به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج یا خرید ملک

روش‌های مهاجرت به آلمان | هزینه مهاجرت به آلمان 2021

مهاجرت به آلمان یکی از گزینه‌های مناسب برای مهاجرت است. به طور کل افراد به دلایل مختلفی برای مهاجرت به کشورهای دیگر اقدام می کنند. می‌توان این دلایل را با عنوان‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی یا زیست محیطی طبقه بندی کرد.

  • مهاجرت اقتصادی: حرکت برای یافتن کار یا دنبال کردن مسیر شغلی خاص.
  • مهاجرت سیاسی: حرکت برای فرار از آزار و اذیت سیاسی یا جنگ.

البته بسیاری نیز صرفا به دلیل آنکه به محیط و فرهنگ کشور دیگری علاقمند می شوند تمایل به مهاجرت به آن کشور را پیدا می کنند. در اینجا کشور مد نظر ما آلمان است. دلایل انتخاب کشور آلمان برای مهاجرت بسیار است؛ از جمله، هزینه‌های زندگی در آلمان قابل توجه است. به عنوان مثال، در برلین، شاخص هزینه زندگی 16.27% کمتر از لندن است. هزینه‌های زندگی (به استثنای پرداخت اجاره) برای یک خانواده چهار نفری حدود 2275 پوند در ماه است. برای والدین و فارغ التحصیلانی که تمایل به ادامه تحصیل بدون پرداخت وام‌های تحصیلی بیشتری دارند، آلمان گزینه‌ای مناسب است.

همچنین لازم به ذکر است که آلمان شهریه دانشگاهی ندارد. استانداردهای آموزشی درجه یک هستند و دانشجویان بین المللی نیز می توانند رایگان در برخی از دانشگاه‌ها ثبت نام کنند. امّا روش‌های مهاجرت به آلمان متفاوت است که در این بخش به معرفی این روش‌ها خواهیم پرداخت.

نکات اولیه در زمینه مهاجرت به آلمان

نکات اولیه در زمینه مهاجرت به آلمان

  • گواهی رسمی ثابت مالی: حتی اگر با ویزای کاری به این کشور مهاجرت می کنید، باید بتوانید تا دریافت اولین حقوق، هزینه‌های زندگی خود را بپردازید.
  • داشتن بیمه درمانی: بررسی کنید کدام یک از بیمه‌های درمانی مورد تایید کشور آلمان است.
  • تسلط اولیه به زبان آلمانی: برای گذران زندگی باید حداقل دانش زبان آلمانی را داشته باشید و مدرک آن را ارائه دهید.
  • در خواست ویزای آلمان: بدون ویزا، درخواست اجازه اقامت صادر نمی‌شود.

انواع ویزای آلمان:

  • گردشگری / ویزای بازدید کننده
  • ویزای تجاری
  • ویزای تحصیل در آلمان
  • ویزای جستجوی کار
  • ویزای دانشمند مهمان
  • ویزای آموزش / کارآموزی
  • مهاجرت برای تحصیل

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، کشور آلمان سطح بالای از تحصیلات را به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می دهد. همچنین بسیاری از دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی تدریس می کنند، در نتیجه امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و آلمانی امکان پذیر است.

هر چند که تحصیل برای گرفتن اقامت کافی نیست و شما باید بتوانید پس از پایان دوره تحصیل، وارد بازار کار شده و پس از استخدام، ویزای خود را به نوع کاری تغییر دهید. پس از فارغ التحصیلی 18 ماه فرصت خواهید داشت تا شغلی مرتبط با رشته خود پیدا کنید، در غیر این صورت ویزای شما باطل خواهد شد و ملزم هستید کشور را ترک کنید.

مهاجرت به آلمان از طریق یافتن کار

اگر موفق شوید ویزای کاری آلمان را کسب کنید، روش‌های دیگر به کارتان نخواهد آمد. می توانید ویزای کار آلمان را از طریق پیشنهاد کاری به دست آورید. در این روش، کارفرمای شما در کشور آلمان، دعوتنامه‌ای برای استخدام ارسال خواهد کرد. در حالت دیگر می توانید از ویزای جستجوی کار استفاده کنید. این ویزای 6 ماه به شما این امکان را می دهد که تا در این مدت در کشور آلمان جستجو کرده و شغلی هماهنگ با رشته تحصیلی خود در آلمان پیدا کنید. شرایط دریافت این نوع ویزا آن است که به یکی از زبان‌های انگلیسی یا آلمانی تسلط کامل داشته باشید، همچنین مدرک تحصیلی شما باید تکمیل و مورد تایید کشور آلمان قرار گیرد.

 

مهاجرت به آلمان با سرمایه گذاری یا ثبت شرکت

وضعیت اقتصادی و پیشرفت روزانه آن باعث شده است توجه سرمایه گذاران به این بازار جلب گردد؛ به خصوص سرمایه گذاران خارجی. حتی اگر سرمایه کمی داشته باشید می توانید از این طریق به کشور آلمان مهاجرت کنید و یا با ثبت شرکت در این کشور، اقامت و تابیعت آن را به دست آورید. هر چند که برای سرمایه گذاری، ابتدا طرح شما باید مورد تایید اتاق بازرگانی آلمان قرار گیرد.

در صورتی که طرح شما سود دهی خوبی داشته باشد مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. امّا سالانه تعداد بسیار کمی مهر تایید سرمایه گذاری را می‌گیرند، در نتیجه این یک روش حتمی برای دریافت اقامت این کشور و مهاجرت به آلمان نیست و ممکن است طرح شما بارها رد شود.

 

ازدواج و مهاجرت به آلمان

با وجود قوانین سختگیرانه‌ای که در این زمینه وجود دارد، با این حال این روش همچنان یکی از آسان‌ترین روش‌های دریافت اقامت کشور آلمان است. سوء استفاده‌های زیادی از این روش صورت گرفته است که باعث شده این قوانین تصویب شوند. در نتیجه پیش از دریافت اقامت باید فرد متقاضی ثابت کند که قصد ازدواج با یک تبعه یا مقیم آلمان را دارد. در این زمینه مدارکی که باید به همراه داشته باشید:

  • عکس‌های خانوادگی
  • آدرس‌های فیزیکی و دیجیتالی (ایمیل)
  • سند ازدواج
  • گواهی عدم سوء پیشینه

تمامی مدارک گفته شده را همراه با مدارک تبعه آلمان به سفارت تحویل دهید. فردی که تبعه یا مقیم آلمان است نیز باید ثابت کند که دستمزد کافی برای تامین زندگی دو نفر را در کشور آلمان دارد. فراموش نکنید در اینجا نیز دانستن زبان آلمانی تاثیر خواهد گذاشت. پس از تایید تمامی موارد، اقامت داده نمی‌شود! شما باید حداقل سه سال در آلمان با همسرتان زندگی کنید تا بتوانید پاسپورت این کشور را دریافت کنید.

پناهندگی به آلمان

هر فردی که در خاک کشور خود احساس ناامنی و خطر کند، طبق کنوانسیون ژنو می تواند از کشورهایی که عضو آن هستند، درخواست پناهندگی نماید. امّا این روش خطرات زیادی را به همراه دارد. همچنین به خاطر آنکه در چند سال اخیر تعداد درخواست‌ها بالا رفته است، کشور آلمان اکثر درخواست‌ها را رد می‌کند. در صورت قبولی پناهندگی نیز وضعیت زندگی مناسبی نخواهید داشت. پرداخت هزینه‌های اولیه برای خوراک و پوشاک و مسکن انجام می‌شود، امّا معمولا خانه‌ای مناسب و امن در اختیار شما قرار نخواهد گرفت.

تولد در کشور آلمان

آلمان از سیستم خون پیروی می کند. به این معنا که فردی که در این کشور متولد می‌شود تابع خون والدین خود است. یعنی تا وقتی که به سن قانونی برسد، تابع کشور پدر یا مادر خواهد بود. اگر فردی از پدر یا مادر آلمانی به دنیا بیاید می تواند تابیعت آلمان را کسب کند. یا اگر این فرد در 21 سال اول زندگی خود حداقل 8 سالش را در آلمان زندگی کرده یا حداقل 6 سال در مدارس آلمان بوده باشد، می تواند تابیعت بگیرد.

همانطور که گفتیم در صورت ازدواج پس از سه سال می توانید اقامت خود را کسب کنید. در حالت معمول فرد باید 5 سال در کشور آلمان به کار پرداخته و مالیات پرداخت کند تا بتواند اقامت دائم را به دست آورد. پس از آن با گذراندن سه سال دیگر می توانید تابیعت و پاسپورت آلمانی را دریافت کند.

 

سوالات متداول

  1. چه مدارکی برای مهاجرت به آلمان احتیاج خواهم داشت؟

همانطور که گفته شد ابتدا باید ویزای آلمان را دریافت کنید. باید گواهی سلامت، تمکن مالی و … را نیز ارائه دهید.

  1. دریافت اقامت در آلمان با ویزای کاری چند سال طول می کشد؟

فرد باید 5 سال در این کشور به کار بپردازد تا بتواند اقامت آلمان را دریافت کند.

  1. کدام روش برای مهاجرت به آلمان پیشنهاد می‌شود؟

این مسئله به شرایط شما بستگی خواهد داشت. روش‌های تحصیل و کار، بهترین و مطمئن روش‌ها برای مهاجرت به آلمان هستند.

امتیاز به این مطلب
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.