایگان نخواهد بود. اما درصورتی که والدین مجوز اقامت، تحصیل یا اشتغال داشته باشند، فرزند آن ها می تواند به صورت رایگان به تحصیل در مدارس این کشور بپردازد. درصورتی که فرزند این خانواده ها به زبان انگلیسی مسلط نباشد، لازم است هزینه شرکت در دوره آموزشی این زبان نیز پرداخت شود.

 

ورود به دانشگاه‌های کانادا

پس از اتمام تحصیل در دوره دبیرستان، مسیرهای آموزشی گوناگونی در انتظار محصلین در این کشور خواهد بود. آن ها می توانند متناسب با برنامه ریزی آینده خود راهی کالج، دانشگاه یا سایر موسسات آموزشی شوند و تحصیلات خود را تکمیل کنند.

ورود به دانشگاه‌های کانادا

تحصیل در کالج ها و موسسات آموزشی کانادا

کالج های دولتی و خصوصی بسیاری در این کشور وجود دارند که دانشجویان می توانند در آن ها به تحصیل بپردارند. محتوای ارائه شده در این کالج ها عموما مطالب فنی و هنری است و بر موضوعات خاص و مشخصی تاکید دارد. در استان کبک نیز کالج هایی برای تحصیلات تکمیلی افرادی که قصد ورود به دانشگاه دارند وجود دارد. کالج ها عموما فضای کمتری دارند و تنوع رشته های تحصیلی آن ها کمتر است. این موسسات معمولا تنها تا دوره کارشناسی می توانند دوره آموزشی برگزار کرده و مدرک تحصیلی ارائه کنند.

برخی کالج ها از سوی دولت های ایالتی تامین بودجه می شوند و دانشجویانی نیازی به پرداخت شهریه بالا نخواهند داشت. اما برخی دیگر توسط بخش خصوصی اداره می شوند و تحصیل در آ ن ها هزینه بالایی خواهد داشت. در برخی موارد نیز ارتباط خاصی میان کالج و بخشی از صنعت وجود دارد و هدف از ارائه دوره آموزشی، آماده کردن دانشجویان برای مشغول به کار شدن در آن بخش از صنعت است؛ اینگونه مراکز به عنوان کالج های خصوصی حرفه ای یا PCC شناخته می شوند.

برای افرادی که قصد مهاجرت یا اخذ اقامت کشور کانادا را دارند، کالج ها فرصت بسیار مناسبی هستند. با شرکت در دوره های این موسسات و تحصیل در کانادا، می توان در مدت کوتاهی مدرک فوق دیپلم دریافت نمود و یا با گذراندن دوره های فنی برای اشتغال به شغل مشخصی آماده شد. دوره های زبان انگلیسی و فرانسوی نیز در قالب برنامه های آموزشی کالج ها ارائه می گردد که برای یادگیری یا تقویت این مهارت می توان از امکانات این موسسات استفاده نمود.

در صورتی که در کالج مشغول به تحصیل باشید نیز می توانید از مجوز اشتغال به کار نیمه وقت یعنی ۲۰ ساعت در هفته برخوردار شوید تا مخارج زندگی خود را تامین کنید.

 

مزایای تحصیل در کالج‌های کانادا

انتخاب تحصیل در کالج بیشتر به هدف از تحصیل بستگی دارد. برخی افراد قصد دارند با دریافت گواهینامه پایان دوره از کالج خاصی، در کار مشخصی مشغول شوند. برخی نیز می خواهند در مدت کوتاهی مدرک معتبری برای ورود به پروسه مهاجرت به دست آورند. تحصیل در کالج به معنای تحصیل در مدت کوتاه تر و در نتیجه کاهش هزینه های تحصیل است. چون در این صورت هزینه  های شهریه، اقامت، رفت و آمد و سایر هزینه های شما نصف می شود. با این حال اگر قصد شما از تحصیل در کالج، مهاجرت است، باید توجه داشته باشید که همه کالج ها برای مهاجرت مورد پذیرش نیستند و پیش از ثبت نام لازم است از IRCC استعلام بگیرید.

رشته های تحصیلی متنوعی توسط کالج ها ارائه می شوند که از جمله آن ها می توان به رشته های فنی مانند برقکاری، تاسیسات، رشته های علوم کامپیوتر، هنر و موسیقی اشاره کرد. هزینه تحصیل در این کشور بسته به رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر و دولتی یا خصوصی بودن کالج، می تواند متغیر باشد. می توان گفت به طور میانگین هزینه شهریه سالیانه های کالج های کانادا حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار است.

تدریس در کالج ها به زبان انگلیسی انحام می شود. افرادی که از کشورهای غیر انگلیسی زبان، قصد تحصیل در این موسسات را دارند، لازم است دانش زبانی خود را با ارائه مدرک آیلتس با نمره ۶ به بالا یا مدرک معادل آن اثبات کنند. البته تحصیل به مدت کوتاه یک تا دوساله در رشته زبان انگلیسی در این کشور امکان پذیر است، اما درخواست پذیرش در کالج بدون دانش زبان انگلیسی برای افرادی که قصد اخذ اقامت این کشور را دارند، آسان نخواهد بود. برای آشنایی با تفاوت کالج و دانشگاه در کانادا به لینک مربوطه مراجعه کنید.

اخذ اقامت کانادا از طریق تحصیل در کالج

اخذ اقامت کانادا از طریق تحصیل در کالج

پس از پذیرفته شده در کالج کانادایی، می توانید مجوز اقامت تحصیلی موقت دریافت کنید. افراد بالای ۱۸ سال که حداقل هشت ماه به صورت مداوم در کالج کانادایی مشغول به تحصیل باشند، پس از اتمام دوره و دریافت مدرک تحصیلی خود، می توانند برای دریافت مجوز موقت اشتغال درخواست دهند. درصورتی که فرد با این مجوز موفق به پیدا کردن شغل شود، مجوز اقامت به جهت اشتغال به کار دریافت خواهد کرد.

 

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کالج های کانادایی

برای تحصیل در کانادا در این دوره ها لازم است تا مدارک هویتی یعنی گذرنامه معتبر خود را به همراه مدارک تحصیلی دوره های پیشین که به زبان انگلیسی ترجمه رسمی شده اند به کالج مورد نظر ارائه دهید. در کنار آن انگیزه نامه که نشان دهنده علاقه مندی شما به تحصیل در رشته مورد نظر است و مدارک تسلط شما بر زبان انگلیسی یا فرانسوی (برای تحصیل در استان کبک) را نیز باید ارائه نمایید.

تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی

مقطع کارشناسی از پرطرفدارترین مقاطع تحصیلی است و هرساله افراد زیادی برای این دوره وارد دانشگاه های کانادا می شوند. رتبه بالای دانشگاه های کانادایی، این موسسات را به مقصد بسیاری از متقاضیان تبدیل کرده است. دوره لیسانس در این کشور عموما یک دوره سه تا چهار ساله است و افرادی که دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی خود را با نمرات و معدل خوبی به اتمام برسانند، می توانند در رشته مورد نظر خود مشغول به تحصیل شوند. معدل و نمرات متقاضی به تصمیم و سیاست های دانشگاه بستگی دارد اما عموما معدل بالای 15 برای دانشگاه ها نمره قابل قبولی است؛ با این حال مواردی هم وجود دارد که معدل بالای 14 نیز پذیرفته شده است.

تحصیل در دانشگاه های کانادا به زبان انگلیسی است و برخی دروس به خصوص در استان کبک به زبان فرانسوی (دوره زبان در کانادا) برگزار می شوند؛ اصولا زبان انگلیسی و فرانسوی دو زبان رسمی این کشور هستند. به همین دلیل اثبات دانش زبانی از طریق ارائه مدرک آزمون های رسمی بین المللی در سطوح مناسب (آیلتس ۶ یا ۵/۶ به بالا) برای ثبت نام در دانشگاه ها و موسسات آموزشی کانادا ضروری است.

با این حال برخی افراد دوره زبان خود را در همین کشور می گذرانند. دانشگاه های خوب و رده بالای کانادا معمولا افراد را بدون مدرک زبان معتبر نمی پذیرند. با این حال دانشگاه هایی نیز وجود دارند که این مسئله را قبول می کنند که شما پس از ورود به کانادا، دانش زبان خود را تکمیل کنید. بدین منظور لازم است در دوره های آموزش زبان انگلیسی شرکت نمایید. هزینه این دوره ها به طور متوسط 15 هزار دلار در سال است. با این حال با تحصیل در کانادا با سرعت بیشتری پیشرفت خواهید کرد اما آغاز تحصیل شما در دانشگاه به تعویق می افتد.

 

نکات مهم برای تحصیل در مقطع کارشناسی

از آنجا که سال تحصیلی در کانادا از سپتامبر آغاز می شود، برای درخواست ثبت نام و بررسی مدارک تان بهتر است از سپتامبر یک سال قبل اقدام نمایید.

برای تحصیل در کانادا در دوره کارشناسی، موضوع فاصله تحصیلی یا گپ تحصیلی بسیار حائز اهمیت است. به این معنا که میان دوره پیش دانشگاهی و کارشناسی شما نباید فاصله زیادی وجود داشته باشد. گپ تحصیلی در دوره های بالاتر اهمیت کمتری خواهد داشت اما برای دوره لیسانس این گپ نباید زیاد باشد و درصورت وجود باید به نحوی توجیه شود. این توجیه می تواند عللی مانند خدمت سربازی، ازدواج، اشتغال به کار، بیماری یا دلایل موجه دیگر باشد. هدف از بررسی این موضوع این است که دانشجو از محیط تحصیلی خود فاصله زیادی نگیرد و نیازی به مرور مطالب بری یادآوری آن ها نباشد.

سن متقاضی نیز ممکن است در فرآیند دریافت ویزا مؤثر باشد. افرادی که با سن بالا وارد دانشگاه شوند، رد نمی شوند چون هیچ تبعیضی نباید برای علایق افراد قائل شد. با این حال در زمان مصاحبه دریافت ویزای تحصیلی باید بتوانید مسئول پرونده را مجاب کنید که شما واقعا به دنبال یادگیری هستید و هدفتان از اقدام به تحصیل، تنها مهاجرت به این کشور نیست.

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی

هزینه تحصیل در دوره لیسانس کانادا به نوع دانشگاه، محل آن و رشته تحصیلی بستگی دارد. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی به مراتب کمتر از موسسات خصوصی است. هزینه شهریه سالانه دانشگاه های خصوصی در دوره لیسانس می تواند در حدود ۲۰ تا ۶۰ هزار دلار باشد. دانشجویان دوره کارشناسی می توانند به صورت نیمه وقت مشغول به کار شوند.

در دوران استراحت میان ترم ها و تعطیلات تابستان و زمستان نیز می توان به صورت تمام وقت به کار مشغول شد تا هزینه های تحصیل فراهم شود. هزینه های تحصیل علاوه بر شهریه دانشگاه، می تواند شامل هزینه رفت و آمد، اقامت و هزینه های روتین زندگی نیز باشد. اخذ بورسیه های تحصیلی نیز از جمله روش هایی است که می تواند هزینه های تحصیل شما را کاهش دهد.

رشته های گوناگون و متنوعی در دوره کارشناسی دانشگاه های این کشور در گروه پزشکی، فنی و مهندسی، هنر، علوم پایه و کاربردی، علوم کامپیوتر و دروس مدیریتی ارائه می شوند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در دوره کارشناسی کانادا

برای تحصیل در کانادا در مقطع لیسانس ابتدا لازم است شهر، دانشگاه و رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و با اساتید دانشگاه مقصد، ارتباط مناسبی برقرار نمایید و بتوانید توانمندی علمی و علاقمندی خود را به آن ها ثابت کنید؛ چون به معرفی نامه یکی از اساتید دانشگاه مورد نظر خود نیاز دارید.

در کنار معرفی نامه، مدارک هویتی یعنی گذرنامه دارای اعتبار، مدرک دیپلم و پایان دوره پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات، انگیزه نامه که علاقه شما را به شرکت در این دوره تحصیلی و دانشگاه مورد نظر بیان کند و همچنین مدرک موفقیت در آزمون زبان انگلیسی و فرانسوی باید برای دانشگاه ارسال شود. در کنار آن لازم است مدارکی را نیز ارائه دهید که نشانه توانایی مالی شما برای پرداخت هزینه های تحصیل در دوره مورد نظرتان باشد.

در برخی دانشگاه ها در کنار درخواست تحصیلی، امکان دریافت بورس تحصیلی نیز بررسی می شود. اما برای دانشگاه های دیگر، درصورتی که نیاز به دریافت بورس تحصیلی دارید، باید درخواستی جداگانه ارائه دهید.

 

تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

بسیاری از دانشجویان، این کشور را برای مقاطع تکمیلی خود انتخاب می کنند. از آنجاکه رتبه علمی و بین المللی دانشگاه های کانادا بسیار مناسب است، تحصیل در این موسسات، امتیاز خوبی برای فارغ التحصیلان آن ها خواهد بود. به طوری که افراد سرشناسی در جهان از دانشگاه های مهم این کشور دانشنامه خود را دریافت کرده اند که در میان آن ها سیاستمداران، برندگان جایزه نوبل و متخصصین شرکت های بزرگ دنیا دیده می شوند.

رشته های تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه ها طیف وسیعی را در بر می گیرد و علاقمندان به کلیه حوزه های علمی می توانند از امکانات آموزشی و تحقیقاتی این دانشگاه ها برای ارتقای جایگاه علمی خود استفاده کنند. سیستم آموزشی دانشگاه های کانادا متفاوت و خودگردان است و از سیاست های کلی دولت مرکزی، سیاست های دولت ایالتی و هیئت مدیره دانشگاه تاثیر می پذیرد. با این حال یکی از عواملی که دانشگاه های این کشور را در جایگاه بالا میان مراکز آموزشی در دنیا قرار داده، انعطاف پذیری سیستم آموزشی آن ها نسبت به تغییرات تکنولوژی و جهان است.

در دوره کارشناسی ارشد در کانادا تلاش شده تا مطالب آموزشی در دو بخش آموزش محور و پژوهش محور به دانشجو ارائه شود تا علاوه بر ارتقای دانش، آن ها را برای آغاز فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی آماده کنند. اساتید دانشگاه نیز همواره در این مسیر به دانشجویان راهنمایی های لازم را ارائه می دهند. در کنار آن نیز بورسیه ها و برنامه های پژوهشی وجود دارد تا دانشجویان به انجام پروژه های پژوهش محور روی آورند.

شرایط تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در کانادا در رشته های کارشناسی ارشد، نیازمند رزومه علمی مناسبی است. از لحاظ معدل دوره تحصیلی قبلی، سیاست های پذیرش دانشجو در دانشگاه ها با یکدیگر متفاوت است ولی بیشتر آن ها معدل بالای ۱۴ یا ۱۵ را برای این دوره می پذیرند. در کنار آن چاپ مقالات در ژورنال های داخلی و خارجی می تواند برایتان امتیاز محسوب شود. همچنین سوابق کاری مرتبط با رشته مورد تقاضا در دوره فوق لیسانس، تاثیر مثبتی در پذیرش شما دارد.

برای تحصیل در کانادا در دوره کارشناسی ارشد، باید دانش زبانی مناسبی داشته باشید. دروس دانشگاهی در این مراکز به زبان انگلیسی تدریس می شوند و در برخی استان ها نیز زبان فرانسوی برای کلاس ها انتخاب می شود. به همین دلیل لازم است نمره مناسبی در آزمون های بین المللی و معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل کسب نمایید. حداقل دانش زبانی مورد پذیرش برای تحصیل در دوره ارشد، نمره آیلتس ۵/۶ یا معادل آن است. با این حال همواره برخی دانشگاه ها وجود دارند که مشروط به گذراندن دوره آموزشی زبان پس از پذیرش، شما را برای تحصیل در رشته مورد نظرتان پذیرش کنند؛ اما این موضوع برای دانشگاه های رتبه بالا، تقریبا غیر ممکن است.

وجود وقفه یا گپ تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد نیز باید مورد توجه قرار گیرد. می توان پیشبینی کرد که ایجاد فاصله میان دوره کارشناسی و فوق لیسانس تا حدودا پنج سال ممکن است مورد قبول واقع گردد. اما بیش از آن باید به شیوه مناسبی توجیه شود تا نشانه عدم علاقه مندی شما به درس خواندن، فاصله گرفتن از فضای تحصیلی و هدف مهاجرتی شما از تحصیل نباشد.

ثبت نام در دوره فوق لیسانس کانادا

ثبت نام در دوره فوق لیسانس کانادا

برای اخذ پذیرش دانشگاه مورد نظرتان لازم است ابتدا دانشگاه و رشته مورد خود را بیابید و با اساتید آن دانشگاه ارتباط مناسبی برقرار کنید. برای ارسال درخواست ثبت نام، شما به معرفی نامه یک یا دو نفر از اساتید آن دانشگاه نیاز خواهید داشت. استاد دانشگاه، مدارک و سوابق شما را بررسی می کند و ممکن است با شما مصاحبه ای نیز داشته باشد تا از دانش و انگیزه شما برای تحصیل اطمینان حاصل کند. در برخی موارد هم ممکن است استاد مورد نظر لازم ببیند تا مصاحبه‌ای با شما انجام دهد؛ پس از آن که شما را پذیرفت، معرفی نامه برایتان صادر خواهد کرد.

برای ثبت نام در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود، کافی است فرم درخواست ثبت نام را از دانشگاه گرفته و  تکمیل کنید. سپس لازم است تا مدارک ضروری خود را به زبان انگلیسی ترجمه رسمی نمایید. مدارک تحصیلی پیشین شما به همراه ریز نمرات دوره قبلی، فهرست کلیه مقالات داخلی و خارجی چاپ شده، رزومه شغلی و گذرنامه ای که حداقل یک سال از مدت اعتبار آن باقی مانده باشد، ازجمله مدارکی است که باید به دانشگاه ارائه دهید. در کنار این مدارک لازم است یک انگیزه نامه تهیه کرده و در آن علت انتخاب دانشگاه و رشته مورد نظر را شرح دهید و توضیح دهید چرا فکر می کنید برای تحصیل در این دانشگاه شایسته هستید.

معرفی نامه استاد یا اساتیدی که شایستگی شما را تایید می کنند، به همراه مدرک آزمون بین المللی زبان انگلیسی یا فرانسوی نیز باید همراه مدارکتان ارسال کنید. درصورتی که قصد دریافت بورس تحصیلی دارید و دانشگاه درخواست جداگانه ای را می پذیرد، لازم است درخواست دیگری  نیز برای دریافت بورس تحصیلی ارائه دهید.

تحصیل در کانادا در مقطع دکترا

تحصیل در کانادا در مقطع دکترا

به دلیل جایگاه علمی بالای دانشگاه های کانادا، مقصد مناسبی برای دانشجوهای دکتری است. دوره دکتری در حدود سه تا چهار سال به طول می انجامد. دانشگاه های بزرگ و شناخته شده این کشور معمولا همه رشته های رایج را ارائه می دهند.

محتوای آموزشی در دوره دکتری به صورت ترکیبی از فعالیت های آموزشی و پژوهشی است. معمولا سال اول دانشجویان در کلاس های آموزشی شرکت می کنند و پس از آن باید به پژوهش بپردازند و در انتهای تحصیل خود، یک پایان نامه یا رساله ارائه دهند و از آن دفاع کنند. در طی تحصیل، هیئتی از اساتید، وظیفه هدایت و نظارت بر فعالیت های پژوهشی دانشجو را بر عهده دارد که استاد معرف شما نیز در این گروه حضور خواهد داشت. در زمان دفاع از پایان نامه نیز هیئتی متشکل از اساتید دانشگاه در جلسه حضور خواهند داشت. برای حفظ استقلال و کیفیت پژوهش، حداقل یک استاد از دانشگاه دیگری در هیئت نظارت بر دفاع از رساله حضور دارد.

فعالیت های پژوهشی در این دوره بسیار مورد اهمیت و توجه دانشگاه های کاناداست. به همین دلیل از متقاضیان انتظار می رود که خط پژوهشی و برنامه مشخصی برای فعالیت های علمی خود داشته باشند و برای کمک به اجرای چنین پروژه های تحقیقاتی، بورسیه ها و کمک های ویژه ای نیز درنظر می گیرند. همچنین اساتید می توانند برای انجام پروژه های پژوهشی از کمک دانشجویان خود استفاده نمایند و حتی در ازای آن به دانشجو از طرف بودجه‌ پروژه یا دانشگاه، دستمزد نیز داده می شود.

هزینه تحصیل در کانادا در دوره دکترا

هزینه تحصیل در کانادا در دوره دکترا به مراتب بیشتر از سایر دوره ها است اما امکان دریافت بورس تحصیلی یا کمک هزینه نیز در این دوره افزایش می یابد. یکی از روش های تامین مخارج تحصیل برای دانشجویان ممتاز دوره دکترا، کمک به اساتید در فعالیت های پژوهشی و آموزشی است.

دانشگاه معمولا به دو روش می تواند کمک هزینه تحصیلی در اختیار دانشجو قرار دهد. در روش اول دانشجو در برابر کمک هزینه دریافت شده کاری انجام نمی دهد. اما روش دوم برای آن دسته از دانشجویان ممتاز که موفق به دریافت کمک اول نشده اند، مناسب است. در این روش، دانشجو در برابر کاری که در دانشگاه انجام می دهد، حق الزحمه دریافت می کند. این کارها در قالب دستیار آموزشی (Teaching Assistant) و دستیار تحقیقاتی (Research Assistant) انجام می شوند.

دانشجویانی که به اساتید برای انجام تحقیقات کمک می کنند می توانند کمک هزینه RA دریافت کنند. اساتید برای انجام پروژه های پژوهشی از دولت، دانشگاه و صنعت کمک هزینه دریافت می کنند و می توانند از این منبع به دانشجویی که در کنار او فعالیت می کند، دستمزد پرداخت نمایند. این فعالیت ها می توانند شامل تهیه مقدمات پژوهشی، شرکت در رویدادهای علمی و کارهای حاشیه ای باشد.

روش دیگری که می توان در کنار استاد به فعالیت مشغول شد، دستیار آموزشی است. TA معمولا به اساتید در فعالیت های آموزشی مانند حل تمرین، تصحیح اوراق امتحانی و… کمک می کند و علاوه بر آن، پاسخ به پرسش های دانشجویان و راهنمایی نمودن آن ها و از این قبیل کارها نیز بر عهده‌ این دستیار است.

روش‌های کاهش هزینه تحصیل در دوره دکترا

روش‌های کاهش هزینه تحصیل در دوره دکترا

برای دستیابی به این جایگاه ها ابتدا باید تلاش کنید و در درس مورد نظر نمره خوبی بگیرید و علاوه بر آن علاقمندی خود به درس را به استاد نشان دهید. درصورتی که قصد همکاری با استاد خاصی را دارید، لازم است تا با ارسال ایمیل این مطلب را به اطلاع او برسانید. اساتید معمولا رزومه تحصیلی شما را مورد ارزیابی قرار می دهند و افراد توانمند را انتخاب می کنند. سطح دانش زبان انگلیسی شما نیز در به دست آوردن این موقعیت تاثیر گذار خواهد بود.

افرادی که به عنوان دستیار استاد مشغول به کار می شوند، معمولا یک فرد شاغل به صورت نیمه وقت و یا حق التدریسی به حساب می آیند و این به میزان کاری بستگی دارد که از شما خواسته شده است. هزینه این فعالیت ها از بودجه پژوهشی پروژه و یا از طرف دانشگاه به دانشجو پرداخت می شود و می تواند از ماهیانه ۵۰۰ تا دو هزار دلار متفاوت باشد که معمولا دریافتی RAها بیشتر از TAها خواهد بود.

لازم است بدانید که کار کردن در این زمینه ها علاوه بر کسب درآمد، مزایای دیگری نیز برای دانشجو به همراه خواهد داشت. چون شما در کنار یک استاد باتجربه به فعالیت های پژوهشی و آموزشی مرتبط با رشته تحصیلی خود می پردازید و در واقع یک فرصت آموزشی ویژه دریافت کرده اید که از این طریق می توانید رزومه خود را تقویت نمایید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام دکترا

در این دوره بیش از هرچیز، اساتید مورد اهمیت هستند. در ابتدا لازم است تا اساتید رشته تحصیلی خود و دانشگاه مورد نظرتان را بشناسید و با آن ها ارتباط برقرار کنید. ارتباط با این اساتید به معنی داشتن معرف است. شما برای ارسال درخواست تحصیل در دانشگاه مورد نظرتان، به معرفی نامه از سوی دو نفر از اساتید دانشگاه مورد نظر، نیاز خواهید داشت.

علاوه بر معرفی نامه لازم است تا آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات خود را به همراه فهرست مقالات چاپ شده داخلی و خارجی برای دانشگاه ارسال نمایید. یک انگیزه نامه هم باید تهیه کنید که در آن علت انتخاب دانشگاه و رشته مورد نظر و شایستگی های خود را شرح دهید. مسئله دیگری که مورد توجه است، دانش زبانی شماست. معمولا برای تحصیل در کانادا به نمره ۵/۶ آزمون آیلتس احتیاج دارید. اگر در آزمون بین المللی دیگری شرکت کردید، نمره معادل آیلتس ۵/۶ یعنی تافل ۷۹، یا CAE ۱۷۶ یا معادل آن در دیگر آزمون ها برای تحصیل در این کشور مورد پذیرش است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام دکترا

در مورد تحصیل در ایالت های فرانسوی زبان نیز باید در آزمون رسمی این زبان شرکت نموده و نمره قابل قبول به دست آورید. در کنار این مدارک که باید به زبان انگلیسی به صورت رسمی ترجمه شوند، پروپوزال پژوهشی نیز بسیار اهمیت دارد. خط و مسیر پژوهشی شما و موضوعاتی که قرار است بر روی آن کار کنید، باید از پیش توسط شما شناسایی و طرح ریزی شده باشد تا دانشگاه بتواند در مورد شرایط علمی شما تصمیم گیری کند.

آشنایی با دانشگاه های معروف کانادا

مؤسسات گوناگونی در جهان اقدام به رتبه بندی دانشگاه ها می کنند. این رتبه بندی بر اساس فاکتورهای متعددی مانند تعداد مقالات، سطح علمی اساتید، امکانات آموزشی و موارد دیگر صورت می گیرد. این رتبه بندی ها به صورت سالیانه انجام شده و همواره درحال تغییر هستند. بیش از 25 دانشگاه کانادا در میان دانشگاه های برتر جهان قرار دارند و همواره دانشجویان بسیاری از سراسر جهان برای تحصیل در کانادا اقدام کرده و این مؤسسات را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب می کنند. در ادامه برخی از دانشگاه های معروف کانادا را نام بردیم.

 

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل، در سال 1821 پایه گذاری شد و همواره در زمره دانشگاه های برتر کانادا و جهان بوده است. ویژگی برجسته‌ این دانشگاه، اقدامات تحقیقاتی است. در واقع مک گیل یک مؤسسه بزرگ تحقیقاتی است که مراکز تحقیقاتی گوناگونی را در خود جای داده است. آخرین رتبه‌ این دانشگاه در جهان، رتبه 35 است. دانشگاه مک گیل در استان مونترال واقع شده و در مجموع دارای دو فضای آموزشی است که با فاصله در نقاط متفاوت این استان واقع شده اند. دانشکده های تخصصی این دانشگاه میزبان دانشجویان از رشته های گوناگون مهندسی، پزشکی، حقوق، هنر و غیره است.

 

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا که در آخرین بررسی در رتبه 51 جهان قرار گرفته، یک مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی شناخته شده است که بیشتر برای رشته های ورزشی در جهان شهرت دارد. این دانشگاه دو کمپ در ونکوور و کلونا دارد. آغاز به کار این دانشگاه در سال 1908 بود واکنون بیش از 66 هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. فارق التحصیلان این دانشگاه رزومه‌ موفقی دارند و در میان آن ها رئیس جمهور کانادا، کارکنان شرکت های بزرگی چون گوگل و فیسبوک و برندگان جایزه نوبل به چشم می خورند. رشته های گوناگونی در این دانشگاه تدریس می شوند و علاقمندان به بسیاری از حوزه های علمی می توانند از امکانات آن استفاده کنند.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو در کانادا بسیار پرطرفدار است. این دانشگاه ماهیت تحقیقاتی دارد و توسط دولت کانادا، تامین مالی می شود. آغاز به کار آن از سال 1828 بوده و اکنون دارای سه کمپ متفاوت است. این سه پردیس توانسته دانشجویان متعددی را در رشته های گوناگون ذیل 11 دانشکده در خود جای دهد و بهترین گزینه برای تحصیل ساکنین پایتخت کاناداست. دانشگاه تورنتو برای دانشجویان خارجی، دانشگاه تقریبا گران قیمتی است و نیاز به پرداخت شهریه ای با مبلغ متوسط 60 هزار دلار در سال دارد. با این حال این دانشگاه سالانه در حدود پنج هزار بورس تحصیلی برای دانشجویان با استعداد تدارک می بیند.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا در سال 1908 پایه گذاری شد و اکنون با پنج کمپ گوناگون، پذیرای دانشجویان کانادایی و خارجی است. ویژگی اصلی این دانشگاه، نزدیکی به مراکز اقتصادی شهر ادمونتاون است که امکان اشتغال دانشجویان و فارق التحصیلان را فراهم می کند تا بتوانند مخارج تحصیل خود را تامین کنند و پس از اتمام تحصیل، مشغول به کار شوند. رشته های متعددی در این دانشگاه ارائه شده اما از لحاظ هنر، علوم انسانی و مهندسی در جهان برجسته است.

آخرین رتبه‌ این دانشگاه، رتبه 113 جهان است. تعداد دانشجویان این دانشگاه در حدود 40 هزار نفر است که تقریبا 25 درصد آن ها را دانشجویان خارجی تشکیل می دهند. این دانشگاه در رتبه 81 جهان از لحاظ فعالیت های تحقیقاتی است. تعداد و تنوع بورسیه تحصیلی این دانشگاه، دانشجویان ممتاز را به امکان دریافت این هدیه ویژه امیدوار می کند و بسیاری از افراد شانس دریافت این کمک هزینه تحصیلی را خواهند داشت.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال با رتبه 137 در جهان یکی دیگر از دانشگاه های بین المللی کانادا محسوب می‌شود که هر ساله پذیرنده‌ دانشجویان بسیاری از سراسر کانادا و جهان است. امکانات رفاهی و آموزشی این دانشگاه بسیار منحصر به فرد است. جایگاه علمی این دانشگاه با وجود پشتیبانی از رشته های متنوع تحصیلی در علوم انسانی، هنر و کامپیوتر، بالاست. دانشگاه مونترال دارای چهار کمپ است و برای پذیرش دانشجویان غیر بومی، خوابگاه مناسبی را تدارک دیده که دانشجویان با پرداخت هزینه مناسبی می توانند از آن استفاده کنند.

دانشگاه های معروف کانادا

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر، ازجمله دانشگاه های کاناداست که رشد رتبه جهانی داشته و به رتبه 140 در سال 2020 رسیده است. بسیاری از افراد برجسته جهان و برندگان جایزه نوبل در این دانشگاه تحصیل نموده اند. این دانشگاه در شهر همیلتون قرار گرفته و دارای پنج کمپ است که ظرفیت پذیرش 23 هزار دانشجو را دارند. در سیستم این دانشگاه، آموزش مشارکتی و تعاملی تعبیه شده تا دانشجویان به خوبی برای بازار کار و پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی آماده شوند. این دانشگاه رشته های گوناگونی را ارئه می دهد؛ با این حال مدرسه کارآفرینی و تجارت آن منحصر به فرد و شناخته شده است.

 

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو، در سال 1957 آغاز به کار کرد و اکنون با سه کمپ پذیرای 41 هزار دانجشو از سراسر جهان است. این دانشگاه در رتبه 145 جهان قرار گرفته و در حدود 40 درصد از دانشجویان را از کشورهای دیگر پذیرش می کند. آموزش های تجربی و نوآورانه همواره در اولویت قرار داشته تا عمق یادگیری دانشجویان افزایش پیدا کند. همچنین آموزش های تخصصی و مهارت محور در این دانشگاه با همکاری وزارت صنعت کانادا انجام می شود تا دانشجویان برای ورود به بازار کار آماده شوند.

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن، دیگر دانشگاه استان انتاریو است که در رتبه مناسبی در جهان قرار گرفته است. رتبه این دانشگاه در جهان 211 است و در حدود 4 هزار دانشجو را آموزش می دهد که در حدود 20 درصد آن ها از کشورهای دیگر هستند.

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری، در سال 1966 آغاز به فعالیت نمود و اکنون دارای پنج کمپ مجزا است. ویژگی متفاوت این دانشگاه، انجام پروژه های تحقیقاتی در مورد منابع طبیعی، کشاورزی و حیوانات است و برای این منظور یکی از کمپ ها را اختصاص داده است. یک کمپ این دانشگاه در کشور قطر واقع شده تا برای رشد حرفه پرستاری در خاورمیانه از این کمپ استفاده شود. فعالیت های ورزشی این دانشگاه نیز بسیار مورد توجه است و دانشجویان و تیم های ورزشی آن توانسته اند به افتخاراتی دست یابند. از آنجا که دانشگاه کلگری در استان آلبرتا و بخش جنوبی کشور کانادا واقع شده، آب و هوای مناسبی داشته و محل مناسبی برای اقامت است.

دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز، یکی از قدیمی ترین دانشگاه های کانادا است که در شهر کینگستون واقع شده و بر اساس سیستم آموزشی بریتانیا آغاز به کار کرد. شهرت این دانشگاه از آن رو است که افراد سرشناس بسیاری به خصوص سیاستمداران در آن تحصیل کرده اند. علاوه بر معماری قدیمی، کتابخانه های غنی این دانشگاه نیز مورد توجه دانشجویان تازه وارد قرار می گیرد. این دانشگاه شش کتابخانه با بیش از دو میلیون کتاب دارد. دانشگاه کوئینز دارای هشت دانشکده است که رشته های تحصیلی متعددی مانند حقوق، کسب و کار، بهداشت و پزشکی، مهندسی، آموزش و هنر را برای داوطلبین ارائه می دهد.

رشته های تحصیلی در کانادا

رشته های تحصیلی در کانادا

برای تحصیل در کانادا، تمامی رشته های تحصیلی مطرح و رایج در جهان در حال حاضر در دانشگاه های این کشور تدریس می شوند و هرساله رشته های جدیدی نیز به آن ها افزوده می گردد تا با نیازها و مسائل روز دنیال مطابقت داشته باشند. با این حال ممکن است برخی دانشگاه ها، رشته هایی را پوشش ندهند و یا به دلیل عملکرد ویژه‌ دانشجویان و اساتید، دانشگاهی در مورد یک یا چند رشته به خصوص، زبانزد باشد. اما در مجموع برخی رشته های تحصیلی می توانند گزینه های بهتر و مطمئن تری برای ارائه درخواست باشند.

رشته های مدیریتی و اجرایی مانند تحصیل در رشته MBA در کانادا و رشته های زیر شاخه و هم خانواده آن از جمله این رشته ها هستند و معمولا دانشجویان بین المللی به سمت آن ها گرایش بیشتری دارند که احتمالا علت اصلی، آینده کاری جذاب و مورد انتظار آن است. علاوه بر آن رشته های حوزه فناوری اطلاعات و برنامه نویسی به دلیل بازار کار گسترده و فراگیر، بسیار مورد تقاضا هستند و آینده شغلی تقریبا تضمین شده ای دارند. رتبه‌ سوم را نیز می توان به رشته های حوزه مالی و سرمایه گذاری اعطا کرد. امروزه بازارهای مالی متفاوتی وجود دارند که افراد بسیاری در جهان به آن ها روی آورده اند و متخصصین این حوزه می توانند در کلیه امور مالی فعالیت داشته باشند. پس از آن رشته های مهندسی، پزشکی، علوم انسانی، اجتماعی، هنر و سایر رشته ها مورد توجه دانشجویان از سراسر جهان قرار می گیرند.

هزینه تحصیل در کانادا

وقتی صحبت از هزینه تحصیل می شود، منظور کلیه مخارج سالیانه یا ماهیانه یک دانشجو است. اولین هزینه ای که برای تحصیل با آن مواجه هستید، هزینه شهریه دانشگاه است که به صورت سالیانه پرداخت می شود. در کنار آن در ابتدای ورود به دانشگاه، یک هزینه ثبت نام و بیمه دانشجویی نیز باید بپردازید. هزینه زندگی نیز یکی دیگر معضلات مالی دانشجویان است. شما لازم است هزینه هایی نیز برای اقامت، رفت و آمد و هزینه های خورد و خوراک و مخارج روزمره خود درنظر بگیرید.

شاید بتوان گفت هزینه تحصیل در کانادا نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر کمتر است. با این حال در برخی شرایط این هزینه ها می توانند برای دانشجویان ایرانی سنگین باشد. هزینه های دانشجویان ارتباط مستقیمی با منطقه و شهر محل دانشگاه، رشته تحصیلی، دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه و سطح رفاه زندگی دانشجو دارد.

هزینه تحصیل در کانادا

شهریه دانشگاه ها برای رشته های پزشکی به خصوص دام پزشکی، بسیار بیشتر از سایر رشته هاست. همچنین هزینه های تحصیلی به صورت سالیانه برای دانشجویان غیر بومی افزایش پیدا می کند. هزینه تحصیل سالیانه در مقاطع تحصیلات عالی در این کشور برای دانشجویان خارجی به طور متوسط در حدود 13000 دلار است. در میان رشته های تحصیلی، رشته MBA اجرایی با شهریه 42 هزار دلاری، گران ترین دوره تحصیلی در کاناداست.

با توجه به قوانین ویزای کانادا، شما برای تحصیل و اخذ ویزای تحصیلی باید توان مالی حدود 7500 دلاری را ثابت کنید؛ با این حال هزینه های زندگی شما در این کشور بیش از این میزان خواهد بود. شهر محل اقامت بیشترین تاثیر در هزینه های شما را خواهد داشت؛ به ترتیب تورنتو و ونکوور گران ترین شهرهای این کشور برای اقامت هستند.

بررسی گزینه‌های اقامت در کانادا

شما برای تحصیل در کانادا و اقامت در دوران دانشجویی خود، سه راه حل دارید. برنامه خانواده میزبان یا Homestay، استفاده از خوابگاه دانشگاه ها و اقامت در ملک شخصی از برنامه های اقامتی ممکن هستند. درصورتی که قصد اقامت در خوابگاه را داشته باشید، به طور متوسط هزینه اقامت سالیانه شما در حدود 2200 دلار خواهد بود. هزینه اقامت در منزل شخصی در یک سال می تواند به طور متوسط در حدود 6300 دلار باشد که لازم است در کنار آن قبوض آب و برق و گاز را نیز پرداخت نمایید. اقامت در ملک شخصی بسیاری راحت تر است و علاوه بر داشتن فضای شخصی، آزادی عمل بیشتری خواهید داشت. با این حال ملک شخصی گران تر است و باید برنامه ریزی مناسبی هم برای تهیه غذا داشته باشید.

اما با اقامت در خوابگاه در طی مدت تحصیل در کانادا می توانید از غذای دانشگاه هم استفاده کنید که مخارجتان را بسیار کم می کند. از آنجا که خوابگاه ها معمولا در محوطه کمپ دانشگاه قرار دارند، فاصله آن ها تا دانشگاه بسیار کم است. بنابراین برای رسیدن به کلاس ها زمان زیادی لازم ندارید و هزینه های رفت و آمدتان نیز کم می شود. علاوه بر خوابگاه های دانشگاه، ممکن است مراکز مشاوره ملکی از سوی موسسه آموزشی به شما معرفی شود که از طریق آن بتوانید به پانسیون یا خانه های مشترک نقل مکان کنید. این خانه ها معمولا برای دانشجویان در نظر گرفته می شود و هر دانشجو، اتاق شخصی و مجزا دارد؛ اما امکاناتی مثل لابی، حمام و سرویس بهداشتی به صورت مشترک تعبیه شده است. هزینه اقامت در خانه های اشتراکی می تواند به طور متوسط از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار کانادا در ماه متغیر باشد.

 

روش Homestay یا زندگی در کنار یک خانواده

روش کم هزینه دیگری که می توانید برای اقامت خود در زمان تحصیل در کانادا انتخاب کنید، روش Homestay یا زندگی در کنار یک خانواده است. در این روش شما می توانید در کنار برخی خانواده های کانادایی زندگی کنید. این خانواده ها مورد تایید دولت هستند و در خانه خود یک اتاق خالی برای شما دارند که می توانید آن را اجاره نمایید. مزیت این روش این است که این خانواده برایتان غذا آماده می کند و در کنار آن ها می توانید به خوبی با زندگی در این کشور آشنا شوید. هزینه این روش ماهیانه به طور متوسط ۵۰۰ دلار کاناداست و شما مخارج غذا نیز نخواهید داشت. اما فاصله این خانه ها الزاما نزدیک به دانشگاه نیست و برای رفت و آمدتان به سرویس حمل و نقل عمومی نیاز خواهید داشت.

 

میزان هزینه های روزمره زندگی در کانادا

اگر بخواهیم به برخی خرج های روزمره و عادی در این کشور اشاره کنیم تا دید روشنی نسبت به مخارج خود داشته باشید می توان گفت که صرف یک وعده غذا در رستوران برایتان 12 دلار به ازای هر نفر هزینه خواهد داشت. بلیط یک طرفه وسیله نقلیه عمومی در حدود 2.27 دلار است. یک قرص نان 2.17 دلار و یک بلیط سینما 10.22 دلار قیمت دارد. اگر اهل ورزش هستید، هزینه شهریه ماهیانه باشگاه ورزشی در حدود 36.54 دلار است.

برای تحصیل در کانادا بهتر است در هنگام بررسی دانشگاه برای ارسال درخواست پذیرش، به امکانات رفاهی و اقامتی آن ها نیز توجه کنید و بلافاصله پس از دریافت پذیرش، نسبت به رزرو خوابگاه یا اجاره خانه نیز توجه نمایید تا ظرفیت آن ها به سرعت تکمیل نشود. درصورتی که قصد کرایه منزل مستقل دارید، توجه کنید که برخی خانه ها مبله هستند اما برخی دیگر نیاز به تهیه اثاثیه هم دارند و لازم است هزینه ای برای تامین لوازم منزل نیز پرداخت نمایید.

بورس تحصیلی کانادا

دریافت بورس تحصیلی کانادا یکی از روش هایی است که می تواند به دانشجویان در مدیریت مخارجشان کمک کند. شانس شما برای دریافت بورس تحصیلی بر روی کاغذ زیاد است؛ چون منابع متعددی برای دریافت این کمک هزینه وجود دارد اما این امکان مختص دانشجویان ممتاز است و برای دریافت آن باید با دانشجویان بسیاری رقابت کنید. بورسیه تحصیل در کانادا از طرف دولت یا بخش های خصوصی تامین می شوند. بورسیه یا اسکالرشیپ دولتی انواع متنوعی دارد که برای مقاصد گوناگونی تعریف شده اند.

بورس تحصیلی کانادا

بورسیه های دولتی تحصیل در کانادا

فلوشیپ پست دکترای بنتینگ (Banting Postdoctoral Fellowships) : این برنامه از سوی دولت برای دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در کانادا در دوره فوق دکترا در رشته علوم طبیعی و اجتماعی را دارند و یا در حوزه تحقیقات در بخش سلامت مشغول به تحصیل هستند، در نظر گرفته شده است. رزومه‌ متقاضیان و تناسب زمینه تحصیل و فعالیت آن ها با نیازهای اقتصادی، اجتماعی و پژوهشی این کشور در برنده شدن این فرصت مؤثر است. ارزش این هدیه 70 هزار دلار در سال، به مدت دو سال و بدون تمدید است. این کمک هزینه در هر سال به 70 نفر تعلق می گیرد.

بورسیه تحصیلات تکمیلی کانادا-برنامه کارشناسی ارشد: این برنامه مختص دانشجویان کارشناسی ارشد یا دکتراست که در دانشگاه های کانادا مشغول به تحصیل هستند. ارزش این بورسیه 17500 دلار در سال و غیر قابل تمدید است. این برنامه در سال برای سه هزار دانشجو در نظر گرفته می شود و هدف از آن، پوشش هزینه های دانشجویان است تا به آن ها در ادامه راه پژوهشی و آموزشی کمک کند. این برنامه مختص شهروندان کانادایی و افرادی است که اقامت دائم این کشور را دریافت کرده اند.

جایزه پژوهش IDRC: این اسکالرشیپ برای دانشجویانی است که از کشورهای درحال توسعه در دانشگاه های کانادا برای شرکت در دوره کارشناسی ارشد یا دکترا پذیرفته شده اند. هدف از این بورسیه کمک و پشتیبانی در امور پژوهشی است و به میزان 15 هزار دلار تعریف شده است.

اسکالرشیپ فوق دکترای NSRC: همانطور که از نام آن مشخص است، این کمک هزینه از سوی NSERC (شورای تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی کانادا) به دانشجویان رشته های علوم طبیعی و مهندسی که در دانشگاه های کانادا مشغول به تحصیل باشند، تعلق می گیرد.

برنامه بورسیه تحصیلی سازمان ایالات آمریکا (OAS): این جایزه مختص دانشجویان امریکایی از سراسر قاره امریکا از جمله امریکای لاتین است که از طریق این سازمان برای دریافت جایزه معرفی می شوند.

برنامه بورسیه تحصیلی Vanier کانادا: این برنامه مختص دانشجویان بین المللی است که برای تحصیل در کانادا در دوره دکترا وارد این کشور می شوند. این برنامه از سال 2008 آغاز شده تا دانشجویان ممتاز دکترا از سراسر جهان را در این کشور جمع کند. این برنامه مختص دانشجویان رشته های علوم اجتماعی، علوم انسانی، علوم طبیعی، مهندسی و سلامت است. هرساله 166 نفر می توانند موفق به کسب این جایزه شوند و مبلغ آن در حدود 50 هزار دلار در سال است و به مدت سه سال بدون امکان تمدید به دانشجویان واجد شرایط اعطا می شود.

بورسیه های غیر دولتی تحصیل در کانادا

صندوق زیست محیطی Anne Vallee: این بورسیه مختص دانشجویان دوره‌ دکترای رشته دامپزشکی است که در دانشگاه های مورد تایید در کبک یا بریتیش کلمبیا مشغول به تحصیل هستند. در واقع هدف از این بورسیه، کمک به محققینی است که در مورد بوم شناسی حیوانات به خصوص ارتباط و تاثیرات فعالیت های انسان بر آن، مطالعه و پژوهش می کنند. این بورسیه به تعداد دو کمک هزینه 1500 دلاری است و به واجدین شرایط تعلق می گیرد.

بورسیه یادبود کانادا: بورسیه کاملی است که به دانشجویان بریتانیایی مشغول به تحصیل در کانادا که در دانشگاه های مورد تایید این کشور فعالیت می کنند، تعلق می گیرد و می تواند هزینه های شهریه، پرواز، اقامت و غیره را پوشش دهد. مبلغ کلی این کمک هزینه در حدود 10 هزار پوند است که 1200 پوند آن در ابتدا به حساب دانشجو واریز شده و مابقی به صورت ماهیانه 800 پوند برای تامین هزینه های شهریه و زندگی به دانشجو تعلق می گیرد.

بورسیه حریم خصوصی و امنیت Surfshark: این برنامه در واقع یک جایزه 2000 دلاری است که به کلیه محصلین در دوره های گوناگون تحصیلی پایه و عالی واجد شرایط تعلق می گیرد.

اسکالرشیپ و فلوشیپ Trudeau: بنیاد ترودو تعدادی اسکالرشیپ، فلوشیپ و جوایز را برای دانشجویان دوره دکترایی که در دانشگاه های کانادا مشغول به تحصیل هستند، فراهم کرده است.

علاوه بر این بورسیه ها و جوایز عمومی، دانشگاه ها نیز خود برای دانشجویان ممتازشان کمک هزینه تحصیلی درنظر می گیرند. دانشگاه ها تمایل دارند که برای ارتقای علمی دانشگاه خود، از حضور دانشجویان ممتاز بهره ببرند؛ به همین دلیل بودجه ای را برای جذب دانشجویان برتر از سراسر جهان در نظر می گیرند و به صورت بورس تحصیلی به آن ها واگذار می کنند.

ویزای همراه برای دانشجویان

برای نزدیکان افرادی که در کانادا مشغول به تحصیل هستند، این امکان وجود دارد که اجازه همراهی او و اقامت در این کشور را به دست آورند. این امکان برای اعضای درجه یک خانواده یعنی همسر، فرزند و پدر و مادر فرد وجود دارد تا به واسطه ویزای تحصیلی او برای همراهی به این کشور نقل مکان کنند و تا زمان اتمام کار یا تحصیل، در این کشور بمانند.

هدف از ارائه این مجوز این است که فرد مشغول به تحصیل در کانادا به دلیل وابستگی به اعضای خانواده، از تحصیل باز نماند. به همین دلیل این امکان وجود دارد که بتوانید همسر یا شریک زندگی خود، پدر و مادر و فرزندان زیر 18 سال خود را به محل تحصیل منتقل کنید. به این منظور شما باید اسناد مالی را ارائه دهید که امکان حمایت از اعضای خانواده خود را دارید. یعنی موجودی حساب، اشتغال به کار، سند ملک یا اجاره نامه و مدارکی مشابه آن ها ارائه دهید که نشان می دهد درصورت حضور عزیزانتان در کنار شما، می توانید آن ها را اسکان داده و تامین مالی نمایید. برای دریافت ویزای همراه برای همسر بهتر است که همسرتان نیز برای اجازه اشتغال به کار یا ویزای کاری یا ویزای تحصیلی درخواست دهد؛ به این صورت مشکل تمکن مالی نیز حل خواهد شد.

قوانین صدور ویزای همراه

قوانین صدور ویزای همراه

به همراه بردن فرزندان زیر 18 سال مجاز است و تا زمانی که شما مشغول به تحصیل و یا حتی کار باشید، فرزندانتان می توانند در کنار شما زندگی کرده و در مدارس دولتی و خصوصی کانادا مشغول به تحصیل شوند. برای فرزندان زیر 18 سال نیازی به اثبات نمودن توانایی مالی شما نیست. امکان همراهی فرزندان 18 تا 22 سال نیز وجود دارد؛ اما باید برای همراهی این فرزندانتان گواهی و مدارکی ارائه کنید که نشان دهد توانایی مالی کافی برای حمایت و نگهداری آن ها را دارید؛ البته به این شرط که فرزندتان مجرد باشد.

برای فرزندان بالای 22 سال تنها در شرایطی می توانید درخواست صدور ویزای همراهی کنید که ثابت کنید فرزندتان نیاز به توجه و همراهی شما دارند. یعنی به دلایلی مانند نیاز مالی، بیماری جسمی یا روحی یا هر دلیل دیگری، امکان استقلال و مراقبت از خود را ندارند و شما باید از آن ها حمایت کنید.

درصورتی که فرد مشغول به تحصیل در کانادا کمتر از 18 سال سن داشته باشد، والدین یا قیم قانونی او، می توانند مجوز اقامت موقت برای همراهی را دریافت نمایند. توجه فرمایید که این مسائل باید به طرق قانونی و محضری حل و فصل و اثبات شوند تا مورد پذیرش دولت کانادا قرار گیرد. به این معنا که اگر قصد همراه داشتن فردی غیر از پدر و مادر محصل زیر 18 سال را دارید، قیم بودن این فرد باید توسط دادگاه به اثبات و تایید برسد و سپس برای درخواست صدور ویزا، اقدام نمایید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای همراهی کانادا

بسته به اینکه از کدام یک از برنامه های ویزای همراهی استفاده می کنید، لازم است مدارک متفاوتی را ارائه دهید. درصورتی که قصد دارید همسرتان و یا فرزندان خود را به عنوان همراه معرفی کنید، لازم است تا گذرنامه دارای اعتبار، مستندات مرتبط با ازدواج مثل عقدنامه یا نامه دادگاه و برای فرزندان مدارک شناسایی فرزند و مستندات حضانتی،  فرم درخواست تکمیل شده و مدارک تمکن مالی را تهیه نموده و ارائه دهید. کلیه مستندات باید به زبان انگلیسی ترجمه رسمی شده باشند. درصورتی که یکی از والدین قصد همراهی کودک را نداشته باشد، لازم است رضایت نامه‌ محضری او نیز ضمیمه مدارک شود.

اقامت و کار پس از تحصیل در کانادا

اقامت و کار پس از تحصیل در کانادا

ویزای تحصیل در کانادا یک ویزای موقت است که صرفا در مدت زمان تحصیل دانش آموز یا دانشجو اعتبار دارد. به همین دلیل، مقررات کشور کانادا تعیین کرده که فرد پس از اتمام دوره تحصیل باید به کشور خود باز گردد. با این حال یک فرصت سه ماهه (90 روزه) اقامت موقت به دانشجویان اعطا می شود تا در این فرصت در صورت نیاز به دوره های آموزشی کوتاه مدت، پژوهش یا امور دیگر خود بپردازند و یا می توانند در این مدت به دنبال کار باشند. در دوره دانشجویی، با ویزای تحصیلی صرفا مجاز به کار نیمه وقت یعنی 20 ساعت در هفته هستید و نمی توانید به طور دائم مشغول به کار شوید.

برای همین در این مدت کوتاه سه ماهه می توانید در جستجوی کار باشید و قرارداد کاری خود را منعقد کنید. در این صورت با مجوزی که کارفرما به شما داده، می توانید برای دریافت ویزای کاری درخواست دهید. پس از صدور ویزای کاری در مدت اشتغال به کارتان، می توانید در این کشور اقامت کنید. برای آشنایی با کار همزمان با تحصیل در کانادا به لینک مربوطه مراجعه کنید.

 

روش‌های دریافت اقامت کانادا

درصورتی که موفق به یافتن کار مناسب نشوید، همچنان شانس دریافت مجوز اقامت و حتی مهاجرت برای شما وجود دارد. کانادا کشوری مهاجرپذیر است و برای همین روش های گوناگونی برای جذب جوانان و افراد متخصص ایجاد کرده است. سیستم CRS برای کلیه افرادی که قصد مهاجرت به کانادا دارند فعال است و شما می توانید با ارائه درخواست در این سیستم، مجوز اقامت دریافت کنید. این سیستم شامل امتیازاتی بر اساس شایستگی افراد و فاکتورهایی است که برای دولت کانادا به نوعی مزیت به حساب می آید. خبر خوب برای فارغ التحصیلان دانشگاه های کانادایی این است که این افراد از دانش زبان انگلیسی و بعضا فرانسوی خوبی برخوردار هستند و همچنین در دانشگاه های کانادایی تحصیل کرده اند که همگی این موارد امتیاز محسوب شده و شانس شما را برای پذیرفته شدن در این سیستم بالا می برد.

مسئله حائز اهمیت دیگر، قابل توجه افرادی است که با استفاده از ویزای همراه، خویشاوندان خود را به این کشور منتقل کرده اند. درصورتی که فردی در دانشگاه کانادایی مشغول به کار باشد، می تواند همسر خود را با استفاده از ویزای همراه به این کشور منتقل نماید. همسر دانشجو پس از ورود به کانادا، ممنوعیتی بابت اشتغال تمام وقت به کار نداشته و می تواند به دنبال کاری باشد و با استفاده از این قرارداد کاری، درخواست ویزای کاری دهد. بدین ترتیب پس از اتمام تحصیل همسر نیز هردو می توانند به اقامت در این کشور ادامه دهند.

این مسئله برای پدر و مادری که فرزندشان مشغول به تحصیل در کانادا است نیز صدق می‌کند. به این معنا که والدین فرد محصل می توانند در کانادا مشغول به کار شوند و پس از اتمام تحصیلات فرزندانشان، با استفاده از ویزای کاری، مجوز اقامت بگیرند.

نتیجه گیری و جمع بندی

تحصیل در کانادا یک فرصت عالی است تا بتوانید از آموزش با کیفیت برخوردار شده و مسیر روشنی برای آینده‌ علمی خود ترسیم نمایید. تحصیل در دانشگاه های این کشور می تواند جاده حرکت شما به سمت فرصت های تحصیلی و حتی شغلی بهتر را نیز فراهم کند. افراد سرشناس بسیاری از دانشگاه های این کشور فارغ التحصیل شده اند و بسیاری از آن ها در دوره های تحصیلی بعدی، موفق به تحصیل در دانشگاه های برتر جهان مثل هاروارد یا MIT شده اند.

به علاوه، افرادی که موفق به تحصیل در کانادا شده اند، به دلیل زمینه علمی قوی و رزومه‌ قابل اعتماد، می توانند به راحتی با دیگران برای به دست آوردن جایگاه های شغلی مناسب رقابت کنند. به همین دلیل بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه ها اکنون در شرکت های بزرگ و شناخته شده دنیا مشغول به کار هستند. از سوی دیگر برای افرادی که به دنبال راه مناسبی برای مهاجرت به کانادا هستند، تحصیل در مؤسسات آموزشی این کشور فرصت مناسبی است. برنامه های آموزشی متنوع به همراه برنامه های مالی کمکی، مسیر مناسبی را ایجاد کرده تا افراد با پرداخت هزینه های تحصیل و یا با تکیه بر شایستگی علمی خود، فرصت تحصیل در کانادا و دانشگاه ها و مراکز آموزشی این کشور را کسب کرده و از طریق آن، فرصت زندگی در این کشور توسعه یافته را به دست آورند.

 

در پایان به پاسخ برخی از سوالات مهم در زمینه تحصیل در کانادا می پردازیم:

  1. آیا فاصله بین مقطع تحصیلی قبلی با مقطع تحصیلی فعلی، حائز اهمیت است؟

بله! به عنوان مثال فاصله بین مقطع تحصیلی لیسانس با مقطع فوق لیسانس نباید بیشتر از 4 تا 5 سال باشد. این مورد برای افسر اداره مهاجرت اهمیت دارد.

  1. پس از اتمام تحصیلات تا چه مدت می توان در خاک کانادا حضور داشت؟

دانشجویان بعد از فارغ التحصیل شدن می تواند تا 90 روز در کانادا حضور داشته باشند و به دنبال کار باشند و مجوز کار اخذ نمایند. در صورتی که فرد موفق به پیدا کردن کار شود، می تواند ویزای اقامت کاری دریافت کند.

  1. دوره‌های آمادگی زبان در کانادا به چه صورت است؟

مدت زمان آموزش زبان در حدود 6 ماه الی یک سال است و در کالج ها، دانشگاه‌ها و یا موسسات زبان برگزار می‌شود.

با توجه به موارد ذکر شده می توانید برای ادامه ی تحصیل در این کشور و اخذ ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمایید

 

5/5 - (5 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.