به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
مهاجرت به کانادا

آشنایی با روش و شرایط مهاجرت به کانادا به زبان ساده در سال 2022

روش‌های مهاجرت به کانادا، مبحث داغ جست و جو گران اینترنتی و به طور کلی همه افرادی است که بنا به هر دلیلی، فکر مهاجرت را در سر می‌پرورانند. اما مهاجرت از هر نوع و به هر دلیلی که باشد، از آن مقوله‌های بسیار متحول کننده در زندگی بشر به حساب می‌آید. شخص طی مهاجرت مجبور به ترک خانه، محله، همسایگان، فرهنگ، تجربه، عادات و به طور یکپارچه بخش عظیمی از تمام آن چیزهایی است که تا به آن روز از زندگی آموخته است. از طرفی باید حجم سنگین احساسات ناشی از این ترک عادات و آموزه‌ها را متحمل شود و از طرف دیگر باید حجم سنگین احساسات ناشی از پذیرفتن مکانی جدید با تمام آموزه‌های جدید را برای زیستن بر دوش کشد.

از این رو در این مقاله قصد داریم درباره مهاجرت، انواع آن و همچنین یکی از رایج‌ترین مسائل حاکم بر این فضای جاری یعنی مهاجرت به کانادا اطلاعاتی را ارائه دهیم.

آشنایی با انواع روش‌های مهاجرت

آشنایی با انواع روش‌های مهاجرت

به خوبی می‌دانیم که مهاجرت از دو منشاء جبر و اختیار پیروی می‌کند.

زمان‌هایی که در محل زندگی خود با مواردی مانند جنگ، فقدان منابع غذایی، عدم وجود رفاه کافی و موارد حیاتی از این دست مواجه باشیم مجبور به ترک خانه و کاشانه‌مان به منظور یافتن مکانی مناسب‌تر برای ادامه زندگی هستیم. در این مواقع جبر ما را به این سمت سوق می‌دهد و اگر غیر از آن رفتار کنیم به احتمال زیاد از بین خواهیم رفت.

اما گاهی افراد برای تحصیل در رشته‌ای خاص که مهد آن سرزمین دیگری است، مجبور به ترک خانه خود می‌شوند. یا زمان‌هایی پیش می‌آید که شخص از موضوعی در قوانین کشورش ناراضی است و تمایل به زیستن در کشوری را دارد که آن دسته از قوانینی که وی موافقش است در آن حاکم باشد. گاهی پیش می‌آید که فردی در شرایطی خاص به فرد دیگری از کشور دیگری علاقه‌مند شده و برای آنکه بتواند با او تشکیل خانواده دهد و باقی عمرش را با او سپری کند، به کشور آن شخص مهاجرت می‌کند.

در این شرایط اختیار بر افراد حاکم است. هیچ جبری در کار نیست چرا که اگر برای مثال شخص به کشوری که مهد تدریس رشته مورد علاقه‌اش است سفر نکند، از گرسنگی نخواهد مرد و از بین نخواهد رفت.

به هرحال در هر یک از دو نوع مهاجرت اجباری یا مهاجرت اختیاری، روش‌های مختلفی برای اجرایی کردن این تفکر و تصمیم وجود دارد که در ادامه به برخی از مرسوم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد. برخی از این روش‌ها در شرایط فعلی، جهت مهاجرت به کانادا معمولا گزینه‌های منتخبی هستند.

  • مهاجرت تحصیلی

بدیهی است که مشارکت در دوره‌های آموزشی یا تحصیل در دانشگاهی در کشوری دیگر، مستلزم حضور طولانی مدت ما در آن کشور است. از این رو معادل سال‌های مورد نیاز جهت تحصیل، کشور مقصد اجازه زندگی کردن در آنجا را نیز برای ما صادر می‌کند. به این نوع تغییر مکان زندگی که صرفا کسب اجازه‌ای از دولت کشور مقصد جهت تحصیل در آن کشور است، مهاجرت تحصیلی می‌گویند.

تحصیل در کانادا، امروزه یکی از منتخب‌ترین و رایج‌ترین روش‌های سفر به این کشور و اخذ اقامت از آن به حساب می‌آید.

  • مهاجرت کاری

تاسیس یک شرکت یا استخدام شدن در یک سازمان یا کمپانی در کشوری دیگر به ما این امکان را می‌دهد که با ارائه مدارکی که بیانگر نیاز ما به حضور مداوم در آن کشور است، از دولتش اجازه اقامت کاری را دریافت نماییم. مهاجرت کاری به کانادا، شرایط و قوانین خاصی دارد که به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در یک پروژه یا شرکتی که در کشوری دیگر فعالیت می‌کند به ما این امکان را می‌دهد که اجازه ماندن در آن کشور را از دولتش دریافت نماییم. امروزه مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری، یکی از مرسوم‌ترین و رایج‌ترین روش‌های مهاجرتی به حساب می‌آید که البته قوانین و شرایطی دارد که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

  • مهاجرت از طریق ازدواج

زمانی که شخصی از یک کشور به شخصی ساکن یک کشور دیگر علاقه مند شده و قصد تشکیل خانواده با او را دارد، یکی از این دو نفر مجبور به ترک کشور خود و مهاجرت به کشور همسرش است. از این رو به این نوع مهاجرت، مهاجرت از طریق ازدواج می‌گویند.

  • مهاجرت از طریق پناهندگی

زمانی که شخص قادر به انجام مهاجرت توسط هیچ یک از روش‌های مذکور نباشد و البته به هیچ عنوان قادر به ادامه زیستن در کشور خود نیز نباشد، مجبور به مهاجرت از طریق پناهندگی است. به این روش که به نحوی قانونی و یا غیرقانونی (بسته به شرایطش)، وارد خاک کشور دیگری شده و به دولت آن کشور اعلام پناهندگی می‌کند. این درخواست کمک و پناهندگی می‌تواند دلایل زیادی مانند، جنگ، مشکلات سیاسی و یا عقاید و موارد شخصی باشد که با قوانین کشورش سازگار نبوده و منجر به ایجاد مشکل برای او شده‌ است.

دانستنی‌هایی درباره مهاجرت به کانادا

دانستنی‌هایی درباره مهاجرت به کانادا

در این بخش برخی از نکات و دانستنی‌های لازم پیرامون قوانین و شرایط مهاجرت به کانادا را تفسیر خواهیم کرد.

  • مهاجرت تحصیلی به کانادا

مهاجرت تحصیلی اگر از طریق بورسیه تحصیلی در کانادا صورت گیرد، هیچ گونه هزینه‌ای برای دانشجو به همراه ندارد. حتی کشور مقصد ماهانه وجهی را بابت تامین بخشی از هزینه‌های جاری دانشجو برای او در نظر می‌گیرد.

اما مهاجرت تحصیلی به کانادا در صورتی که از طریق ثبت نام و ارسال رزومه تحصیلی و به طور کلی از طریق خود شخص به صورت انفرادی اقدام و پیگیری شود، از آنجایی که کشور کانادا کشوری به‌روز و مدرن به حساب می‌آید، هزینه‌های نسبتا قابل توجهی را به همراه دارد. از شهریه دانشگاه گرفته تا مکانی برای زیستن و سرمایه‌ای برای تامین مخارج جاری زندگی مانند غذا و پوشاک.

  • مهاجرت کاری به کانادا

دولت کانادا برای آنکه جوانان خودش را در اولویت قرار داده و متخصصین خودش را بر سر کار گذاشته و شاغل نماید، قوانین سختی در زمینه استخدام فردی از کشوری دیگر و تایید صلاحیت او و اهدای اقامت کاری دارد. از این رو فرد متقاضی باید رزومه کاری قوی داشته باشد و شرکتی که قصد استخدام او را دارد باید به دولت توضیح دهد که چرا نیاز به این نیروی متخصص دارد و آیا واقعا مشابه این نیروی انسانی در کشور کانادا وجود ندارد. از طرف دیگر افراد در صورتی که شرکت یا کسب و کاری را در کانادا تاسیس کرده و به ثبت برسانند نیز می‌توانند اقامت کاری دریافت نمایند.

  • مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری

کانادا با فراهم کردن بستری برای سرمایه‌گذاران، علاوه بر جذب سرمایه آن‌ها و توسعه پروژه‌های کوچک و بزرگ اجرایی، به افراد اقامت کشور کانادا را نیز ارائه می‌دهد.

پاسخ به سه سوال رایج درباره مهاجرت به کانادا

پاسخ به سه سوال رایج درباره مهاجرت به کانادا

  1. استخدام ما به عنوان یک متخصص در زمینه‌ای خاص در یک شرکت کانادایی چه مشکلاتی را برای کارفرما ایجاد می‌کند؟

در صورتی که در کشور کانادا نیروی کار مشابه شما و تخصصتان وجود داشته باشد، اما کارفرما شما را به استخدام خود درآورد، می‌بایست وجهی را به عنوان جریمه به دولت کانادا پرداخت نماید؛ زیرا اولویت کاریابی با هموطنان کانادایی وی بوده و او اصرار دارد شخصی غیر کانادایی را استخدام کند.

  1. پس از آنکه تحصیلمان در کانادا به اتمام رسید، اقامت ما باطل است؟

بله. اقامت یک دانشجو تا موعد پایان تحصیلش برقرار است و پس از به اتمام رسیدن تحصیل، حدود یک تا سه ماه فرصت دارد که خاک کانادا ترک کرده و به کشور خودش بازگردد. از این رو اگر قصد دارد بیشتر در این کشور بماند باید چندماه آخر تحصیلش به دنبال کار باشد تا جایی استخدام شده و از طریق آن شرکت اقدام به دریافت اقامت کاری نماید.

  1. دریافت اقامت و مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج سوری، امری قانونی است؟

از آنجایی که این یک قرارداد میان شما و شخصی است که اقامت کانادا را دارد و قرار است پس از ازدواج با شما شرایط مهاجرت به کانادا را برایتان فراهم کند، هیچ جای این مسئله از نظر قانونی منعی ندارد. بیشتر افراد چون این مقوله را اندکی غیر اخلاقی و این شرایط را بسیار پر مخاطره می‌دانند از انجام آن خودداری می‌کنند؛ اما از نظر قانون که در جریان راز میان دو طرف معامله نیست، این مورد هیچ تفاوتی با ازدواج حقیقی و تصمیمی عاقلانه و عاشقانه ندارد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.